شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#پاریس

اعتراف سازمان محیط زیست به کوچک شدن اقتصاد کشور با اجرای توافق پاریس


اعتراف سازمان محیط زیست به کوچک شدن اقتصاد کشور با اجرای توافق پاریس

سازمان محیط زیست به تازگی با انتشار گزارشی اعتراف کرده که اجرای توافق پاریس، اقتصاد کشور را بیش از ۷ درصد کوچک می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم، چندی پیش یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی، از دولت به دلیل اجرای توافق‌نامه "پاریس"، بدون طی مراحل قانونی شکایت کرد.

متن کامل نامه جبرائیلی به حجت‌الاسلام پژمان‌فر را در اینجا مشاهده کنید.

حالا، یاسر جبرائیلی به تازگی با انتشار جدولی از وضعیت میزان کاهش ارزش تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی که از سوی سازمان محیط زیست نیز منتشر شده است، اعلام کرده که سازمان محیط زیست در این گزارش برآورد کرده است که اجرای توافق پاریس، "اقتصاد ایران را 7.19 درصد کوچک‌تر می‌کند".

متن کامل مطلب جبرائیلی که در فضای مجازی منتشر کرده به شرح زیر است:

"این جدول که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است، میزان کاهش ارزش تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی تحت سناریوی 12 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ذیل توافق پاریس را نشان می‌دهد.

قیمت‌ها بر حسب قیمت‌های پایه سال 1383 تنظیم شده است. سازمان محیط زیست در این گزارش که تحت عنوان "گزارش سوم تغییر اقلیم" منتشر شد، برآورد کرد که اجرای توافق پاریس، اقتصاد ایران را 7.19 درصد کوچک‌تر می‌کند.

نسخه فارسی گزارش را از دسترس خارج کرده‌اند، اما انگلیسی آن در UNFCCC ثبت شده است.

تعهدات مدنظر ایران در توافق پاریس بدون اینکه فرآیند الحاق جمهوری اسلامی ایران به آن طی شود- مجلس هنوز این توافق را تصویب نکرده است- از آبان 1394 در قالب مصوبه هیئت دولت برای اجرا ابلاغ شده است. اسناد متقنی وجود دارد که نشان می‌دهد عدم توسعه ظرفیت‌ نیروگاهی کشور ناشی از اجرای توافق پاریس توسط دولت آقای روحانی است. در این رابطه به کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی شکایتی تقدیم کرده‌ام که در حال رسیدگی است".

**جدول منتشر شده از سوی سازمان محیط زیست که توسط جبرائیلی بازنشر داده است:

مجلس شورای اسلامی ایران , کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ایران , کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ایران ,

انتهای پیام/