شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#روحانی#مناظره
در توئیتر رخ داد

مناظره مشاور قالیباف با مشاور روحانی بر سر تحریم ها/ اوامرتان برای دولت بعد

کدخبر: 400474
اقتصاد نیوز: کنایه توئیتری مشاور قالیباف به دولت روحانی با واکنش مشاور روحانی روبرو شد.

مهدی محمدی مشاور قالیباف در توئیتر خطاب به حسن روحانی نوشت:"وقتی دولت شما از امریکا اصلا لغو عملی تحریم نفت و بانک را نخواسته و صرفا در پی ‘یک تکه کاغذ’ از طرف بایدن است که به دروغ نامش را ‘لغو تحریم’ بگذارد، چرا باید تحریم را بردارند آقای روحانی؟ تازه همان کاغذ را هم‌  به شما نخواهند داد چون احتمال می دهند به کمتر از این هم رضایت بدهید!"

حسام الدین آشنا هم در پاسخ به این توئیت خطاب به محمدی با لحن طعنه آمیزی نوشت: دولت شما چگونه از دولت آمریکا لغو عملی تحریم نفت و بانک را می خواهد.

مشاور قالیباف در پاسخ نوشت:"بسیار ساده است.ما که دولت نداریم و نخواهیم داشت اما شما که دارید به جای اکتفا به عملیات حقوقی صدور فرمان اجرایی تاکید کنید تعهدات زمانی انجام‌ می شود که فلان مقدار نفت فروخته شود و مسیر عملیات بانکی باز شودو این امر در یک بازه زمانی مناسب راستی ازمایی شده باشد. چرا نمی کنید؟!

آشنا در پاسخ نوشت:"بسیار ساده نیست.‌۱. حتی برای توافق روی همین طرح هم نیاز به مذاکره با آمریکایی‌ها دارید.‌۲. این طرح چیزی جز اقدام جزئی برابر اقدام جزئی نیست که وقتی رئیس جمهور آن را طرح کرد همه او را لعن و نفرین کردید

محمدی در توئیتی دیگری به یا نظر آشنا جواب داد و گفت:"  این موارد هیچ نیازی به مذاکره ندارد به شرط اینکه اقدام اقتصادی کاملا مشخص از طرف مقابل بخواهید نه یک تکه کاغذ، و چون به معنای عمل به تعهدات ‘پس از ‘ راستی ازمایی کامل اقدامات اقتصادی است مرحله بندی ندارد و یکباره است. مشکل این است: اقدام می خواهید."

آشنا در توئیتی دیگر خطاب به محمدی نوشت"‌حال که به این دولت امر می‌فرمایید:‌« این موارد نیاز به مذاکره ندارد.‌لطفا به طرف مقابل هم فرمان دهید:‌«فورا مطالبات یک طرفه و مذاکره و توافق نشده را اجرا کند."

‌ محمدی در پاسخ آشنا به فعل امر کردن در توئیت این گونه واکنش نشان داد:عرض کردم این همان اقدام در برابر اقدام است که رئیس جمهور اعلام کرد ما هم برای کلی آن آماده‌ایم هم برای جزئی آن.‌این همان رویکرد اعلام مواضع بدون احساس نیاز به مذاکره و توافق است که قبلا تجربه شده است.

اما مشاور روحانی خطاب به مشاور قالیباف یادآور شد:‌توافق حقوقی و اقدام عملی لازم و ملزوم یکدیگرند نه جایگزین یا در مقابل هم.‌اگر اقدامات جزیی بدون این که در یک چارچوب کلی جا بگیرد،کافی  بود دیگر نیازی به دیپلماسی و حقوق بین‌المللی وجود نداشت."

مشاور قالیباف در پاسخ توئیت زده است:"وقتی درک شما این باشد از امریکا جای تعجب نیست. فروش نفت و‌عملیات بانکی تعهد امریکاست نه تعلیق یا ویو فلان قانون. مشکل این است که شما هم فقط عملیات حقوقی می خواهید. اینکه ایران بگوید هر وقت فلان مقدار نفت فروش رفت و‌بانک کار کرد تعهدات را انجام می دهم چه مذاکره ای لازم دارد؟:

آشنا با اشاره به خروج آمریکا از برجام نوشت:وقتی آمریکا از برجام خارج شده؛ چه تعهدی دارد که  فروش نفت و عملیات بانکی را از تحریم خارج کند؟‌وقتی می‌گوید تا ایران فلان اقدامات را انجام ندهد من به برجام باز نمی‌گردم؛ چه تعهدی را پذیرفته است؟"

محمدی در توئیتی دیگر مدعی شددارد درباره شکل صحیح طرح ریزی مذاکره صحبت می کند. او آشنا را خطاب قرار داد و نوشت:" اینکه شما به عنوان دولت باید چه چیز و چگونه بخواهید. امریکا اگر بدون لغو واقعی تحریم به برجام برگشت دیگر تحریمی برنخواهد داشت. انچه باعث میشود امریکا تحریم بردارد نیاز آن است نه تعهد آن. از این کلیشه های حقوقی بیرون بیایید."

9569AC01-0EA3-41A0-97CE-7EE446999BD0

‌آشنا با کنایه خطاب به مشاور قالیباف نوشته است:" انشالله اوامرتان در دولت بعدی اجرا می‌شود.نشد هم نشد! سرتان سلامت.‌فقط لازم دانستم عرض کنم اجرایی شدن اوامرتان ساده نیست که متاسفانه همین را هم نتوانستم برایتان روشن کنم و لابد زبانم قاصر است."

محمدی هم در پاسخ گفت:" اوامر نیست، به عنوان یک برادر کوچک عرایضی کردم. امر دولت هم لابد مربوط به اهلش است و ما بی خبریم. از پیچیدگی ها هم بی خبر نیستم منتها سعی کردم یک حرف اصولی بزنم: یکی از بزرگ ترین اشتباهات برجام این بود که عملیات حقوقی را به عنوان تعهد طرف مقابل پذیرفت. این را تکرار نفرمایید."

دست آخر آشنا با تاکید بر اینکه ‌اساسا تحریم‌ها یک عملیات پیچیده حقوقی و با آثار واقعی است و ‌یکی از زمینه‌های امکان پذیر شدن تحریم‌ها بی‌توجهی مسئولان وقت  به ظرائف حقوقی و بین‌المللی در جریان اقدامات صلح آمیز هسته‌ای بود نوشت:"‌توجه به ابعاد و تعهدات حقوقی متقابل، شرط لازم و البته نه کافی برای تعامل سازنده جهانی است."

Capture