شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرج

با یکی دو ساعت فاصله، اطراف کرج را ببینید + تصاویر

با یکی دو ساعت فاصله، اطراف کرج را ببینید + تصاویر

گاهی اتفاقاتی که در زندگیمان رخ می‌دهد، باعث می‌شود رفتن به مسافرت تبدیل به یک آرزو می‌شود؛ مثل حضور کرونا و محدودیت‌هایی که باعث شد منع سفر شویم! اما حتی در این شرایط هم می‌تواند با ملاحظه و انتخاب مسیرهای خلوت، از طبیعت لذت برد و مسیرهای شلوغ‌تر هم برای روزگار بعد از کرونا به خاطر بسپاریم. مثلا، برای کسانی که در تهران و کرج زندگی می‌کنند، با اندکی فاصله می‌توان برنامه‌های جالب و به دور از کرونایی تدارک دید. ساکنان کرج و حتّی تهران، می‌توانند با خواندن ادامه این مطلب با مکان‌های دیدنی اطراف شهر خود که مناسب سفر یک روزه به اطراف کرج است، بیشتر آشنا شوند. با ما همراه باشید تا کرج و اطراف آن را بهتر بشناسید.

جاذبه‌های گردشگری با فاصله‌ای کمتر از یک ساعت از کرج

۱. روستای سنقرآباد

سنقرآباد روستايي در بيست كيلومتري غرب كرج است. از شهر كرج كه به سمت غرب بيرون بياييم، كمي كه از شهر دور مي‌شويم متوجه هواي خنك و تميزي خواهیم شد كه خبر از آبادي‌هاي پر آب و درخت اطراف مي‌دهد. از میدان کرج تا روستای سنقرآباد حدود ۴۰ دقیقه بدون ترافیک فاصله است. یکی از اين آبادي‌ها روستای سنقرآباد است که همچون نگيني سبز مي‌درخشد. درخت چنار بزرگي در سنقرآباد وجود دارد كه کسی درست نمي‌داند چند سال عمر دارد. داخل تنه درخت خالي است و ساکنان در گذشته گوسفندان خود را که گله‌ای سی تایی داخل آن جا می‌گرفته را در آن نگهداري مي كردند.

جاذبه تاريخي سنقرآباد امام‌زاده بي بي سكينه است، با معماري صفوي كه در سال هاي اخير بناي قديمي آن بازسازی شده است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت سنقرآباد، وجود ویلاهای نوسازی است که این روزها طرفدارهای زیادی دارند و گفته می‌شود عامل فروش زمین برای ساخت و ساز ویلا، متاسفانه به رونق کشاورزی در منطقه آسیب زده است.

۲. شهرستانک

شهرستانک روستایی از توابع آسارای کرج است. این روستا بسیار خوش ‌آب‌وهواست و در مرز دو استان تهران و البرز قرار گرفته. روستای شهرستانک آن قدر زیباست که حتی ناصرالدین شاه هم نتوانست از آن بگذرد و تقریبا ۱۲۰ سال قبل، قصری ییلاقی در آنجا ساخت. از میدان کرج تا شهرتانک حدود ۱ ساعت بدون ترافیک راه است. شهرستانک هر کسی را شیفته خودش می‌کند چون علاوه بر آب و هوای مطبوع و طبیعت چشم‌نواز، آثار باستانی هم دارد. چشمه گله گیله که به پرآبی معروف است در بالا‌ترین نقطه روستای شهرستانک قرار دارد و با نیم ساعت پیاده‌روی از کاخ ناصری می‌توان به این چشمه رسید.

جاده ناصری، راهی است که از دوران قاجار، شهر ری را به مازندران متصل می‌کرد و از این آبادی می‌گذرد. انتهای شهرستانک بن بست است و به قله شاه‌نشین می‌رسد که اگر از توچال کوهنوردی کرده باشید، از اینجا پایین خواهید آمد. اطراف کاخ محوطه‌ای پر از درخت دارد و رودخانه‌ای کم عمق از کنار کاخ می‌گذرد. این کاخ حدود سال‌های ۱۲۹۵ قصری به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و امروز در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. کاخ غیرمسکونی است و درِ اتاق‌ها بسته است؛ تقریبا تمام کاخ دوره ناصری تخریب شده و فقط یک ساختمان که در دوره پهلوی دوم مرمت شده بود، سرپا است. در این کاخ فقط روزهای صبح جمعه برای بازدید باز می‌شود.

شهرستانک
عکس از آرشیو لست‌سکند | نوید مکوندی

۳. روستای برغان

منطقه برغان از مناطق دیدنی و زیبای استان البرز است که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان محسوب می‌شود. این روستا در ۱۳ کیلومتری شهر کرج در دره‌ای زیبا قرار گرفته و از مناطق شهرستان ساوجبلاغ به شمار می‌آید. از میدان کرج تا روستای برغان حدود ۴۰ دقیقه بدون ترافیک فاصله است. آب‌وهوای روستای برغان در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند، از کنار این منطقه عبور می‌کنند و زیبایی‌ و حاصلخیزی منطقه را بیشتر می‌کنند.

شغل اکثر مردم روستای برغان زراعت، باغداری و دامداری است و برخی از ساکنان هم به فعالیت در صنایع دستی و امور خدمات اشتغال دارند. محصولات عمده زراعی روستای برغان شامل غلات، صیفی جات، محصولات باغی مانند گردو، توت، آلبالو، گوجه درختی و گیلاس است. محصولات دامی منطقه مثل فرآورده‌های لبنی و عسل شهرت دارند، با این حال، نام برغان با گوجه‌برغانی پیوند خورده. از غذاهای معروف روستای برغان می‌توان به دیزی محلی، انواع کباب و فسنجان اشاره کرد. همچنین انواع آلوچه، توت، گردو، عسل، لبنیات و گوجه برغانی از سوغاتی‌های روستای برغان است. سفر به روستای برغان از طریق جاده کردان و جاده آتشگاه کرج امکان‌پذیر است.

روستای برغان
عکس از آرشیو لست‌سکند | محمد شمس

۴. روستای آدران

روستای به غایت زیبا و پر درخت آدَران در جنوب دریاچه سد کرج و در شمال شهر کرج در کنار جاده کرج – چالوس و در 21 کیلومتری شهر کرج قرار دارد. از میدان کرج تا روستای آدران حدود ۴۰ دقیقه راه است. این روستا را می توان مرکزیتی برای سایر روستاهای کوچک اطراف آن همچون ونس، نوجان، وینه و آئینسان به حساب آورد. یکی از مسیرهای طبیعت‌گردی برای رسیدن به این روستا، دره آدران در جنوب کوه لیوک است که به آن دره‌سر هم می گویند. این مسیر از روستای آدران بر فراز تپه کوتاهی در راهی پاکوب می‌گذرد و با طی 30 دقیقه زمان به داخل دره باغستانی آن سرازیر می‌شود. وجود جویبارهای کوچک و چشمه‌های متعدد از ویژگی‌های این دره باغستانی است. بهترین زمان برای طبیعت‌گردی در روستای آدران، بهار است.

۵. ارنگه

همانطور که گفتیم جاده چالوس یکی از مقاصد گردشگری ایران است که از ابتدای آن تا انتها چندین روستا را در دل خود جای داده است. اگر از سمت تهران به سمت جاده چالوس حرکت کنید در 18کیلومتری این جاده تابلوی روستای ‌«ارنگه بزرگ» به چشم می‌خورد که برای رسیدن به آن باید جاده فرعی 2کیلومتری را پشت سر بگذارید. جاده فرعی که به این روستا می‌رسد، چندان سرسبز نیست اما اگر ناامید نشوید روستایی سرسبز و زیبا در انتظار شما است. در انتهای جاده مسیری دوراهی قرار دارد که برای سفر به بافت اصلی روستا باید از مسیر سمت چپ استفاده کنید. از میدان کرج تا ارنگه بدون ترافیک حدود ۳۰ دقیقه راه است.

البته لازم به ذکر است روستای ارنگه بزرگ چندین روستای دیگر از جمله: گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت جی. چاران و خور را در دل خود جای داده است. به همین دلیل به نام ارنگه بزرگ در میان روستاهای جاده چالوس شهرت دارد. با انتخاب مسیر سمت چپ، شما وارد روستای «ارنگه» خواهید شد. روستایی که در ابتدای آن قبرستانی باصفا و تاریخی قرار دارد و در نگاه اول نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

آثار و بقایای قبرهای قدیمی این قبرستان عموما به دوران زرتشت می‌رسد. نیمکت های آبی رنگ، حوض پر از آب و درختان توت فضای دلپذیزی به قبرستان داده‌اند. اگر پنجشنبه به این روستا بروید، مردمانی خواهید دید که ساعت ها وقت خود را به حضور در کنار مزار رفتگانشان می‌گذرانند.
هرچند رودخانه این روستا، رودخانه‌ای فصلی است و برای لذت بردن از آن تا آخر مرداد باید به این منطقه سفر کنید. دره هفت چشمه یا همان هفت چاه از دیگر مکان‌هایی است که می‌توان با سفر به روستای ارنگه از آن بازدید کرد. در صورتی که تابستان به این روستا سفر کنید، می توانید از مسیر رودخانه به این آبشار برسید.
از دیگر مکان‌های تاریخی این روستا، می‌توان به تپه «قلعه‌ها» اشاره کرد. این تپه براساس گفته‌های مردمان محلی متعلق به دوران زرتشتیان است، به همین دلیل اگر نگاهی دقیق داشته‌ باشید با آثاری از قبرها و کنده‌کاری های روی سنگ‌ها مواجه خواهید شد که مربوط به دوران یاد شده است. با حضور در بالای این تپه نمایی کامل از روستا و باغ‌های سرسبز آن را خواهید دید. بهتر است برای گشت در این روستا از راهنمای محلی استفاده کنید تا در میان باغ‌های فراوان آن راه اصلی را گم نکنید.

ارنگه
عکس از آرشیو لست‌سکند | امید خدایاری

۶. باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در در دامنه جنوبی رشته کوه البرز به وسعت ۱۴۵ هکتار قرار دارد. در این باغ سرسبز و رنگارنگ، هفت رویشگاه ایرانی، ۶ رویشگاه جهانی و هشت کلکسیون و باغ موضوعی قرار دارد. در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، انواع گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای کشت شده‌اند. انواع گل‌ها، درختان، دریاچه و طبیعت سرسبز این باغ می‌تواند برای هر گردشگری زیبا و دیدنی باشد. موزه حشرات در این باغ هم از دیگر دیدنی‌های آن است. بهترین فصل بازدید از این باغ، بدون شک فصل بهار است که می‌توانید گل‌ها و شکوفه‌های بسیاری را در این باغ ببینید. از میدان کرج تا  این باغ کمتر از نیم ساعت فاصله است و می‌توانید از آزادراه کرج – تهران برای دسترسی به آن استفاده کنید.

باغ گیاه‌شناسی
عکس از آرشیو لست‌سکند | منصوره اسکندری

۷. روستای کردان

کردان یکی از روستاهای خوش آب و هوای استان البرز است که در ۲۵ کیلومتری کرج قرار دارد. از میدان کرج تا کردان بدون ترافیک، حدود نیم ساعت فاصله است و برای دسترسی به آن، باید از اتوبان تهران-قزوین استفاده کنید. در کردان باغ‌های سرسبز بسیاری همچون باغ گیلاس، زردآلود، گردو و توت قرار دارد. علاوه بر آب و هوای خوش و طبیعت سرسبز کردان، این منطقه از قدمت تاریخی هم برخودار است و میزبان برج تاریخی مقبره کردان است. قدمت این برج به عصر سلوجوقیان باز می‌گردد. اگر می‌خواهید که کمی از شهر و شلوغی‌های آن فاصله بگیرید، گشت‌وگذار در کردان می‌تواند برای شما یک پیشنهاد عالی باشد.

 

جاذبه‌های گردشگری با فاصله‌ای بیشتر از یک ساعت از کرج

۸. جاده چالوس

جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که شهر کرج را به شهر چالوس در استان مازندران می‌رساند. این جاده از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی برخوردار است و شهرت خاصی بین ایرانی‌ها (به خصوص ساکنان تهران و کرج)، دارد. بیشتر از این لحاظ که پایتخت‌نشین‌ها را مستقیم به ساحل دریای مازندران می‌رساند. از میدان کرج تا جاذبه‌های دیدنی جاده چالوس، تقریبا یک ساعت و ۴۰ دقیقه بدون ترافیک راه است.

در طول جاده چالوس به ویژه قسمتی که به سد کرج نزدیک‌تر است، انواع رستوران‌ها و اماکن اقامتی و پذیرایی وجود دارد. سد امیرکبیر (سد کرج) جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده را دوچندان کرده و این منطقه بکر را به یکی از مناطق گردشگری جذاب ایران تبدیل کرده است.

از دیگر دیدنی‌های این جاده زیبا، روستای «حسنک‌در» است که از کرج 72 کیلومتر فاصله دارد. این روستا از جمله روستاهای باغستانی بزرگی است که سر راه رودخانه کرج قرار دارد. حسنک‌در به‌عنوان مکانی بکر و دست‌نخورده‌ یک مقصد خوب برای برنامه‌های گردشگری در اواخر  بهار و تابستان است.

همچنین روستای بسیار کوچک «ورزن» از توابع پل‌خواب نیز در کنار جاده کرج به چالوس دارای باغستان‌های زیبایی برای کمپ و اطراق است. طبیعت جذاب و دیدنی دهستان «آسارا» در 45 کیلومتری جاده چالوس و اندکی پس از سد کرج، دارای رودخانه‌ خروشان است که به سوی سد کرج در جریان است. در انتهای این دهستان زیبا و در شیبی تند، مسیر تکیه سپهسالار از کنار بخشداری آسارا مشخص است. تکیه سپهسالار روستایی سرسبز و کوهستانی است که از بخشداری آسارا، 5 کیلومتر فاصله دارد و آرامگاه امامزاده‌ای در بالای یکی از تپه‌های آن قرار دارد که مسیر آن نیز سنگ‌چین و قابل عبور است.

جاده چالوس
عکس از آرشیو لست‌سکند | انور محمدی

۹. کندوان

در کیلومتر ۷۹ جاده چالوس، بلندترین تونل جاده چالوس قرار دارد. از میدان کرج تا کندوان حدود ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه بدون ترافیک راه است. این تونل، تونل کندوان است و به خاطر آشکده‌هایش به شهرت رسیده است. معمولا مسافرانی که عاشق آش، این سوپ محبوب ایرانی هستند، در راه شمال برای صرف آش در این مکان توقف می‌کنند. این آشکده‌ها در گذشته، به شکل چادر و خیمه بودند و به علت محدودیت‌های آن زمان آش در دیگ‌هایی که روی آتش هیزمی قرار می‌گرفتند، تهیه می‌شد.

علاوه بر این، کندوان محلی بود برای استراحت کوتاه مدت مسافران در بین راه. سال‌ها بعد این آشکده‌ها، اقدام به ساخت امکانات مناسب گردشگری کردند و با وجود امکانات آشپزخانه‌ای جدید، هنوز هم در این آشکده ها هنوز هم هیزم نیم سوخته زیر دیگ‌های آش به عنوان نماد آش هیزمی کندوان قرار دارد. این روزها همراه با آش، نان داغ تنوری هم تهیه می‌شود. برای دسترسی به آشکده‌های هیزمی تونل کندوان باید در جاده چالوس از کرج به سمت چالوس، قبل از تونل کندوان توقف کنید.

۱۰. روستای ناتر

روستای ناتر در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته و به حدی زیبا و بکر است که به آن لقب بهشت پنهان یا گنج پنهان کوهستان را داده‌اند. این روستا از کلان‌روستاهای چالوس در منطقه مرزن‌آباد است و به دلیل داشتن یونجه‌زارها، علف‌زارها، جالیزها و درختانی مثل گردو، سیب، فندق، بید، صنوبر و تبریزی از مناطق پر جاذبه گردشگری به حساب می‌‌آید. از میدان کرج تا روستای ناتر حدود ۲ ساعت و نیم بدون ترافیک فاصله است.

روستای ناتر به اندازه‌ای غنی است که جز 33 روستای بافت با ارزش کل کشور محسوب می‌شود. رویش گیاهان دارویی در این روستا در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. قلقله چشمه و ککی چشمه و چشمه لنار به این روستا زندگی و صفای خاصی بخشیده‌اند. چشمه شفابخش داریو در منطقه کندیچال هم چشمه‌‌ای گازدار است که بیماری‌هایی چون سنگ کلیه را بهبود می‌بخشد. با این تفاسیر این مجموعه طبیعی با خانه‌های روستایی و چشمه‌ها و کوه‌هایش، یکی از بهترین مناطق برای عکاسی از طبیعت یا در کنار طبیعت است.

۱۱. دریاچه اُوان

از استان البرز به سمت استان قزوین که راه بیفتیم بعد از طی 167 کیلومتر به دریاچه زیبای اُوان در نیمه شمالی الموت می‌رسیم. از میدان کرج تا دریاچه اوان حدود ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه فاصله است. این دریاچه در دامنه کوه خشچال و در میان چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد استان قزوین قرار دارد. بخشی از آب این دریاچه از آب چشمه‌های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه و بهش اندکی هم از بارندگی تامین می‌شود. غلیان دایمی آب دریاچه باعث صافی و زلالی آب شده است و عمق عمیق‌ترین قسمت آن در حدود 6 متر است.

دریاچه اُوان در تابستان محل ماهیگیری، آب تنی، قایق‌سواری و حتی غواصی است و در پاییز میزبان پرندگان مهاجر مانند قو، غاز و مرغابی است. در فصل زمستان هم آب آن چنان یخ می‌بندد که می‌توانید روی آن اسکیت‌سواری کنید. در این دریاچه انواع ماهی‌های قزل‌آلای خال‌دار، کپور و اردک ماهی وجود دارد. در اطراف دریاچه نیز تعدادی رستوران با غذاهای ایرانی و کافه وجود دارند که شرایط لذت بردن از زیبایی دریاچه را بیشتر می‌کنند.

دریاچه اوان
عکس از آرشیو لست‌سکند | می ناز

۱۲. طالقان

منطقه کوهستانی طالقان زیستگاه حیات وحش و گونه‌های متنوع گیاهی است که در ۹۰ کیلومتری شهر کرج قرار دارد. از میدان کرج تا طالقان حدود ۱ ساعت و نیم راه است. طالقان در منطقه‌ای ییلاقی در میان رشته کوه البرز واقع شده و به همین دلیل دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است. این منطقه یکی از مقاصد گردشگری محبوب در کرج شناخته می‌شود که علاوه بر طبیعت بکر و زیبای خود، میزبان اماکن تاریخی و زیارتی هم است.

دریاچه سد طالقان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در فصل بهار بسیار دیدنی می‌شود. تماشای طبیعت سرسبز طالقان در فصل بهار و طبیعت یخ زده و سرد آن در فصل زمستان برای عاشقان طبیعت پیشنهاد می‌شود. از جاذبه‌های تاریخی طالقان هم می‌توان به محوطه‌ها و تپه‌های باستانی همچون تپه قلعه سر و شاه کوه، حمام‌ها همچون حمام روستای بزج و روستای میر، غار پنجعلی، غار زالن‌گاه و قلعه‌ها همچون قلعه کیقباد، قلعه منصور طالقان و قلعه ارژنگ اشاره کرد.

دریاچه سد طالقان
عکس از آرشیو لست‌سکند | زینب مهرآبادی

۱۳. کویر اشتهارد

کویر اشتهارد که به کویر قارپوزآباد هم شناخته می‌شود، در جنوب استان البرز واقع شده است. در این کویر رودخانه، ‌دریاچه‌ و شوره‌زاری هم قرار دارد که دیدن از آن‌ها خالی از لطف نیست. یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این کویر، تپه‌های رنگین کمانی آن است که از رنگ‌های متنوعی تشکیل شده‌اند. اگر هم قصد دارید که ستاره‌های شب را رصد کنید، کویر اشتهارد و ارتفاعات تپه‌های رنگین کمان، می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. برای دسترسی به این جاذبه باید از جاده جدید نظرآباد کرج به سمت اشتهارد بروید که درست از میانه این کویر می‌گذرد. از میدان کرج تا این تپه‌های رنگین کمانی،‌ حدود یک تا دو ساعت فاصله خواهید داشت.

 

تالیف: لست‌سکند