شهر خبر

سخنگوی شورای نگهبان:

کشور ما نیازمند کسانی است که کارآمد باشند/ آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات الکترونیکی

عباسعلی کدخدایی نمایه

سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ افرادی باید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند که توانایی اداره کشور با انبوهی از مشکلات را داشته باشند. کشور ما منابع و سرمایه‌های خوبی دارد، مردم وفاداری هم دارد.

به گزارش مشرق، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌ها داشته است. مهمترین بخش‌های این مصاحبه در ادامه آمده است. 

آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات الکترونیکی

غالب موارد مرتبط با انتخابات الکترونیک را با دوستان وزارت کشور در ادوار گذشته هم انجام دادیم. یعنی مراحل عمده انتخابات الکترونیک تا الان انجام شده است. این مساله را در انتخابات گذشته داشتیم و در انتخابات پیش رو هم خواهیم داشت.

بخش‌هایی از آن باقی مانده است که احتمالا دوستان رسانه وقتی سوال می‌کنند، معطوف به بحث رای‌گیری از طریق دستگاه، یعنی مکانیزه شدن است. در این‌باره نیازمند اطمینان بیشتری از این دستگاه‌ها، از جهت فنی و از جهت نرم‌افزاری هستیم تا در این مسیر کسی مشکلی را ایجاد نکند.

به هر حال هر چقدر که این دستگاه‌ها و الکترونیکی شدن سرعت را اضافه می‌کند، سرعت تخلف را هم می‌تواند زیاد کند و ممکن است تخلفات از جنس دیگری را باعث شود.

در شورای نگهبان و وزارت کشور متفق هستیم که باید به این سمت برویم که به یک اطمینان صددرصدی برای مخدوش نشدن رای مردم برسیم. وظیفه ما صیانت از آرای مردم به عنوان حق‌الناس است. به همین دلیل کارهای زیادی انجام شده و این طور نیست که وقتی می‌گوییم رای‌گیری الکترونیک انجام شده، به این معنا باشد که هیچ کاری هم انجام نشده است.

وزارت کشور به‌خصوص در سال‌های اخیر اقدامات فنی بسیار خوبی برای این کار انجام داده و زیرساخت‌های خوبی را فراهم کرده است. ما هم نظارت کرده‌ایم و اطمینان می‌دهیم کارهایی که تاکنون انجام شده، مراحل خوبی بوده و مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

همچنان روی مرحله نهایی که رای‌گیری الکترونیک هست، مشغول کار هستیم و تلاش داریم به یک شکل اطمینان‌بخشی برسیم که دیگر ان‌شاءا... هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

تلاش نمایندگان مجلس برای عملیاتی شدن اصلاح قانون انتخابات

مجلسی‌ها درصدد هستند تا اصلاح قانون انتخابات را به این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برسانند. دو روز پیش هم این صحبت مطرح شد، آنها معتقد بودند که اصلاحات شورای نگهبان را انجام داده‌اند و بنا دارند که وارد دستور کار مجلس کنند. قرار شد بررسی بیشتری در این باره شود و اگر مجلس روند تصویب آن را زودتر انجام دهد، شورای نگهبان می‌تواند حداقل بخش‌هایی از آن را مورد بررسی قرار دهد و در انتخابات ریاست جمهوری اعمال شود. ولی اگر این اتفاق نیفتد، به انتخابات بعدی واگذار می‌شود.

کشور ما نیازمند کسانی است که کارآمد باشند

شورای نگهبان نهادی است که باید براساس قانون اساسی و قوانین عادی عمل کند و تصمیماتش باید مبتنی بر قانون باشد. وقتی به این مرز برسیم، سوال من این خواهد بود که آیا در قانون منعی برای ورود نظامیان است؟ باشد یا نباشد، ما تابعیم. قانون، منعی در این باره ندارد.

با توجه به تجربه ۲۰ ساله حضورم در شورای نگهبان و باتوجه به تاکیدات قانون و رهبر معظم انقلاب، باید دنبال نیروهای کارآمد باشیم. یعنی افرادی باید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند که توانایی اداره کشور با انبوهی از مشکلات را داشته باشند. کشور ما منابع و سرمایه‌های خوبی دارد، مردم وفاداری هم دارد که پشتیبان نظام بوده‌اند و اینها نیازمند کسانی هستند که کارآمد باشند.

در اندیشه حفظ سلامت مردم و انتخابات

در انتخابات هم سلامت مردم و هم سلامت انتخابات باید پا به پای همدیگر جلو برود. خوشبختانه سال گذشته با شروع کرونا، انتخابات مجلس را برگزار کردیم و یک تجربه اولیه‌ای در این‌باره داریم. به اضافه این‌که انتخابات مرحله دوم مجلس هم کاملا در زمان شیوع ویروس کرونا بود. ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبات و دستورالعمل‌هایی دارد، طبیعتا ما باید براساس آنها حرکت کنیم. علاوه‌بر اینها، کارهایی که ما توانسته‌ایم انجام دهیم و با وزارت کشور هم درباره آنها صحبت کرده‌ایم.

بحث اول، افزایش صندوق‌ها بود؛ در این دوره در برخی از جاها،‌ صندوق‌ها چیزی حدود ۱۵ درصد و شاید هم بیشتر اضافه می‌شوند که تعدادی صندوق‌ سیار و تعدادی هم صندوق ثابت هستند. این مساله کمک بسیاری برای جلوگیری از ازدحام مردم می‌کند. در مورد برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی، موضوع مهم ازدحام مردم است. در بحث رای‌گیری برخی از شعب و برخی از ساعات را داریم که مردم تجمع زیادی دارند. در این‌باره می‌شود ساماندهی کرد و مدیریت زمان را در اختیار گرفت. مثلا یا تعداد شعب را افزایش داد یا این‌که در یک شعبه شلوغ به جای یک صندوق چند صندوق اضافه شود. یا این‌که رای‌گیری را به جای فضای بسته،‌ در یک فضای باز برگزار کنیم.

بحث اثر انگشت هم که حذف شد اما در انتخابات آنچه باعث تجمع مردم می‌شود، مربوط به کمپین‌هایی است که از سوی نامزدها و هواداران آنها برگزار و باعث تجمع مردم می‌شود.

خوشبختانه ستاد ملی کرونا در این زمینه دستورالعمل‌هایی دارد و وزارت کشور هم توصیه کرده که چنین تجمعاتی برگزار نشود. به‌جای این کمپین‌ها، به سمت فضای مجازی برویم و رادیو و تلویزیون در این‌باره ورود کند. حتی بحثی بود مبنی بر این‌که صدا و سیما فرصت‌های بیشتری را در اختیار نامزدها قرار دهد تا آنها بتوانند صحبت بیشتری داشته باشند. این مجموع اقداماتی است که ما و وزارت کشور می‌توانیم برای پیشگیری از بحث کرونا انجام دهیم.

منبع: جام جم آنلاین