شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انقلابی

روز پاسدار و جانباز یادگاری از نسل مسجدی و انقلابی است

روز پاسدار و جانباز یادگاری از نسل مسجدی و انقلابی است

حجت‌الاسلام و المسلمین امیر ارزانی با اشاره به جان‌فشانی رزمندگان دفاع مقدس در طول هشت سال جنگ تحمیلی گفت: روز پاسدار و جانباز یادگاری از نسل مسجدی و انقلابی است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «امیر ارزانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه طی سخنانی به جایگاه امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) نزد شیعیان و به ویژه مردم ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: ارادت به آستان این بزرگواران به اندازه‌ای است که همه‌ساله خیل عظیمی از مردم در ماه شعبان‌المعظم با برگزاری مراسم مختلف این ایام خجسته را جشن می‌گیرند؛ هرچند که در سال جاری به سبب شیوع ویروس منحوس کرونا برگزاری این سلسله مراسم‌ها به حداقل رسید اما بهره‌برداری از بستر فضای مجازی به جهت نشر معارف سیدالشهدا(ع)، سیدالساجدین و علمدار کربلا تبلور ویژه‌ای یافته و از سوی دیگر برخی مراسم به صورت محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی در ادامه به رشادت‌های امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در دوران معاصر و به طور خاص هنگامه انقلاب اسلامی به وقوع پیوست برگرفته از فرهنگ عاشورایی بود و به سبب همین جایگاه رفیع بود که در تقویم رسمی کشور سالروز ولادت سیدالشهدا(ع) به نام روز پاسدار و ولادت باب الحوائج(ع) به عنوان روز جانباز نامگذاری شد تا همواره در اذهان مردم این ایام مبارک یادآور جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به دلاوری‌های رزمندگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی و مقابله با دشمن بعثی گفت: بسیاری از جوانان این مرز و بوم در جبهه حق علیه باطل به شهادت رسیدند یا جانباز شدند، این دلاورمردان با تاسی به امام حسین(ع) و برادر بزرگوارش حضرت عباس(ع) با دست خالی در جبهه‌های نبرد ظاهر شده و شجاعانه در دفاع از این مرز و بوم ایستادگی کردند و عاشورایی دیگر را رقم زدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین امیر ارزانی در ادامه به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در وصف جایگاه  جانبازان اشاره کرد و گفت: معظم‌له در بخشی از سخنان خود خطاب به جانبازان عنوان می‌کنند: « شما جانبازان، مجاهدان فداکار و شهیدان زنده‌اید. چشم و دل شما با پاداش الهی روشن خواهد شد»؛ همچنین ایشان در فرازی دیگر از بیانات خود در مورد جانبازان می‌فرمایند: « جانبازان عزیز ارزنده‌ترین یادگاریهای دوران حماسه‌ی دفاع مقدس هستند. امروز، جانبازان نمونه‌های بزرگ افتخار و شجاعت و فداکاری و یادگارهای دوران حماسه‌اند»، با توجه به این جایگاه امروز وظیفه ماست که در راستای گرامیداشت مقام شامخ جانبازان از هیچ تلاشی فروگذاری نکنیم.

 مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با بیان اینکه رنگ خدا همیشه جاودان و ماندگار است، افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: « صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»، شهدا و جانبازان مصداق بارزی از این آیه هستند که رنگ خدایی را در ساحات مختلف حیات خود جاری و ساری کردند و الگویی برای نسل‌های بعد شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زنده نگاه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت از جمله مهمترین فعالیت‌های ستاد فهما به شمار می‌رود، تصریح کرد: در این راستا طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم در سراسر کشور برگزار شد و طی 19 جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده شهدا و ایثارگران در نقاط مختلف کشور و در بستر فضای مجازی دیدار و گفت وگو کرد، همچنین این طرح با مشارکت بچه‌های مسجد در سراسر کشور به حدود 35 هزار تکریم رسید که در روزهای کرونایی رقمی قابل توجه است که به یُمن بهره برداری از فضای مجازی میسر شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین امیر ارزانی اظهار کرد: شهدا و جانبازان،  برخاسته از مسجد و فعالیت‌های مسجدی بودند که این چنین با توسل به سرداران کربلا، یکه تاز وارد جبهه های نبرد شدند و جنگیدند؛ امروز نیز بچه‌های مسجد ادامه دهنده همان مسیر و آرمان‌ها هستند؛ امروز شکل این مبارزه متفاوت شده وعرصه جنگ نرم میدان جولان فرهنگ بیگانه شده است. در این میان اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به مثابه افسران جنگ نرم با تولید محتوای دین‌مدارانه قدرتمند در این عرصه حضور یافته و منشا اثر شدند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز در جامعه جهانی فضای مجازی حرف اول را می‌زند، افزود: بهره‌برداری صحیح و به موقع از این ظرفیت، امکان انتقال پیام و فرهنگ را می‌دهد؛ در این راستا ستاد فهما با راه اندازی سامانه بچه‌های مسجد و عضویت 26 هزار کانون فرهنگی هنری در صدد آن است که مفاهیم و مولفه‌های فرهنگی دینی را از این کانال با بچه‌های مسجد در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه سامانه بچه‌های مسجد یک فرصت ویژه برای نسل جوان به منظور ترویج معارف اسلامی است، افزود: ستاد فهما به منظور گسترش هرچه بیشتر تعامل میان اعضای کانون‌های فرهنگی هنری و همچنین ارتباط میان فعالان مسجدی در سراسر جهان اقدامات مختلفی را در بستر فضای مجازی تدارک دیده است که از جمله آنها می‌توان به ارایه و تولید آثارچند زبانه در رشته‌هایی نظیر سرود، نماهنگ و همچنین پویش در فضای مجازی کرد.

انتهای پیام