شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#کارشناسان

کرسی نقد علمی بررسی ابعاد حقوقی مناظرات انتخاباتی

کرسی نقد علمی «بررسی ابعاد حقوقی مناظرات انتخاباتی با تاکید بر انتخابات ریاست‌جمهوری» امروز با حضور کارشناسان در دانشگاه امام جعفرصادق علیه‌السلام برگزار شد.
خبرگزاری میزان - کرسی نقد علمی «بررسی ابعاد حقوقی مناظرات انتخاباتی با تاکید بر انتخابات ریاست‌جمهوری» امروز با حضور کارشناسان در دانشگاه امام جعفرصادق علیه‌السلام برگزار شد.

«سید محمدمهدی غمامی» بیان داشت: مناظرات انتخاباتی دارای مبانی از جمله آزاداندیشی، جلب اعتماد مردم، آزادی قانونمند فعالیت‌های احزاب، ایجاد اعتماد برای رسانه‌ها، مشارکت مردم در عرصه انتخاباتی، استفاده بیشتر از ظرفیت آن و ... است.

مدیر اندیشکده حقوق بشر و شهروندی امام صادق (ع) با اشاره به بررسی ابعاد حقوقی مناظرات انتخاباتی گفت: از جمله مهمترین موارد در یک مناظره این است که مناظرات باید چارچوب مشخص داشته باشد. تا هم هدف را تعیین کند و از سویی قوانین و مقررات نقض نشود.

وی افزود: روح مناظرات انتخابات باید بیانگر تقابل رویکرد‌های مختلف در عرصه سیاست باشد و نشان دهد افراد بر اساس چه حکمرانی می‌خواهند در انتخابات را دنبال کنند.

غمامی با اشاره به اصول حاکم بر مناظرات افزود: باید بتوانیم از ظرفیت‌های آن بیشترین استفاده را ببریم و یکسری اصول حقوقی، ایجابی، سلبی و فنی رعایت شود.

عضو هیئت علمی حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه امام جعفرصادق (ع) با بیان اینکه: ساختار مناظره باید عادلانه باشد، گفت: نظارت‌پذیر بودن مناظرات مستقیم و غیرمستقیم کاندیدا‌ها، ضابطه‌مند کردن کردن مناظرات، استفاده از ظرفیت کنترل احزاب بر کاندیدا‌های خود، وجود هیئت ناظران مردمی و بی‌طرف، اخلاقی یودن، فرصت دفاع به اشخاص ثالث یاد شده در جریان مذاکره به ویژه نامزد غایب از دیگر اصول ایجابی مناظره است.


تکمیل می‌شود