شهر خبر

سال ۱۴۰۰ فصل جدید همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی آغاز می شود


سال 1400 فصل جدید همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی آغاز می شود

معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست امضای تفاهم نامه سازمان و دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اعتبارزائی مدارک دانشگاهی با آموزش های مهارتی محقق می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سیدمحمد بطحایی، معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت در راستای مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای نیروی کار کشور و اجرای طرح ملی «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال»، 26 اسفند ماه سال جاری در محل این سازمان تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

هاشمی با اشاره به لزوم تغییر همراه و همگام با سرعت تغییرات تکنولوژی گفت: اراده ملی باید بر تغییر باشد.

وی ادامه داد: ریزش یک میلیون شغل در دوران شیوع کرونا، ضرورت تحول در حوزه تکنولوژی مطابق با نیاز بازار و بازنگری در سرفصل ها و نگرش های کلان را نمایان کرده و دیگر نمی توان با تفکرات گذشته به نیاز جامعه پاسخ گفت.

هاشمی در ادامه سخنان خود با بیان این که دانشگاه آزاد باید به عرصه بین المللی ورود کند، ایران را در زمره کشورهای دانشجو فرست نام برد و افزود: این مقوله باید با هدف دست یابی و انتقال تکنولوژی روز کشورهای جهان انجام شود و سرمایه گذاری تلقی شود.

هاشمی در خصوص برنامه های سال آتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در طول 4 دهه حدود 80 مرکز صنعتی دارای مراکز جوار کارگاهی و آموزشی بوده اند، که با هدف «جامعه محوری مهارت» به  این تعداد در 18 ماهه اخیر 80 واحد افزوده شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ایجاد 1400 مرکز جوار کارگاهی آموزش مهارت به عنوان برنامه این سازمان در سال آینده خبر داد.
معاون وزیر تعاون با اعلام این خبر که در طول 40 سال، تنها 17 مرکز تخصصی مهارت آموزی وجود داشت که طی یک سال اخیر با ایجاد 50 مرکز تخصصی مهارت آموزی با هدف لحاظ کردن پیوست نیروی انسانی توانمند در صنعت این رقم به 67 مرکز افزایش یافته است که می توان به دپارتمان ملی مهارت مشاغل خانگی و دپارتمان مهارت دریایی، مرکز تخصصی گاز و نفت بوشهر و ... اشاره کرد.

هاشمی در همین رابطه گفت: مراکز تخصصی در قالب «دپارتمان های تخصصی مهارتی» و شرایط اقلیمی کشور پیش بینی و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

هاشمی گفت: 45 درصد از مراجعین به مراکز سازمان برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا بخشی از واحدهای درسی در قالب مهارت آموزی به دانشجو و در حین تحصیل ارائه شود.

وی با اشاره به ظرفیت قانون شورای عالی مهارت و پیش بینی 8 سطح مهارتی تا دکترا، اظهار داشت: در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی نیز می توان با استفاده از همین قانون، به تربیت تکنسین و کارشناس ماهر روی آورد تا اعتبارزایی در مدارک دانشگاه با توانمندسازی افراد ایجاد شود.

هاشمی پیشنهاد کرد 7 استان محروم با پایه مهارتی پایین و نرخ بیکاری بالا با همکاری دو دستگاه پایلوت این امر قرار گیرند.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور بیان کرد: این سازمان در یک سال گذشته 2 هزار استاندارد ارزیابی، شایستگی، حرفه و شغل را مطابق با نیاز بازار تدوین کرده است و در سال جدید هم تدوین 2 هزار استاندارد را در برنامه دارد.

وی همچنین از 15 کشور همسایه ایران به عنوان فرصتی ارزشمند برای توسعه تعاملات بین المللی با رویکرد توسعه صلاحیت حرفه ای و تربیت نیروی با مهارت در اجرای تفاهم نامه منعقده بین سازمان و دانشگاه آزاد نام برد.

انتهای پیام/