شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

اختصاصی/ کرونا و ارتباط تنگاتنگ سلامت جسمی و روانی

اختصاصی/ کرونا و ارتباط تنگاتنگ سلامت جسمی و روانی

اختصاصی/ کرونا و ارتباط تنگاتنگ سلامت جسمی و روانی
در حالی که بسیاری از بهبودیافتگان کووید۱۹ دچار علائمی از اضطراب، افسردگی یا سایر مسائل شناختی و عاطفی شده‌اند، متخصصان بررسی انجام درمان‌های روانی در کنار درمان‌های جسمی را آغاز کرده‌اند.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، طبق گزارش سازمان غیرانتفاعی حمایت از سلامت روان آمریکا،‌در ماه سپتامبر و با گذشت ۶ ماه از شروع همه‌گیری کرونا تعداد آمریکایی‌هایی که دچار اضطراب و افسردگی شدند، به بالاترین رقم خود تاآن زمان رسید. در ماه دسامبر، ۵۱٪ از بزرگسالانی که توسط این بنیاد مورد بررسی قرار گرفتند، گزارش کردند که استرس مربوط به COVID-19 بر سلامت روان آنها تأثیر منفی گذاشته است. این آمار نباید غافلگیرکننده باشد.

در حالی که سلامت روح و جسم عمیقا بهم گره خورده، مدتهاست که بهداشت روانی افراد در مقایسه با سلامتی جسمی، مغفول مانده است. به عنوان مثال، بزرگسالانی که مبتلا به افسردگی و همچنین بیماری عروق کرونر (CAD) هستند ۵۹٪ بیشتر از سایر بیمارانی که افسرده نیستند، یک اتفاق قلبی عروقی جدی(مانند حمله قلبی یا سکته مغزی) را تجربه می‌کنند. افسردگی و اضطراب همچنین با نتایج بدتری برای افراد مبتلا به سرطان، بیماری‌های خودایمنی و سایر بیماری‌های جدی یا مزمن همراه است.

رینولد پانتییری، دکتر و استاد دانشکده پزشکی راتگرز رابرت وود و جانسون در این باره می‌گوید: درمان همزمان روح و جسم کاملاً منطقی است و در حقیقت"جدا کردن این دو ممکن نیست." مسلما ممکن است این مساله در افرادی که تا ماهها پس از بهبود از کووید۱۹ همچنان احساس ناخوشایندی دارند اتفاق بیفتد. اگرچه هنوز چیزهای زیادی در مورد این ویروس نمی‌دانیم اما شواهد موجود نشان می‌دهد که ویروس مذکور می تواند بر مغز تأثیر بگذارد و باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی شود.

ارتباط کووید۱۹ با سلامت روان
براساس تحقیقی که در نوامبر سال ۲۰۲۰ در لانست منتشر شد، تخمین زده می شود که ۲۰٪ از افرادی که مبتلا به COVID هستند، معیارهای تشخیصی مربوط به یک درگیری در حوزه بهداشت روان مانند اضطراب یا افسردگی را ظرف ۳ ماه آینده تشخیص می‌دهند.

در تحقیق دیگری -بررسی ۵۱۶۳ بهوبد یافته از کرونا که بیش از ۲۱ روز علائم داشتند، به رهبری ناتالی لمبرت، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا- نشان داد که ۷۹٪ از این افراد از خستگی شکایت دارند ، ۵۵٪ دچار سردرد شده و ۵۴٪ نیز می‌گویند در تمرکز مشکل دارند مشکلات حافظه، سرگیجه، بی خوابی و از بین رفتن حس چشایی و یا بویایی نیز شایع است.

گرچه تحقیق و بررسی درباره تاثیرات دقیق ویروس کرونا بر مغز همچنان ادامه دارد منطقی است که بهبودیافتگان کرونا علاوه بر درمان جسم، بدنبال بهبود روحی و روانی خود نیز باشند. این ارزیابی در حالی که از اهمیت بالایی برخوردار است از سوی بسیاری از بهبودیافتگان مغفول می‌ماند.

یکی از بیمارانی که از کرونا بهبود یافته توضیح می‌دهد:‌ من تقریبا هر روز گریه می کنم. اضطراب دارم و می دانم که افسرده هستم. وی پیش از ابتلا به کرونا نیز با مشکلات روحی و جسمی دست و پنجه نرم می کرد اما این بیماری موجب شعله‌ور شدن این وضعیت شده است. وی همچنین دارای علائم جسمی متعددی است که می‌آید و می‌رود از جمله تنگی نفس، درد قفسه سینه، مه مغزی و بی‌حسی و گزگز در سراسر بدن.

متاسفانه بهترین راه برای افرادی که معتقدند نیازی به درمان‌های روحی برای بیماران کرونایی نیست، ابتلای خود آنان به افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات روانی است. تجربه نزدیک آنها می تواند اعتقادی که پزشکان دارند، برایشان مجسم کند. خیلی از افرادی که اکنون مبتلا به مشکلات روانی هستند می گویند پیش از این که خود از نزدیک چنین تجربه ملموسی داشته باشیم، بخوبی درک نمی کردیم.


منبع: Health/ مارس ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی