سازمان امنیت فدرال روسیه (ف. اس. ب) روز چهارشنبه در بیانیه ای که در تارنمای این سازمان منتشر شده است، اعلام کرد: سازمان امنیت فدرال روسیه یک عضو داعش را دستگیر کرد که قصد داشت در یک مرکز تجاری در جمهوری ادیگیا (در منطقه قفقاز در جنوب روسیه) بمبی را منفجر کند.  

از این فرد وسایل و مواد لازم برای ساختن بمب، نماد گروه داعش و نقشه ای از شهر مایکوپ (پایتخت جمهوری ادیگیا)  با علامت گذاری در چند نقطه برای عمل تروریستی و نیز ادبیات افراط گرایان به دست آمد.

فرد تروریست دستگیر شده مدارک هویتی جعلی به همراه داشت و در بازجویی اعتراف کرد که قصد داشت مرکز تجاری در مایکوپ را به انتقام کشته شدن تروریست های داعشی توسط روسیه منفجر کند.  

در سال‌های اخیر در روسیه دهها عضو و هوادار گروه تروریستی داعش توسط ماموران امنیتی دستگیر یا کشته شدند که برخی از آنان با سرکرده تروریست‌ها در عراق و سوریه ارتباط مستقیم داشتند و از آنها برای اجرای عملیات‌های تروریستی در روسیه دستور می‌گرفتند.

مسلمانان سنی افراطی بزرگترین چالش روسیه در یک دهه اخیر در این کشور به حساب می آیند پیشتر گروه های نژادپرست اسلاو نیز دردسرهایی برای سرویس امنیتی روسیه ایجاد می کردند که مسکو توانست آنها را متلاشی کند.