به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ لافندبازی یکی از بازی‌های بومی محلی و بخشی از فرهنگ مردم گیلان است. این بازی که در شهریور ماه سال نودو یک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور نیزبه ثبت رسیده، در میان مردم شمال ،بویژه گیلان محبوبیت ویژه‌ای دارد و پیشینهٔ تاریخی آن به سالیان دور برمی‌گردد.

لافندبازی با نام‌های طناب بازی، ریسمان‌بازی، رسن‌بازی، و غیره نیز شناخته می‌شود.این مراسم را معمولا خانوادگی اجرا می‌کنند و اجراکنندگان مرد و زن در آن دیده می‌شود. گروه لافندبازی از پهلوان لافندباز، یالانچی (شیطانک)، سرناچی و نقره‌چی (نقاره زن) تشکیل می‌شود.

index

لافندباز که به" پهلوان" نیز شناخته می‌شود، با نام خداوند و ذکر مناقب مولای متقیان حضرت علی علیه سلام، بالای ریسمان یا دار می‌رود. او با چوبی که برای حفظ تعادل خویش در دست می‌گیرد بر روی طناب راه می‌رود. پهلوان با اجرای حرکات مختلف نمایشی مردم و تماشاگران را سرگرم می‌کند. حرکات آکروباتیکی مانند دوچرخه‌سواری بر روی طناب نیز در این بازی دیده می‌شود.

در مرحله بعد فردی با نام شیطانک با حرکات خنده آور خود مردم وتماشاچیان را سرگرم می‌کند. شیطانک بر سر راه لافندباز قرار گرفته و سعی در انداختن او از روی طناب دارد. در میان این اجرا، نوازندگان سرنا و نقاره به نواختن موسیقی شاد محلی می‌پردازند.

لافندبازی نیز مانند بسیاری از مراسم آیینی با هیجان برگزار و دستمزد آن از سوی تماشاچیان و داوطلبانه پرداخت می‌شود.این مراسم اوایل تیر تا اواخر مرداد و همچنین در ماه مهر و آبان و همین‌طور در ایام نوروز و سیزده بدر برگزار می‌شود. در مراسم و جشن‌های مختلف مانند جشن عروسی نیز لافندبازی دیده شده است.

photo_2021-03-10_04-23-49 (2)

یکی از پهلوانان به‌نام و برجسته لافندبازی زنده یاد «پرویز خودش» بود. او در سال ۱۳۲۲ در روستای فخرآباد لشت نشاء متولد شد و در شانزده شهریور ۱۳۸۰ خورشیدی در حین اجرای «لافندبازی» در روستای «خراورد» سیاهکل، جان سپرد.