شهر خبر

آنتونی بلینکن:

گزینه «اِعمال فشار» بر کره شمالی هنوز روی میز است

گزینه «اِعمال فشار» بر کره شمالی هنوز روی میز است

وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به عدم تمایل پیونگ یانگ به انجام هرگونه گفتگو با واشنگتن گفت که برای تعامل با کره شمالی، دو گزینه دیپلماسی و اِعمال فشار همچنان بر روی میز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه و ساعاتی پس از اینکه یک دیپلمات بلندپایه کره شمالی امکان هرگونه گفتگوی دوجانبه را تا زمان تغییر سیاستهای خصمانه واشنگتن رد کرده بود، اظهار داشت که دو گزینه دیپلماسی و اعمال فشار برای تعامل با کره شمالی همچنان بر روی میز است.

بلینکن در یک نشست خبری مشترک با مقامات کره جنوبی در سئول گفت که دولت رئیس جمهور «جو بایدن» ظرف چند هفته آینده و با رایزنی با متحدان خود روند بازنگری سیاست خارجی آمریکا در قبال کره شمالی را به پایان خواهد رساند.

وی با اشاره به اینکه در این بازنگری هم گزینه اعمال فشار و هم گزینه دیپلماتیک در دست بررسی است، اما از پاسخ به این پرسش که رویکرد ایالات متحده پس از این بازنگری چه خواهد بود، خودداری کرد.

گفتنی است که بلینکن نخستین سفر خود به کره جنوبی را در مقام وزیر خارجه آمریکا و با همراهی «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا انجام داده است.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا به همراه «چانگ ای وی یانگ» و «سو ووک» همتایان خود بیانیه‌ای مشترک را صادر کردند و در آن به همکاری دوجانبه بر سر موضوعات منطقه‌ای از تغییرات آب و هوایی و پاندمی کرونا گرفته تا تجارت و کره شمالی متعهد شدند.

در این بیانیه آمده است: «وزرای خارجه و دفاع دو کشور [ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی] تأکید کردند که موضوعات مربوط به فعالیت هسته‌ای و موشک بالستیک کره شمالی برای این ائتلاف یک اولویت بشمار می‌رود، و بار دیگر تعهد مشترک خود جهت رسیدگی و حل و فصل اینگونه موضوعات را مورد تأیید قرار دادند».