به گزارش برنا، غلامرضا عزیزی رییس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره تدوین استاندارد «مدیریت مدرک- اطلاعات ذخیره‌شده الکترونیکی برای اعتمادپذیری و اطمینان‌پذیری» گفت: در سال‌های اخیر و با رشد روزافزون گرایش سازمان‌ها و نهادهای مختلف به تولید یا تبدیل اسناد الکترونیکی، موضوع ذخیره‌سازی سوابق و اطلاعات الکترونیکی اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا، سازمان جهانی استاندارد (ایزو) به‌طور پیوسته اقدام به تدوین و انتشار استانداردهای جدید در حوزه ذخیره‌سازی اسناد و مدارک کرده است. در این میان، با توجه به سرعت تغییر فناوری، محتوای استانداردهای مرتبط با این حوزه نیاز به تغییر و به‌روزرسانی مداوم دارند. به‌همین‌دلیل استانداردهای چاﭖ‌شده به‌طور دوره‌ای مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرند تا با محتوای جدید در این حوزه مطابقت داشته باشند.

عزیزی تصریح کرد: استاندارد بین‌المللی ISO/TR ۱۵۸۰۱ با عنوان فارسی «مدیریت مدرک- اطلاعات ذخیره‌شده الکترونیکی- توصیه‌هایی برای اعتمادپذیری و اطمینان‌پذیری»، یکی از این استانداردها است که پیش از این در سال ۱۳۹۳ با همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بومی‌سازی و منتشر شده بود.

وی عنوان کرد: نسخه جدید منبع این استاندارد در سال ۲۰۱۷ در سازمان جهانی استاندارد مورد بازنگری قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات لازم، منتشر شد. بنابراین لازم بود که نسخه بومی‌سازی‌شده این استاندارد نیز مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

عزیزی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای انجام وظایف خود، اقدام به تجدیدنظر این استاندارد کرد. متن این استاندارد پس از بررسی و اعمال اصلاحات مورد نظر برای بررسی و تایید نهایی برای سازمان ملی استاندارد ایران ارسال شده است.