«علیرضا خامسیان»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص آمادگی جوانان برای حضور در عرصه مدیریتی کشور در قرن جدید اظهار کرد: اگر بگوییم به جوانان میدان داده نشده پس برای عرصه های مدیریتی ورود نکنند چنین پیش فرضی قاعدتا منطقی نیست، اگر به گذشته رجوع کنیم انقلاب اسلامی که سال 57 شکل گرفت خیلی از کسانی که میدان دار بودند و بعد از انقلاب وارد عرصه های مدیریتی شدند، بعضا از قشر جوان بودند و آنها تجربه مدیریتی به آن مفهوم نداشتند به همین دلیل در اوایل انقلاب ما یک بهم ریختگی در حوزه های مختلف، داشتیم.

او افزود: درست است که آزمون و خطا نباید کرد ولی باید این باور و اعتقاد را داشته باشیم که جوانان کار بلد و متخصص، زمام امور را در عرصه های مدیریتی کشور برعهده بگیرند. یک تصور باطلی است که وقتی می گویم عرصه مدیریتی به مدیریت های کلان کشور معطوف می شود هرچند آنها هم باید به نسل جدید واگذار شود ولی عرصه مدیریتی صرفا به عرصه مدیریتی در حوزه های حاکمیتی یا دولت خلاصه نمی شود.

خامسیان عنوان کرد:  در بخش خصوصی بسیاری از افرادی که حضور دارند و نقش آفرین هستند عمدتا از جوانان بوده و تجربه های خوبی در بخش خصوصی با حضور جوانان شکل گرفته ولی در سطح حاکمیتی هم به نظر من، جوانان با حضور در مدیریت های میانی می توانند یک رشد یافتگی پیدا کنند و در دوره های آتی در سطح مدیریت های کلان هم، نقش آفرین باشند.

این جوان اصلاح طلب در ادامه با اشاره به گام دوم انقلاب متذکر شد: در خصوص گام دوم همان طوری که رهبری اشاره کردند عمده خطاب ایشان به جوانان بود؛ جوانان را نباید دسته بندی کرد. یک جوان شاید گرایش خاصی داشته باشد و جوان دیگری گرایش دیگری، عمده نگاهمان باید به جوانان متخصص و کاربلد باشد که تعهد کاری داشته باشند و بتوانند در مسئولیتی که به عهده می‌گیرند به نحو شایسته ای ایفای نقش کنند. من فکر می کنم باید بستر لازم را در نقش هایی که می توانند در سطح پارلمان محلی ایفا کنند، فراهم کرد. به عنوان مثال من شورای شهر را عرصه ای می دانم که جوانان می توانند در آن نقش آفرین باشند.

او تصریح کرد: ما انتخابات شورای شهر را داریم، قاعدتا یک نگرانی وجود دارد که مجلس فعلی طبق قانون باید تایید صلاحیت کند. این نگرانی وجود دارد که کاندیدا شورای شهر را با یک نگاه جریانی تایید می کند. اگر هم جوانان تایید شوند، جوانان یک گرایش خاصی را تعیین می کنند که این محل ایراد است. این نگاه جریانی به جوانان آسیب زده و من فکر می کنم پتانسیل خیلی قوی بین جوانان در جریان های مختلف اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان وجود دارد. نکته ای که هست ما در بین تشکل های سیاسی اینکه صرفا یک قشری بتواند گفتمان جدیدی را خلق کند نباید ذهنمان معطوف به این موضوع باشد.

خامسیان خاطرنشان کرد: جوانان می توانند یک گفتمان جدیدی را خلق کنند. در بین احزاب یک بخش را به عنوان بخش جوانان، همه احزاب را دارند ولی من یک نکته بگویم که گفتمان اصلاحات در درون خود به شدت به بحث جوانان گرایی اعتقاد دارد. شما نگاه کنید احزابی که در چند سال اخیر فعالیت خود را آغاز کردند بعد از سال 92 عمدتا با محوریت جوانان بودند احزابی مثل حزب ندا و مانند آن در صورتی که ما در جریان اصولگرا، عمده احزاب مان پیرسالارند مثل حزب موتلفه و احزاب نظیر آن یعنی خیلی به جوانان خودشان میدان نمی دهند. اگرچه گفتمان اصلاحات به جونان اعتقاد دارد ولی به هرحال به دلایل مختلف خیلی زمینه برای نقش آفرینی جوانان در عرصه های مدیریتی فراهم نشده ولی در احزاب دست بالایی در جریان اصلاح طلب، اکثرا تلاش کردند که یک نگاه نویی را راهبری کنند.

او عنوان کرد: در اظهارنظری که فعالان جوان این دو جریان می کنند ما این اشتراک نظر را داریم و وقت آن رسیده که حتی در انتخابات پیش رو مثل انتخابات شورای شهر یک لیست مشترکی از جوانان اصلاح طلب و اصولگرا یعنی افراد معتدل دو جریان که در یک سری مسائل مشترک هستند، ارائه بدهیم، این می تواند بهرحال یک گام اول برای این هماوردی و فعالیت مشترک باشد. البته که لیست مشترک منظور این نیست که افرادی که تخصصی در مدیریت شهری ندارند وارد شوند. معتقدم جوانانی که توانایی در خودشان در حوزه های مدیریت شهری، می بینند به انتخابات شوراها ورود کنند البته مفهوم نیست که انتخابات شوراها محلی بشود صرفا برای عرض اندام جوانانی که تخصصی در حوزه شهری ندارند. نظر من تخصص گرایی هست و جوانان ما در جریان اصلاح طلب و اصولگرا این تخصص را دارند که به این عرصه ورود کنند. 7