به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و771هزار و115نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به61 هزار و 492 نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را یک میلیون و  514هزار و61 نفر اعلام کرد.

آماده باش هفته: تمامی آرامستان‌ها

پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران روز گذشته با اشاره به تمهیدات مرکز اورژانس تهران برای پنج شنبه و جمعه آخر سال گفت: 20 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس و 1 کلینیک سیار به همراه 15 دستگاه موتورلانس همراه با پزشک و داروهای سرپایی مستقر هستند.

او افزود: هماهنگی لازم با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محدوده انجام شده است و به کلیه پایگاه‌های همین محدوده نیرو اضافه شده است و در آماده باش کامل هستند.

ممنوعیت هفته: اسباب کشی در پایتخت و پرواز از 32 کشور

سردار حسین رحیمی اعلام کرد که از امروز، 28 اسفند تا 15 فروردین ماه هرگونه اسباب‌کشی در تهران بدون اجازه از کلانتری‌ها ممنوع است و اگر شهروندان بخواهند اسباب‌کشی کرده یا اثاثیه‌ای را جابه‌جا کنند باید به کلانتری محل مراجعه و مجوز لازم را دریافت کنند.

او افزود: متقاضیان باید به کلانتری مراجعه و فرم‌هایی را که در اختیار کلانتری‌ها قرار داده‌ایم دریافت و تکمیل کنند تا مجوز مربوطه برایشان صادر شود.

همچنین علیرضارییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: پرواز از 32 کشور را به داخل ممنوع است و مرزهای غربی کشور را بسته و پروازها را از عراق تعلیق شده است زیرا این کشور درگیر سویه جهش یافته انگلیسی کرونا شده است.

مصوبات هفته: رنگبندی شهرهای کشور

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره 5 خود، ضمن اعلام جدول رنگ­بندی شهرستان­های نارنجی و قرمز کشور از تاریخ 25 اسفند 1399 الی 15 فرودین 1400، و تأکید بر ممنوعیت مسافرت"از" و "به" شهرهای نارنجی و قرمز، از همه مردم عزیز برای موکول کردن سفرها به زمان مناسب دعوت کرد.

بر اساس این رنگبندی ها 9 شهر کشور قرمز و 31 نارنجی است.

طرح هفته: طرح نوروزی پلیس

سردار حسین هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به آغاز طرح نوروزی پلیس راهور از 26 اسفند گفت: در حال حاضر در 40 شهر کشور محدودیت ورود و خروج ناشی از قرارگیری در وضعیت قرمز و نارنجی وجود دارد و در 91 درصد شهرها محدودیتی برای ورود و خروج وجود ندارد و تنها منع تردد شبانه از ساعت 21 تا 3 بامداد در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی و ناوگان باری در جاده ها جابجا می شود و با توجه به احتمال انجام سفرهای ضروری در کشور پلیس آمادگی خود را حفظ کرده است و طرح نوروزی تا 16 فروردین ماه ادامه دارد.

حوادث هفته: چهارشنبه سوری

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس درباره میزان مصدومان چهارشنبه آخر سال گفت: در شب چهارشنبه سوری امسال هزار و 894 نفر دچار آسیب شدند.

 او افزود : میزان مصدومان چهارشنبه آخر سال  98 هزار و 468 نفر بوده و 527 نفر دچار آسیب چشم شدند که این آمار در  سال گذشته 512 نفر بود. همچنین 131 نفر دچار قطع عضو شدند که در سال 98،  193 نفر دچار نقص عضو شدند.

 خالدی ادامه داد: 546 نفردچار سوختگی‌های متوسط و شدید شدند که در مقایسه با سال گذشته 318 نفر  بودند. همچنین در سالجاری 9 نفر به دلیل حوادث چهارشنبه آخر سال فوت کردند که این رقم در سال گذشته 4 نفر بود.

سخنگوی اورژانس گفت: 18درصد از مصدومان امسال را زنان و 82 درصد را مردان تشکیل داده‌اند. 46 درصد در گروه سنی 6 تا 18 سال را داشتند. 70درصد استفاده کننده مواد محترقه و 30درصداز مصدومان را عابران پیاده یا نیروهای امدادی بودند.

هشدار هفته: وزش باد شدید

سازمان هواشناسی با صدور هشداری از وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط 60 تا 110 کیلومتر بر ساعت تا جمعه (29 اسفندماه) خبر داد.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی بروز خسارت به تاسیسات شهری و روستایی، خیزش و توفان گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا به‌ویژه در شرق و جنوب شرق کشور، آسیب به سازه‌های موقت و گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، آسیب به دکل‌های برق، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی، شکستن درختان فرسوده، وقوع کولاک برف در گردنه‌های برفگیر و کوهستان پیش‌بینی می‌شود.

جبرانی هفته: کلاس ها دانش آموزان

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش از تشکیل و برگزاری کلاس‌های جبرانی در تابستان سال 1400 برای دانش آموزان، خبر داد.

مهلت هفته: بازگشت خودروهای غیر بومی

سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا گفت: سفر به استان‌های دارای وضعیت آبی و زرد بلامانع است اما اگر وضعیت این شهرها به نارنجی یا قرمز تغییر پیدا کند، خودروهای پلاک غیربومی باید ظرف سه روز آن شهر را ترک کنند.

او ادامه داد: مبادی ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی کنترل می شود، ورود پلاک‌های غیربومی به شهرهای قرمز یک میلیون تومان و ورود خودورها به شهرهای نارنجی 500 هزار تومان جریمه خواهد داشت.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در شهرهای دارای وضعیت نارنجی، قرمز، آبی و زرد محدودیت تردد شبانه اعمال می‌شود و 200 هزار تومان جریمه خواهد شد.

سردار هادیانفر گفت: سفر به استان‌های دارای وضعیت آبی و زرد بلامانع است در صورتی که وضعیت این شهرها به نارنجی و یا قرمز تغییر پیدا کند، خودروهای پلاک غیربومی باید ظرف سه روز آن شهر را ترک کنند در غیر این‌صورت جریمه خواهند شد.

تست هفته: تست کرونا 32 مرز پر تردد کشور

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر درباره جزییات برنامه جمعیت هلال احمر برای غربالگری مسافران در نوروز1400 ، گفت: این طرحی که به جمعیت هلال احمر سپرده شده، بعد از تصویب در ستاد مرکزی کرونا به جمعیت هلال احمر ابلاغ شد. مبنای کار کنترل همه مبادی ورودی کشور است که شامل مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و ریلی می شود و از بین 100 مرز رسمی کشور، 32 مرز که پرتردد هستند، در این برنامه قرار است بحث کنترل و غربالگری در این مرزها توسط جمعیت هلال احمر انجام شود.

جذب هفته: سرباز معلم

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، در راستای اجرای قانون خدمت وظیفه عمومی،  ماده 33 قانون حکام برنامه توسعه کشور و تخصیص سهمیه هر استان، دستورالعمل جذب سرباز معلم در سال1400،  را به استان‌ها ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل؛ داوطلبین دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مشروط بر داشتن برگه آماده به خدمت، بدون مهر غیبت که تاریخ اعزامشان در اول ماه‌های تیر، مرداد و شهریور پس از ارائه درخواست کتبی مجاز به ثبت نام می‌باشند.


تمدید هفته: تسهیلات تردد مشمولان وظیفه غایب مقیم خارج از کشور

سردار تقی مهری ،رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت گسترده و جهانی، مجوز خروج از کشور آن دسته از مشمولان غایبی که از تاریخ اول اسفندماه سال 1398 تا پایان سال 1399 با تایید وزارت امور خارجه مجاز به تردد به کشور بوده اند ، تا پایان شهریورماه 1400 تمدید شده است.

پایان ثبت نام هفته: انتخابات شورای شهر و روستا

مهلت ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا ساعت 20 روز 26 اسفند به پایان رسید و درب ستاد انتخابات بسته شد.

اما بنابر اعلام فرماندار تهران، ثبت نام غیرحضوری این انتخابات نیز تا ساعت 24 همان روز  به اتمام رسید.

خبر خوب هفته: بهترین واکسن ساز دنیا

سعید نمکی، وزیر بهداشت در روز سه شنبه 26 اسفند در مراسم آغاز فاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونا ایرانی فخرا گفت: جمهوری اسلامی ایران بهار سال 1400 یکی از بهترین و مهمترین واکسن سازان دنیا می‌شود، واکسن مشترک با کوبا اولین واکسنی است که به تولید انبوه می رسد، بعد از آن واکسن برکت، بعد رازی و بعد واکسن فخراست که مورد استفاده قرار می‌گیرد.