شهرخبر

ادعای آمریکایی‌ها درباره دخالت ایران و روسیه در انتخابات ۲۰۲۰

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند دو دولت روسیه و ایران برای دخالت کردن در فرآیند و تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده تلاش کرده‌اند.

روحانی و پوتین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره نقش بازیگران خارجی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و رقابت دانلد ترامپ و جو بایدن روز سه‌شنبه منتشز شد و برخلاف گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها نامی از دولت چین در آن برده نشد. ایران و روسیه هم در حالی متهم به دخالت در انتخابات آمریکا شده‌اند که تهران و مسکو پیش‌تر اتهام‌های واشنگتن را بی‌اساس دانسته بودند.

بر اساس آنچه در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا آمده، چین برای تغییر دادن نتیجه رقابت انتخاباتی بین بایدن و ترامپ تلاشی نکرده و یافته‌های گزارش نشان نمی‌دهد بازیگران خارجی برای تغییر روند شمارش آرا کاری کرده باشند. این گزارش در شرایطی منتشر شد که دولت بایدن می‌کوشد با همراهی متحدان خود فشارها را بر ایران و روسیه افزایش دهد.

آمریکایی‌ها مدعی‌اند ایران در یک کارزار نفوذ پنهانی و چندجانیه می‌خواسته بخت رئیس جمهوری وقت آمریکا یعنی ترامپ را برای پیروز شدن دوباره در انتخابات کاهش دهد، البته بدون تلاش مستقیم برای کار کردن به سود رقیب او. تضعیف اعتماد عمومی به روند انتخابات و نهادهای ایالات متحده و اختلاف‌افکنی و تشدید تنش‌های اجتماعی هم دیگر رویکردهای تهران در مسیر دخالت در انتنابات آمریکا بوده است.

گزارش دخالت بازیگران خارجی در انتخابات آمریکا با همکاری وزارت دادگستری، وزارت امنیت میهن، پلیس فدرال آمریکا و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت تهیه شده و دفتر مدیر اطلاعات ملی آن را منتشر کرده است.