شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#جدید

گزارش ویژه مهر؛

پیشروی مقاومت یمن در حومه جنوب غرب سد راهبردی مأرب +نقشه میدانی

پیشروی مقاومت یمن در حومه جنوب غرب سد راهبردی مأرب +نقشه میدانی

نیروهای مقاومت یمن ضمن تحقق دستاوردهای جدید در «مأرب» همچنان به پیشروی‌های خود در غرب و جنوب غرب حومه سد راهبردی این شهر ادامه می دهند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نبرد سرنوشت ساز و تعیین کننده در «مأرب» میان نیروهای مقاومت یمن و نیز ائتلاف متجاوز سعودی همچنان ادامه دارد. نیروهای یمنی در طول مدت زمان گذشته دستاوردهای زیادی را در جریان نبرد مذکور محقق ساخته‌اند.

در حقیقت، «مأرب» از صنعتی‌ترین استان‌های یمن بشمار می‌رود و از سوی دیگر به «شاهرگ اقتصادی» یمن معروف است. در استان مأرب میادین نفتی زیادی قرار دارد که در حال حاضر اشغال شده است. این میادین نفتی عمدتاً در شرق و شمال شرق مأرب واقع شده‌اند. پشتیبانی لجستیکی از تمامی عملیاتی که از سال ۲۰۱۵ تا اوایل سال ۲۰۲۰ علیه دولت نجات ملی در صنعاء انجام گرفت، از استان مأرب تأمین شد.

در خصوص اهمیت نبرد مأرب نیز باید گفت که این نبرد، موازنه قدرت در یمن را دستخوش تغییر و تحول قرار می‌دهد. در این ارتباط، باید به تحولات میدانی اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ اشاره کنیم؛ یعنی زمانی که موازنه قدرت در مرکز یمن تغییر کرد. مأرب در مرکز یمن واقع شده است. در این زمان بود که نیروهای مقاومت یمن از موضع دفاعی خارج شده و آرایش تهاجمی به خود گرفتند؛ این اتفاق زمانی افتاد که مقاومت عملیات پاکسازی شمال شرق صنعاء و جنوب و جنوب شرق استان الجوف را کلید زد.

آخرین تحولات میدانی در مأرب به این ترتیب است که عملیات نیروهای مقاومت یمن در محور شرقی و جنوب شرقی بخش «صرواح» (غرب و جنوب غرب حومه سد و شهر مأرب) همچنان با قدرت ادامه دارد و هرگز متوقف نشده است.

با توجه به اینکه ائتلاف متجاوز سعودی حملات هوایی خود را افزایش داده و در حال اعزام نیروهای جدید به خطوط درگیری است، نیروهای مقاومت یمن توان خود را بر روی تثبیت مواضع در مناطق تازه آزاد شده متمرکز کردند. افزون بر آنچه که گفته شد، در محور شرقی بخش «صرواح» درگیری‌ها در محور «طلعه الحمراء، البلق، وادی البراء و الخشیبه» در جریان است. نیروهای مقاومت یمن در این محور با شهر مأرب حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارند؛ مواضع رزمندگان در این محور در مناطق «الحماجره و الزور» تثبیت شده است.

برای بزرگنمایی نقشه روی آن کلیک کنید

از سوی دیگر، در این محورنیروهای یمنی با پاکسازی رشته کوه‌های البلق و طلعه الحمراء به ورودی شهر مأرب خواهند رسید نیروهای یمنی با پاکسازی رشته کوه‌های البلق و طلعه الحمراء به ورودی شهر مأرب خواهند رسید. در محور جنوب شرقی صرواح، (جنوب غرب و جنوب حومه سد مارب) رزمندگان مواضع را در کوه «الادیرم» و منطقه «اراک» تثبیت کردند. مقصد بعدی رزمندگان یمنی به سمت مناطق «الروضه، البلق الاوسط و السواد» خواهد بود.

با توجه به پیشروی‌های صورت گرفته در محور جنوب شرق بخش صرواح، رزمندگان یمنی از این محور (مسقی ال ناصر) با شهر مأرب حدود ۱۰ کیلومتری فاصله دارند. رزمندگان یمنی این محور را در اولویت قرار دادند و با پاکسازی منطقه «الروضه» و کوه‌های جنوبی در تلاش هستند خود را به جاده «سه راه حریب_سه راه جبل مراد» برسانند و ارتباط عناصرائتلاف سعودی را از شهر مأرب با مناطق جنوبی مسدود کنند.

بدین ترتیب، در حال حاضر بخش اعظم استان مأرب در کنترل نیروهای مقاومت یمن قرار دارد در حال حاضر بخش اعظم استان مأرب در کنترل نیروهای مقاومت یمن قرار دارد. به دنبال این دستاوردها و پیروزی‌های نیروهای مقاومت یمن در مأرب، تحرکات جدید سعودی‌ها آغاز شده است. درهمین ارتباط، عناصر تحت فرمان ائتلاف سعودی جبهه جدیدی را در استان تعز با هدف فشار بر نیروهای مقاومت فعال کردند تا بتوانند شهر مأرب را حفظ کنند.

در حقیقت، شهر مأرب مهم‌ترین پایگاه تحت اشغال ائتلاف متجاوز سعودی در یمن است و سعودی‌ها با به راه انداختن درگیری‌های سنگین در محور تعز به دنبال فرار از شکست هستند اما در این میان با واکنش قاطع نیروهای یمنی انصارالله مواجه شده‌اند.