شهر خبر

پیام‌های متفاوت سران احزاب حاکم اقلیم در سی و سومین سالگرد فاجعه شیمیایی حلبچه


پیام‌های متفاوت سران احزاب حاکم اقلیم در سی و سومین سالگرد فاجعه شیمیایی حلبچه

در سی و سومین سالگرد فاجعه شیمیایی حلبچه، پیام های متفاوتی از سران احزاب حاکم و مسئولین حکومت اقلیم کردستان عراق صادر شد.

به گزارش گروه بین المللی خبرگزاری تسنیم، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در سالگرد فاجعه شیمیایی حلبچه تنها به اعلام موافقت شورای وزیران این منطقه به اجرایی کردن چندین پروژه اقتصادی در شهر حلبچه بسنده کرد و اظهار امیدواری کرد که حکومت محلی در مقام خدمت رسانی به مردمان این شهر بهتر ظاهر شود.

اما قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در پیامی از سران احزاب و شخصیت‌های سیاسی این منطقه به شدت انتقاد و اعلام کرد که حتی خون شهدای حلبچه هم نتوانسته است آنان را متحد کند. وی از مسئولین اقلیم کردستان و سران احزاب این منطقه خواست که از شعارها و پیام\‌های تکراری در سالگرد حلبچه خودداری کنند.

پیام انتقادی مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در سالگرد این فاجعه مورد توجه رسانه‌های کُردی قرار گرفته است. وی دولت مرکزی بغداد را به تداوم تضییع حقوق کُردها متهم کرده و اعلام کرده است که در سی و سومین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه شاهد آن هستیم که همان تفکر گذشته مانع از تحقق حقوق کُردها در عراق می شود.

نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز خواستار پرداخت غرامت دولت مرکزی عراق به ساکنین حلبچه شده است. وی در پیامی اعلام کرده است که وظیفه اخلاقی و قانونی دولت بغداد است در راستای جبران خسارات به مردم و شهر حلبچه قدم های عملی بردارد.

 

اما روءسای مشترک اتحادیه میهنی کردستان به صراحت اعلام کرده‌اند که رفع مشکلات و بحران‌های اقلیم تنها بازگشت به بغداد و توافق با دولت مرکزی عراق است. لاهور شیخ جنگی و بافل طالبانی اعلام کرده‌اند که لازم است مشکلات اربیل – بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق حل و فصل گردد.

این در حالیست که دیروز لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان در دیدار با اعضای حزب خود در سلیمانیه اعلام کرد که اجرایی کردن برنامه تمرکززدایی برای مناطق سلیمانیه، حلبچه و گرمیان مهمترین شرط ماندگاری این حزب در کابینه حکومت اقلیم به ریاست مسرور بارزانی است.

انتهای پیام/.