شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تحریم‌ها

بی‌اثری تحریم‌ها لازمه پیشرفت کشور هست/ در بیانیه گام دوم انقلاب مشکل اصلی اراده هست


بی‌اثری تحریم‌ها لازمه پیشرفت کشور هست/ در بیانیه گام دوم انقلاب مشکل اصلی اراده هست

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب مشکل ما راهکار نیست، مشکل اصلی اراده هست. اراده‌هایی وجود دارد که از وضع موجود نفع می‌برند. در نتیجه اجازه تغییر وضعیت نمی‌دهند

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، مسعود براتی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب حوزه‌های مختلفی دارد. توجه به روحیه گام دوم انقلاب حائز اهمیت هست. بیانیه گام دوم یک جمع‌بندی از مسیر ما در چهل سال ابتدای انقلاب اسلامی هست. نوعی مرور و تحلیل از گذشته در حوزه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران دارد. بیانیه گام دوم الگویی مبتنی بر تجربه گذشته است. نقاط قوت و ضعف ما در چهل سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین الگویی برای پیشرفت برای ما ارائه می‌دهد. پیشرفت به معنای رسیدن به آرمان‌های مد نظر مردم ایران هست. بر اساس این پیشرفت‌ها انقلاب اسلامی رقم خورده است. نزدیکی به آرمان‌های انقلاب منجر به پیشرفت ما و دوری از آرمان‌ها منجر به عقب رفت ما شده است. بر اساس گفته رهبر معظم انقلاب هر زمان که آرمان‌های انقلاب با روحیه انقلابی دنبال شد، شاهد پیشرفت در کشور بودیم.

براتی اظهار داشت: روحیه انقلابی یعنی ما محافظه‌کاری نکردیم و در بیان ضعف و قوت نترسیدیم. در مسیر روحیه انقلابی مبتنی بر عقلانیت عمل کردیم. در زمان‌هایی که با ملاحظه رفتار کردیم و از مسیر منطق انقلابی و مبانی انقلاب اسلامی ایراد دور شدیم، مشکلات نیز افزایش یافتند.  بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب  برای حرکت به سمت آرمان‌های مردم باید روحیه انقلابی را حفظ کنیم. در تعریفی غلط روحیه انقلابی به عنوان روحیه‌ای غیرعقلانی، تعصبی و دگم نشان داده می‌شود تا به راحتی این روحیه را محکوم کنند و در فضای اجتماعی مورد هدف قرار دهند. در حقیقت منطق انقلابی قوی‌ترین منطق عقلانی در حوزه‌های مختلف هست. منطق انقلابی به معنای یک نگاه عقلانی و مبتنی بر علم و دانش‌بنیان هست.

وی افزود: ایران تحت شدیدترین حملات دشمن در حوزه اقتصاد است. اثرات این حملات نیز در فضای زندگی مردم قابل‌مشاهده هست. در بیانیه گام دوم انقلاب به بحث اقتصاد تأکید شده است. در 10 سال گذشته شعار و نام سال‌ها با عنوان اقتصادی توسط رهبری نام‌گذاری شده‌اند. در بحث اقتصاد پدیده مهمی به اسم تحریم‌ها داریم. تا به امروز تجربیات مختلفی برای ما ایجاد شده است. در زمانی از شیوه دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کردیم. یک دوره به سمت شیوه مذاکره رفتیم اما مذاکره تحریم‌ها را برنداشت و منجر به تشددید تحریم‌ها شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید اقدامات ما در حوزه اختیار و اراده خودمان باشد. این روند تحت عنوان خنثی‌سازی و بی‌اثری تحریم‌ها مطرح شده است. در بیانیه گام دوم انقلاب این موضوع مورد اشاره قرار گرفته است.

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: خنثی‌سازی تحریم به معنای شناخت رفتار تحریم و اقدام مناسب در برابر تحریم‌ها هست. تحریم نوعی فشار اقتصادی همراه با محدودیت‌ است. این روند منجر به فشار اجتماعی و معیشتی نیز می‌شود. تحریم‌ها به دنبال اهداف سیاسی هستند. با اقدامات لازم می‌توان مانع فشار اقتصادی بر کشور شد. بنزین تجربه موفقی در مسیر مقابله با تحریم بود. باید مانع تبدیل فشار اقتصادی به فشار معیشتی شویم. مسکن معضل اصلی مردم ما هست، همراه با فشار اقتصادی و تورم شاهد اثرات منفی بر بازار مسکن نیز بودیم. مردم از نظر اجاره‌بها تحت‌فشار هستند. برای مدیریت این موضوع راهکار وجود دارد.

براتی خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم مشکل ما راهکار نیست مشکل اراده هست. اراده‌هایی وجود دارد که از وضع موجود نفع می‌برند. در نتیجه اجازه تغییر وضعیت نمی‌دهند. باید برای این اراده‌ها راهکار پیدا کنیم. این اراده‌ها در حوزه مسکن و سلامت نیز ذی‌نفع هستند. تحمیل اقتصاد سیاسی باید داشته باشیم. در گام دوم جوانان حریت دارند و وابستگی مالی به باندهای ذی‌نفع ندارند. باید در برابر اراده‌های مخالف ایستادگی کنیم.

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در پایان گفت: ما می‌توانیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم. بی‌اثری تحریم‌ها لازمه پیشرفت کشور هست. تحریف پدیده مهمی هست و واقعیت را به گونه دیگر نمایش می‌دهند. باید مراقب تحریف‌های موجود باشیم. با اراده جوان‌ها در کوتاه‌مدت تحریم‌ها خنثی می‌شوند و پیشرفت اقتصادی شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/