امیرعباس پیام: نمایش خانگی هزینه بردار است/ تلویزیون می تواند روی دست شبکه نمایش خانگی بزند/محدودیت در نوشتن قصه به خروجی اثر ضربه می زند!

امیر عباس پیام نویسنده آثاری چون «زوج یا فرد»، «آنام»، «در حاشیه»، «موج سوم»، «گلشیفته» است.

امیر عباس پیام در این خصوص که چه کاری آماده در دست دارد و مشغول چه کاری است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: کار آماده برای پخش ندارم اما یکی دو اثر در دست دارم که اوایل سال بعد تولید می‌شود و در همان سال ۱۴۰۰ نیز پخش می‌شود.

این نویسنده در ادامه و با اشاره به این سوال که در شرایط فعلی نگارش چه نوع از قصه هایی می تواند مخاطب را جذب کند؟ بیان کرد: هر نوع قصه ای می‌تواند مخاطب را جذب کند به شرطی که فیلمنامه‌ها جسورانه تر نوشته شود و محدودیت‌های دست و پاگیر  از بین برود در واقع ما به همه ژانر ها از «وحشت» تا «ملودرام» و «جنایی» نیازمندیم. چرا که میلیون ها سلیقه و علایق متفاوت در جهان وجود دارد و به همین دلیل باید یک ویترین تولیدات با تمام پکیج های متنوع و جذاب وجود داشته باشد.

 این نویسنده در این خصوص که آیا شبکه نمایش خانگی با ممیزی کمتر کار تلویزیون را سخت نمی کند یا برعکس خاطرنشان کرد: اگر کار تلویزیون سخت شود تنها مقصر آن خودش است. تلویزیون هم از نظر بودجه به این منظور که به دنبال برگشت سرمایه نیست و هم از نظر مخاطبانی که میلیونی پای این رسانه می‌نشینند قدرت بیشتری دارد. به همین دلیل مخاطب شبکه نمایش خانگی محدود تر است چرا که باید هزینه کنند تا بتوانند به سایت نمایش خانگی دسترسی داشته باشند.

به نظر من تلویزیون می تواند از این فرصت نهایت استفاده را کند و قوی تر از نمایش خانگی عمل کند.

امیر عباس پیام در پایان و در خصوص این سوال که آیا حقیقت دارد که یک نویسنده می تواند فیلم و سریال را با بازیگر و لوکیشن کمتر، ارزان یا گران بنویسد؟ اظهار کرد: بله متاسفانه این موضوع همیشگی است.

مسعود بهبهانی نیا: این رقابت سالم نیست!/ تلویزیون همه چیز را برای خودش می خواهد

مسعود بهبهانی نیا نویسنده و تهیه کننده سریال و برنامه های تلویزیونی چون «خانه پدری»، «ترانه مادری»، «فاصله ها»، «کیمیا»، «نرگس»، «خاک سرخ»، «کارآگاهان» و «صبح نزدیک است» است. او فارغ ‌التحصیل از دانشگاه تهران در رشته ‌ی جامعه ‌شناسی و مرکز آموزش فیلمسازی باغ‌ فردوس در رشته‌ ی فیلمنامه ‌نویسی است.

مسعود بهبهانی نیا در این خصوص که چه کاری آماده در دست دارد و مشغول چه کاری است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر مشغول تولید یک اثر هستم.

این نویسنده در ادامه و با اشاره به این سوال که در شرایط فعلی نگارش چه نوع از قصه هایی می تواند مخاطب را جذب کند؟ بیان کرد: در رسانه خانگی سوژه های بهتری وجود دارد که در تلویزیون جایشان خالی است. به هر حال نگاهی به ریشه و مشکلات اجتماعی در فیلمنامه ها شده است که به دلیل نظارت کمتر به نیاز های روز مردم نزدیک است. اما تلویزیون هنوز نگرانی و محدودیت های خود را دارد و مرتب از بطن جامعه و واقعیت های آن فاصله می گیرد. در نهایت مردم کمتر می توانند  مسائل و مشکلات خودشان را در فیلم ها ببینند و به همین دلیل برایشان جذابیت کمتری دارند.

بهبهانی نیا در رابطه با اینکه شبکه نمایش خانگی با ممیزی کمتر کار تلویزیون را سخت نمی کند؟ خاطرنشان کرد: خیر، اگر ما معتقد باشیم که رقابت سالم باید وجود داشته باشد این اتفاق نمی افتد. تلویزیون زمانی که رقیب ندارد و نظارت کمتری بر آن می شود متاسفانه دنبال این است که همه چیز در اختیار خودش باشد. به طور کل رقابت می تواند باعث رشد کیفی کار ها بشود.

مسعود بهبهانی نیا در پایان و در خصوص این سوال که آیا حقیقت دارد که یک نویسنده می تواند فیلم و سریال را با بازیگر و لوکیشن کمتر، ارزان یا گران بنویسد؟ اظهار کرد: سوژه و موضوعی که انتخاب می کنیم، خودش مقتضیات برای پرداخت و تعداد لوکیشن و بازیگر دارد که باید اجرا شود. قاعدتا زمانی که قرار است فیلمنامه ای بر اساس طرح جنگ نوشته شود ممکن است هزینه و تدارکات بیشتری طلب کند. اما هنگامی که در مورد مسائل خانوادگی طرحی را آماده می کنیم این امکان هست که محدود تر آن را بنویسیم. از طرفی هم بضاعت تکنولوژیک و بضاعت ویژوال افکت را باید در نظر بگیریم و در محدوده بودجه تعیین شده حرکت کنیم.

محمد محمود سلطانی: نویسنده «سایه روشن» از محدودیت های سریال نویسی می گوید!

محمد محمود سلطانی که در کارنامه اش نگارش سریال «سایه روشن» به کارگردانی آرش معیریان دیده می شود و یکی از مهم ترین تجاربش در عرصه نویسندگی به نگارش تعداد زیادی از قسمت های سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» می باشد. او در خصوص فعالیت این روز هایش و کیفیت تولیدات نمایشی در رسانه های مختلف با برنا صحبت کرد.

محمد محمود سلطانی نویسنده، سرپرست نویسندگان سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال تلویزیونی «تکیه بر باد»، «دیوار شیشه‌ای» و «از سرنوشت2» فعالیت داشته است.

سلطانی در این باره که این روز ها مشغول به کار است یا خیر و اینکه چه کاری در دست دارد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن قسمتهای آخر یک سریال نمایش خانگی هستم که شروع آن در سال قبل بود و تا کنون ادامه دارد.

او در خصوص این سوال که در شرایط فعلی نگارش چه نوع از قصه ها و فیلمنامه هایی می تواند مخاطب را جذب خود کند تصریح کرد: طبیعتا ما در آن حد موقعیت نمایشی نداریم. راستش روایت ما در قصه و نمایش ها تغییر کرده است و باید مدل روایت به گونه ای باشد که جذابیت، نگرش و جهان بینی را برای داستان ایجاد کند. طبیعتا همه این عوامل در کنار هم می تواند یک فیلم یا نمایش جذاب و طنازی را به وجود بیاورد.

محمد محمود سلطانی در پایان و در خصوص درستی یا نادرستی این سوال که آیا یک نویسنده می تواند فیلم و سریال را ارزان یا گران بنویسد و با توجه به هزینه های تولید تهیه کننده سفارش کند که کار و اثر ارزان تر نوشته شود بیان کرد: من تا به حال این شکل جدید از کار را انجام نداده ام.اما مسلما نویسندگانی که تجربیات چند ساله دارند در جریان هستند که محدودیت های تولیدی وجود دارد و آگاهی لازم را در این باره که نوشتن چه درامی می تواند به کارشان ضربه بزند دارند.

به همین خاطر خود به خود برخی موارد را رعایت می کنند. به طور کل ساختار و زیر ساختمان ما در تلویزیون حرفه ای نیست و شهرک سینمایی و کمپانی کارآمدی نداریم و طبیعتا این کسری ها و زیر ساخت ها باعث می شود که ما محدودیت داشته باشیم و به راحتی نتوانیم به جهت تولیدی عمل کنیم در نهایت ملاحظات نویسندگان نیز باعث شده است کار آسان تر پیش رود.