شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#دولت#افغانستان#رسانه‌ها#مسکو

سفر تحقیرآمیز؛ انتقاد رسانه‌ها از برخورد روسیه با هیئت افغانستان


سفر تحقیرآمیز؛ انتقاد رسانه‌ها از برخورد روسیه با هیئت افغانستان

سفر هیئتی از دولت کابل برای حضور در نشست صلح مسکو به دلیل برخورد نامناسب دولت روسیه، موجی از انتقادها را در میان رسانه‌ها و مردم افغانستان برانگیخته است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هیئت 12 نفره افغانستان متشکل از مقامات، رهبران احزاب و چهره‌های سیاسی این کشور درحالی برای شرکت در نشست مسکو عازم روسیه هستند که تشریفات و برنامه سفر این هیئت بلندپایه توسط کرملین سبب انتقاد رسانه‌ها و مردم افغانستان شده است.

«سید طیب جواد» سفیر افغانستان در روسیه، با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور درباره جزئیات برنامه این سفر توضیح داده که هیئت افغانستان برای شرکت در این نشست باید آزمایش کرونا بدهند و نتایج آن را هنگام سفر با خود همراه داشته باشند.

درحالی که نشست فردا (28 اسفند) برگزار می‌شود اما سفارت افغانستان تاکنون اطلاعات «رسمی و مشخصی» در مورد سناریوی نشست دریافت نکرده است.

به گزارش «هشت صبح»، محل این نشست، تالار کنفرانس مهمانخانه رئیس جمهور روسیه است و در این تالار تنها به اعضای رسمی هیئت افغانستان اجازه ورود داده می‌شود و کسانی که آن‌ها را همراهی می‌کنند باید به هتل بازگردند.

گرداننده نشست «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان است و به نمایندگی از هیئت افغانستان تنها یک نفر می‌تواند بصورت «مختصر» صحبت کند.

براساس نامه سفارت افغانستان، روسیه تنا هزینه‌های هتل 6 عضو برجسته هیئت افغانستان را می‌پردازد و هزینه‌های هتل نمایند‌گان شورای عالی مصالحه و دولت افغانستان و افراد همراه ایشان بر عهده خود آن‌ها است.

مقامات روس همچنین از تهیه وسایل حمل و نقل برای هیئت افغانستان خودداری کرده‌اند و برای روسای هیئت که شامل روسای هیئت دولت، شورای عالی مصالحه و رجال برجسته می‌شود، تسهیلاتی را فراهم کرده‌اند.

در بخش تشریفات نیز مقامات روسی از هیئت افغانستان در فرودگاه مسکو استقبال نمی‌کنند و روسای این هیئت از فرودگاه تا هتل و برگشت آن‌ها به فرودگاه تنها توسط سفیر افغانستان و دیپلمات‌های افغان مقیم سفارت همراهی خواهند شد.

سالن «وی آی پی» برای پذیرایی از هیئت افغانستان نیز تنها برای رجال برجسته عضو هیئت افغانستان آماده شده و هزینه آن برای افرادی که مربوط به شورای عالی مصالحه دولت افغانستان هستند باید توسط خود آن‌ها پرداخت شود.

روس‌ها همچنین اظهارکردند که نشست تنها برای یک روز تنظیم شده، بنابراین بیرون از نشست با هیئت افغانستان دیدار نخواهند کرد.

سفارت افغانستان در روسیه از وزارت خارجه کشور خواسته است که مراتب فوق را به اطلاع اعضای هیئت برسانند.

نحوه برخورد مقامات روس موجی از انتقادها را در افغانستان برانگیخته است و برخی کارشناسان با "حقارت‌بار" خواندن برخورد روسیه با هیئت افغانستان آن را نشان‌دهنده آمادگی قدرت‌های جهانی برای عبور از اشرف غنی دانسته و اظهار می‌کنند که به نظر می‌رسد طرح آمریکا برای افغانستان از پیش نهایی شده باشد و نتیجه نشست‌های مسکو و استانبول نیز از پیش تعیین شده است.

انتهای پیام/.