به گزارش برنا؛ این طرح مجموعه اقداماتی است که با هدف ایجاد و تضمین محیطی بدون مانع و قابل دسترس برای زیست مستقل افراد دارای معلولیت جهت مشارکت و حضور در اجتماع و فرصت برابر برای آن ها در برخورداری از امکانات، خدمات و سایر تسهیلات ارائه شده در زندگی اجتماعی و فضای شهری بر مبنای برابری با سایر افراد جامعه صورت پذیرد.

بر اساس این طرح شهرداری مکلف شده است تا مکان های ویژه‌ای را جهت بهبود امکان حضور افراد دارای معلولیت در سطح شهر از جمله آماده‌سازی و مناسب‌سازی معابر عمومی، بوستان‌ها و غیره پیش‌بینی کند. همچنین صدور پروانه احداث و بازسازی پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی در جهت حمایت از حقوق معلولان برای دسترس‌پذیری آسان‌تر آن ها لازم‌الاجرا شده است.

گفتنی است از مهم‌ترین مفادی که در این طرح آمده است می‌توان به تهیه نقشه راهنمای مکان‌های مناسب‌سازی شده، پیش‌بینی جایگاه ویژه افراد دارای معلولیت در سالن‌های سینما، تئاتر و ...، ساخت سالن ورزشی ویژه مناسب افراد دارای معلولیت، تجهیز پارک‌های عمومی در سطح شهر، تجهیز سامانه‌های حمل و نقل به سیستم اطلاع‌رسانی صوتی، تصویری و نوشتاری بر پایه خط بریل، رایگان شدن استفاده از حمل و نقل عمومی برای معلولان حرکتی، نابینایان و کم بینایان و غیره اشاره کرد.