شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##آقای#نخست‌وزیر#فرار#کرد+جزییات

آقای نخست‌وزیر فرار کرد+جزییات

به گزارش منیبان، زاخارووا در بیانیه ای که روز سه شنبه در حساب کاربری وزارت خارجه روسیه در فیس بوک منتشر شد، به برنامه اعلام شده ازسوی دولت اوکراین اشاره و خاطرنشان کرد که دیمیتری کولیبا وزیر خارجه اوکراین به سه ستونی اشاره کرد که به گفته وی سیاست برای بازگرداندن کریمه به اوکراین بر آن استوار شده است.  

امروز ۱۶ ماه مارس هفتمین سالروز برگزاری همه پرسی استقلال کریمه از اوکراین است که اکثر ساکنان آن به جدایی از اوکراین رای دادند و با امضا قراردادی به روسیه الحاق یافت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: همه تلاش های کی یف برای بازگرداندن کریمه تحت حاکمیت خود غیرقانونی است و جز تهدید برای تجاوز به دو منطقه روسیه (کریمه و شهر سواستوپول) چیز دیگری نمی تواند تلقی شود.  

وی افزود: یک بار دیگر یادآوری می کنیم شرکت هر کشور یا سازمانی در این گونه اقدامات ازجمله در ابتکاری به نام «پلتفرم کریمه» (طرح اقدامات سیاسی اوکراین برای بازگرداندن کریمه) را اقدام غیردوستانه در مورد روسیه و تعدی به تمامیت ارضی آن تلقی می کنیم.  

زاخارووا تصریح کرد: امروز مقام های اوکراینی بیشرمانه به قوانین بین المللی استناد و به حمایت از سران غربی خود تکیه می کنند و سیاست این کشور برای اوکراینی کردن جامعه این کشور با استفاده از زور و تشویق ملی گرایی افراطی و نقض حقوق مسلم زبانی، فرهنگی اقلیت های قومی و اتباع روس تبار، تبلیغ روس ستیزی و سانسور رسانه ای، منطقه کریمه متعلق به روسیه و مناطق اوکراین و اتباع این کشور را از کی یف دورتر می کند.

وی در پایان بیانیه از اوکراین و برخی کشورهای حامی تلاش های آن کشور در مورد کریمه خواست تا به انتخاب ساکنان این منطقه و تمامیت ارضی روسیه احترام گذارند.   

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی گسترده ای دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی‌یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی‌یف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، کرملین امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.

اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخوانند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورند.

آمریکا بیش از ۱۰۰ بسته تحریمی علیه روسیه به اتهام دخالت در مساله اوکراین و برخی مسائل دیگر وضع کرده است و تحریم ها همچنان تمدید می شوند.