به گزارش برنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، لیگ برتر سال 99 روز دوشنبه 20 مردادماه قرعه کشی  و با توجه به شرایط گسترش و شیوع ویروس کووید19 در کشورهای جهان از جمله ایران، این رقابت ها از 15 شهریورماه بدون حضور یار هفتم (تماشاگران) آغاز شد.

این مسابقات در ابتدا با حضور 15 تیم شهرداری ورامین، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، شهرداری ارومیه، پیکان تهران، شهرداری گنبد کاووس، شهرداری قزوین، هورسان رامسر، آذر باتری ارومیه، خاتم اردکان، سایپا تهران، شهداب یزد، فولاد سیرجان، راه‌یاب ملل کردستان، لبنیات هراز آمل و شهروند اراک آغاز شد.

در هفته ششم لیگ برتر سال 99 با توجه به این که مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی اعلام کرد که این اداره کل نمی‌تواند هزینه ها و تعهدات تیم شهروند اراک را تامین کند، کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات فدراسیون والیبال مجبور به حذف این تیم از مسابقات شد.

از 18 مهرماه سال 99 و به دنبال موج سوم وبروس کرونا در ایران و جهان، کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات به منظور قطع زنجیره شیوع کرونا و این‌ که تیم‌ها بتوانند با آرامش خاطر بیش‌تر و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به تمرینات و رقابت‌های خود بپردازند، ادامه مسابقات را متوقف کرد.

در روز دوشنبه پنجم آبان‌ماه، نشست هم‌اندیشی به منظور بررسی نحوه ادامه لیگ برتر مردان سال 99 با حضور رئیس و سایر مسئولین فدراسیون والیبال، مدیران عامل و سرمربیان باشگاه‌های لیگ برتری، در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک تهران برگزار و در نهایت با موافقت اکثریت شرکت کنندگان تصمیم‌گیری شد که ادامه لیگ برتر والیبال مردان سال 99 به شکل متمرکز انجام شود.

در دور مقدماتی این دوره از رقابت‌ها (15 شهریور تا 29 بهمن)، تیم‌ها در قالب یک گروه به صورت رفت و برگشت و متمرکز در تهران به مصاف یکدیگر رفتند و بعد از برگزاری 182 مسابقه، هشت تیم برتر (فولاد مبارکه سپاهان، شهرداری ارومیه، شهداب یزد، فولاد سیرجان، سایپا تهران، لبنیات هراز آمل، شهرداری گنبد و شهرداری ورامین) راهی مرحله پلی‌آف شدند.

دیدارهای مرحله پلی‌آف نیز از پنجم تا دهم اسفندماه با 10 مسابقه پیگیری شد و هشت تیم برتر دور مقدماتی با هم روبه‌رو شدند. تیم‌های پیروز دو مسابقه از سه دیدار، به مرحله بعدی راه یافتند. در این مرحله تیم‌های اول با هشتم، دوم با هفتم، سوم با ششم و چهارم با پنجم رقابت کردند و در نهایت چهار تیم فولاد مبارکه سپاهان، فولاد سیرجان، لبنیات هراز آمل و شهرداری ارومیه راهی ‌مرحله نیمه نهایی شدند.

نکته جالب توجه این مرحله، صعود تیم لبنیات هراز آمل است که دور مقدماتی را با کسب رتبه ششم جدول به پایان رساند و در مرحله پلی‌آف با شکست شهداب یزد تیم سوم جدول، راهی مرحله نیمه‌نهایی شد.

جدال دو تیم شهرداری ارومیه و شهرداری گنبد نیز از بازی‌های جذاب مرحله پلی‌آف بود که دو تیم سه بار با هم بازی کردند و در نهایت، نماینده ارومیه دو بر یک و با دو پوئن اختلاف در ست پنجم دیدار سوم به مرحله بعد صعود کرد.

مرحله نیمه‌نهایی مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران، روزهای جمعه و یکشنبه 15 و 17 اسفندماه با چهار  دیدار به صورت متمرکز در سالن فدراسیون پیگیری شد.

در پایان این دیدارها، تیم‌های فولاد سیرجان و شهرداری ارومیه به دیدار نهایی لیگ برتر مردان سال 99 راه یافتند. همچنین تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان و لبنیات هراز آمل با شکست در مرحله نیمه‌نهایی، حریف یکدیگر برای کسب مقام سومی شدند اما دیدار رده‌بندی لیگ برتر مردان ایران، امسال به دلایل مختلفی از جمله درخواست دو باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و لبنیات هراز آمل، رعایت دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از مصدومیت احتمالی ملی‌پوشان، برگزار نشد و عنوان سومی مشترک به تیم‌های فولاد مبارکه سپاهان و لبنیات هراز آمل رسید.

نشست بررسی نحوه برگزاری مسابقه نهایی لیگ برتر مردان روز دوشنبه 18 اسفندماه به ریاست دکتر محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال برگزار شد. بر اساس توافق به عمل آمده در این نشست، فینال لیگ برتر مردان سال 99 از روز جمعه 22 اسفندماه به صورت دو برد از سه مسابقه آغاز شد و تیم‎‌های شهرداری ارومیه و فولاد سیرجان روزهای جمعه، یکشنبه و سه‌شنبه  22، 24 و 26 اسفندماه به مصاف یکدیگر رفتند و در نهایت تیم فولاد سیرجان با کسب دو پیروزی، عنوان قهرمانی لیگ برتر مردان را از آن خود کرد.

کمیته برگزاری رویدادها و مسابقات رده‌بندی نهایی لیگ برتر مردان در سال 99 را به قرار زیر اعلام کرد:
 
1- فولاد سیرجان
 
2- شهرداری ارومیه
 
3- فولاد مبارکه سپاهان
 
3- لبنیات هراز آمل
 
5- شهرداری گنبد
 
6- شهداب یزد
 
7- شهرداری ورامین
 
8- سایپا تهران
 
9- هورسان رامسر
 
10- پیکان تهران
 
11- خاتم اردکان
 
12- شهرداری قزوین
 
13- راه‌یاب ملل کردستان
 
14- آذرباتری ارومیه