شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار خودرو#شب عید

بدترین شب عید بازار خودرو در سالیان اخیر

بازار خودرو در سال ۹۹ همانند بسیاری از بازارها روزهای بسیار پرتلاطمی را سپری کرد به طوری که حداقل تا نیمه آبان ماه هر روز بر نرخ خودروها در بازار افزوده شد.

تجارت بدترین شب عید بازار خودرو در سالیان اخیر

 

قیمت‌ها در این بازار آنچنان افزایش یافت که پراید به عنوان ارزان‌ترین خودروی تولید داخل ناگهان به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسید که جهش خیره کننده‌ای محسوب می‌شود.

وضعیت سایر خودروهای تولید داخل نیز بهتر از پراید نبود و آنها نیز با قیمت‌های گزاف در بازار عرضه شدند.

در آستانه نوروز، معاملات در این بازار به کمترین میزان خود نسبت به سال‌های گذشته رسید

افزایش لجام گسیخته نرخ‌ها در بازار خودرو سبب شد تا حداقل از نیمه آبان تا پایان سال، خریداران برای خرید خودرو اقدام نکنند و وارد فاز انتظار کاهشی قیمت‌ها شوند.

تحت تاثیر این شرایط، بازار از نیمه پاییز ۹۹ وارد فاز رکود عمیق شد و کار به آنجا رسید که در اسفندماه و در آستانه نوروز، معاملات در این بازار به کمترین میزان خود نسبت به سال‌های گذشته رسید و فقط مصرف‌کنندگان واقعی دست به خرید زدند.

کسانی که تا نیمه نخست سال، خودروهای صفر کیلومتر خود را در پارکینگ‌ها نگه داشته و به انتظار سود بیشتر بودند، در بهمن و اسفند آنها را به بازار عرضه کردند.

هرچند عرضه فراوان خودروهای صفر کیلومتر مدل ۹۸ و ۹۹ نیز نتوانست مردم را برای خرید ترغیب کند.

بازار خودروهای خارجی نیز وضعیت بهتری را در سال ۹۹ تجربه نکرد زیرا افزایش قیمت‌ها سبب شد تا کمتر کسی نسبت به خرید اقدام کند از نیمه آبان تا انتهای سال، تحت تاثیر ریزش نرخ ارز، قیمت‌ها در این بازار ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافت اما با این وجود رکود بازار خودروهای خارجی به اتمام نرسید.

چرایی رشد نرخ خودرو در سال ۹۹

 


یک کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی رشد نرخ خودرو گفت: رشد نرخ خودرو در سال ۹۹ تحت تاثیر شرایط سیاسی و همچنین تابع نرخ ارز بود.

میلاد بیگی افزود: برگزاری انتخابات امریکا سبب تکانه هایی در بازار شد به طوری که انتظارات تورمی پس از این انتخابات کاهش یافت و موجب رکود نسبی در بازار خودرو شد.

وی تصریح کرد: در ۲ سال اخیر متاسفانه شرایط اقتصادی کشور وابستگی نسبتا سطح بالایی به این شرایط سیاست خارجی کشور پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت مهم‌ترین مولفه‌ای که بازار خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نرخ ارز است زیرا تا ماه‌های قبل انتظارات تورمی سطح بالایی در بازار وجود داشت به طوری که مردم انتظار داشتند اگر خودرویی خریداری می‌کنند، بتوانند پس از مدتی آن را گران‌تر به فروش برسانند؛ به همین دلیل حجم نقل و انتقالات بیشتر از روزهای پایانی سال بود.

عرضه فراوان خودروهای صفر کیلومتر مدل ۹۸ و ۹۹ نیز نتوانست مردم را برای خرید ترغیب کند

رکود در بازار شب عید

وی افزود: تا ۵-۶ سال قبل معمولا وضعیت بازار خودرو در آستانه فرارسیدن سال نو بسیار خوب بود و خرید و فروش بیشتری مشاهده می‌شد اما در روزهای پایانی سال ۹۹ در بازار چنین وضعیتی مشاهده نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در کوتاه مدت شاهد رونق در بازار خودرو نباشیم و بر تعداد خرید و فروش‌ها در این بازار افزوده نشود.

تاثیر اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی بر وضعیت بازار خودرو

وی تاکید کرد: در روزهای پایانی سال ۹۹ همه فعالان این بازار منتظر دو اتفاق بودند؛ نخست اینکه وضعیت تعامل بین‌المللی ایران و مشخصا برجام چه می‌شود و دیگر اینکه در آستانه برگزاری یک اتفاق سیاسی در کشور هستیم که همان انتخابات ریاست جمهوری است.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: اعتقاد دارم تا زمانی که این دو مورد تعیین تکلیف نشوند وضعیت بازار نسبت به آخرین ماه‌های سال ۹۹ و واپسین روزهای اسفند ماه، تغییری نکند.

وی گفت: به اعتقاد بنده شرایط بازار خودرو در سال ۱۴۰۰، متفاوت از ماه‌های پیش نخواهد بود و قیمت‌ها همچنان از نرخ ارز تبعیت خواهند کرد.

این کارشناس درباره میزان رکود بازار خودرو در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و تحت تاثیر شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تا زمانی که بحث انتخابات و مدل دولت در تعاملات بین‌المللی مشخص نشده باشد با چنین وضعیتی در داخل بازار خودرو مواجه باشیم ؛ شاهد تغییری در بازارهای مختلف نخواهیم بود.

اثر اخذ مالیات بر نرخ خودروهای میلیاردی

وی درباره اخذ مالیات بر نرخ خودروهای لوکس و میلیاردی در بازار داخلی گفت: رقم در نظر گرفته برای مالیات چنین خودروهایی، رقم پایینی محسوب می‌شود و به عبارت دیگر از یک رقم پایین و کم شروع کرده‌اند البته اینکه اخذ مالیات از این خودروها از چه زمانی آغاز خواهد شد نیز می‌تواند مورد بحث باشد.

وی ادامه داد: باید گفت اجرای این مسئله با اعداد و ارقام گفته شده، الزاما می‌تواند تصمیم بد و نادرستی نباشد.

وی افزود: اخذ مالیات از خودروهای لوکس و میلیاردی حتما می‌تواند تا حدودی تمایل به مصرف این خودروها را کاهش دهد البته این کاهش سطح مصرف، گسترده نخواهد بود زیرا مالیات بر مصرف زمانی اثرگذار است که در بازه‌های کوتاه مدت مصرف‌کنندگان الزام به پرداخت داشته باشند.

وی تصریح کرد: مدلی که اکنون در نظر گرفته، الزام به پرداخت کوتاه مدت ندارد بنابراین جو بازار را به شدت تحت تاثیر قرار نمی‌دهد اما در حد کمی بر بازار اثرگذار خواهد بود و تمایل به مصرف را کاهش می‌دهد. اما به دلیل اینکه نرخ مالیات پایین بوده و بازه پرداخت بلند مدت است تاثیر فراوانی بر بازار نخواهد داشت.

 

منبع: خبر آنلاین