شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

رونمایی از توربین تمام ایرانی کلاس F نیروگاهی / دستاوردی که روند توسعه صنعت برق را عوض می‌کند


رونمایی از توربین تمام ایرانی کلاس F نیروگاهی / دستاوردی که روند توسعه صنعت برق را عوض می‌کند

توربین گاز MGT-۷۵ با راندمان سیکل ساده و ترکیبی به ترتیب ۳۹ و ۵۹ درصد، محصولی پیشرفته در کلاس F است که منطبق با آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای روز دنیا در زمینه توربین‌های گاز نیروگاهی پاسخگوی طیف وسیعی از نیازمندی‌های جدید و آتی صنعت برق است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در هفته‌ای که گذشت قرارداد ساخت نیروگاه جدید بعثت بین شرکت تولید نیروی برق حرارتی و گروه مپنا امضا شد. با وجود اینکه خبر بازنشسته شدن نیروگاه قدیمی بعثت تهران و ساخت نیروگاه جدیدی با راندمان بالا در همان نقطه، خبر بسیار مهم و مسرت بخشی بود اما در قالب این امضای قرارداد، اتفاق مهم تر و مستر بخش تری افتاد که در فضای رسانه ای کشور کمتر نمود پیدا کرد.

مقرر شد تا در نیروگاه جدید بعثت از نخستین توربین کلاس F تمام ایرانی استفاده شود. توربینی با نام تجاری MGT-75 که طراحی و ساخت آن کاملا بومی و بر اساس شرایط ایران و با توان مهندسان ایرانی به انجام رسیده است.

توربین MGT-75 که جدیدترین توربین طراحی‌ و ساخته شده گروه مپنا است، یک ماشین در گروه توربین‌های گازی "کلاس F پیشرفته" دنیا است که توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد.

توربین گاز  MGT-75 با راندمان سیکل ساده و ترکیبی به ترتیب 39 و 59 درصد، محصولی پیشرفته در کلاس F است که منطبق با آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای روز دنیا در زمینه توربین‌های گاز نیروگاهی پاسخگوی طیف وسیعی از نیازمندی‌های جدید و آتی صنعت برق است.

این ماشین با توجه به راندمان بالا، آلایندگی پایین، انعطاف‌پذیری عملکرد، محدوده گسترده کارکرد، قابلیت‌های ممتاز در حوزه تعمیر و نگهداری و خدمات پایش وضعیت آنلاین، علاوه بر نیازهای میان مدت بازار برق و انرژی، مکمل مناسبی برای تلفیق با انرژی‌های تجدید‌پذیر است.

همچنین توربین MGT-75 مزیت مهم دیگری نیز نسبت به دیگر توربین های گازی نیروگاهی دارد و آن قابلیت مصرف هیدروژن به عنوان سوخت اولیه است. این توربین با تنوع سوختی کم‌نظیر امکان تولید برق پاک با کمترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای طبق آخرین روندهای قابل حصول در سطح جهانی را در اختیار صنعت برق قرار می‌دهد. این توربین قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است که این ویژگی در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت.

ظرفیت نیروگاه‌های مبتنی بر این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در کمترین سناریوی سیکل ترکیبی 330 مگاوات است و توسعه این دستاورد مهندسی ایرانی، می تواند روند توسعه صنعت برق را به سمت توسعه بهینه تر، تغییر دهد.

انتهای پیام/