شهر خبر

نماینده سازمان ملل:

حملات هوایی غیرنظامیان را تهدید می کند+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از شبکه الجزیره قطر، «مارتین گریفیتس » امروز ( سه شنبه ) با بیان اینکه بحران یمن، بزرگترین فاجعه انسانی جهان است و قحطی، این فاجعه را افزایش می دهد، افزود: آتش بس در تمام مناطق یمن و بازگشایی فرودگاه صنعا و تضمین ورود سوخت و کالا یک ضرورت فوری بشردوستانه برای کاهش این بحران است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با بیان اینکه هیچگونه پیش شرطی برای از سرگیری روند سیاسی در یمن وجود ندارد، اظهار داشت: من از طرف های جنگ یمن می خواهم که نیازهای غیرنظامیان را در اولویت قرار دهند و در جنگ از اقتصاد سوء استفاده نکنند. 

وی با اشاره به اینکه با شدت گرفتن درگیری ها، کمبود سوخت در صنعا حاد شده و در استان های همجوار همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: من از دولت یمن ( مستعفی و فراری یمن ) می خواهم که اجازه دهد کشتی های سوخت رسان بدون تاخیر وارد الحدیده شوند و بیش از این تاخیر نکند. 

گیریفیتس ادامه داد: من بار دیگر به شورای امنیت بازگشتم تا گزارشی از اوضاع درگیری در یمن را به این شورا ابلاغ کنم و این بار وخامت خیلی بزرگ است .

وی افزود: بطور فزاینده ای گزارش های هولناکی از کودکان که درگیر در جنگ یمن هستند و آینده آنها تهدید می شود را می بینم .

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن که طی ۶ سال گذشته شاهد حملات وحشیانه نیروهای ائتلاف به مردم یمن به ویژه در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و انصارالله بوده است و طی این مدت کمترین اقدام ها برای جلوگیری از شدت این حملات توسط نهادهای بین المللی و کشورهای اروپایی و ابرقدرت ها انجام شده است، در ادامه سخنان خود به پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن برای آزادسازی مارب اشاره کرد و افزود: حمله حوثی ها ( انصارالله ) به استان مارب ادامه دارد و این حمله غیرنظامیان از جمله حدود یک میلیون آواره را به خطر می اندازد. 

وی در ادامه در حالی نگرانی خود از افزایش حملات موشکی و پهپادی به مراکز مهم نظامی و اقتصادی عربستان را کتمان نکرد که جنگنده های عربستان سعودی در طی ۶ سال گذشته در پی سکوت جامعه جهانی زیرساخت های یمن را نابود کرده اند. 

گریفیتس همچنین اضافه کرد که  ادامه خشونت در الحدیده نگران کننده است و باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان شده است

وی به حادثه آتش سوزی در بازداشتگاه مهاجران اتیوپی در صنعا نیز اشاره کرد و گفت: باید تحقیقات مستقلی در خصوص این آتش سوزی انجام شود.

الجزیره در ادامه به نقل از منابع محلی گزارش داد که درگیری های شدیدی بین نیروهای دولت مستعفی یمن و ارتش و کمیته های مردمی این کشور به فرماندهی انصارالله در منطقه کساره در شمال شهر مارب در جریان است .