شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حسینیه جماران

۲۰ برگزیده جشنواره شعر "یار و یادگار" معرفی شدند


20 برگزیده جشنواره شعر "یار و یادگار" معرفی شدند

یازدهمین دوره جشنواره سراسری شعر «یار و یادگار» با معرفی ۲۰ اثر برگزیده در حسینیه جماران به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره سراسری شعر «یار و یادگار» در حسینیه جماران برگزار شد و برگزیدگان این دوره از جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در این مراسم گفت: باعث خوشحالی است که پس از یک سال تعطیلی جشنواره یار و یادگار به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، امسال شاهد برگزاری محدود این جشنواره هستیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره یکی از دلبستگی‌ها و علایق بنده است، افزود: من پایه‌گذار این جشنواره نبوده‌ام و در زمان معاون فرهنگی اسبق مؤسسه این جشنواره پایه‌گذاری شده است. در سه چهار دوره اخیر این جشنواره از یک جشنواره چند موضوعی به جشنواره شعر تبدیل شد و رشد و بالندگی بیشتری به لحاظ کمی و کیفی پیدا کرد. ان‌شاءالله این نهالی که در سالیان نه چندان دور غرس شد روز به روز ثمرات بیشتری بدهد.

کمساری تأکید کرد: ما اعتقاد داریم بهترین وسیله برای معرفی امام و اندیشه امام به نسل جوان و نوجوان، زبان و بیان هنر است و در میان همه رشته‌های هنری شاید شعر به دلیل ویژگی‌هایی که دارد یکی از رساترین، ماندگارترین و تأثیرگذارترین اشکال هنری در کشور ما باشد. همچنان اندیشه امام می‌تواند با این زبان معرفی شود.

وی اظهار داشت: اندیشه امام یک اندیشه ماندگار فراعصری است و در ظرف زمان و مکان نمی‌گنجد و هزاران هنرمند در سراسر جهان می‌بینیم که به امام و اندیشه امام دلبسته هستند. این اندیشه همچنان می‌تواند تأثیرگذار، جریان‌ساز، تحول آفرین و امیدساز باشد و تمدن سازی کند. همان گونه که تاکنون امت سازی کرده، اندیشه امام از این به بعد هم می‌تواند امت‌سازی و تمدن‌سازی کند؛ چرا که اندیشه امام ملهم از اندیشه ناب دینی است که ریشه در اندیشه الهی و اسلامی دارد.

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه داد: در دوره جدید مدیریت مؤسسه اعلام کرده‌ایم که اصلی‌ترین اقدام ما در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود و از اولویت پژوهش محوری به سمت رویکرد فرهنگی، هنری و رسانه‌ای تغییر جهت خواهیم داد. چون اعتقاد داریم ما به شدت نیاز به برقراری ارتباط و تخاطب با نسل امروز داریم. ان شاء الله در دوره جدید به همت همکاران ما و با مشارکت و همراهی و هدایت اهالی فرهنگ و هنر شاهد ظهور و بروز فعالیت‌ها و اقدامات متنوع‌تر، گسترده‌تر و تأثیرگذارتری باشیم.

وی یادآور شد: امروز به واسطه هژمونی رسانه‌ای که در بخش رسانه‌های مجازی به وجود آمده، هنر و ادب و شعر دارد از کارکرد رسانه‌ای فاصله می‌گیرد. یعنی خود شعر که در گذشته یک کارکرد رسانه‌ای داشت، امروز برای زنده ماندن و شنیده شدن نیاز به استفاده از یک ابزار مدرن به نام رسانه‌های جدید و شبکه‌های مجازی دارد. این واقعیت‌هایی است که وجود دارد و طبیعتا باید با استفاده از همه این ظرفیت‌ها در راستای ترویج فرهنگی دینی و انقلابی و اندیشه امام گام برداریم.

محمدامین عادلانی، معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز در این مراسم گفت: جشنواره یار و یادگار به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم حاج احمد آقا و به همت مدیران سابق مؤسسه راه اندازی شد که از پیشکسوتانی که در برگزاری این برنامه در سنوات گذشته همت کرده اند تشکر می‌کنم.

وی در خصوص اهمیت این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره ابتکار بسیار ارزشمندی بود. زبان شعر باعث می‌شود نکاتی که نمی‌شود وصف کرد را با یک شعر مناسب وصف کرد و از این جهت من تشکر می‌کنم از کسانی که این ابتکار و خلاقیت را داشتند که این جشنواره را برگزار کنند. امیدوارم این برنامه با همت شعرا و اساتید ادامه داشته باشد و راه و یاد و نام امام و یادگاران امام با همت شما همچنان در جامعه زنده بماند.

در پایان مراسم، برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره سراسری شعر یار و یادگار به شرح زیر مورد تقدیر قرار گرفتند:

در بخش کتاب شعر، این جشنواره تنها یک برگزیده داشت و کتاب «سکوت جرم قوافی نیست» اثر محمدسعید میرزایی مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش فراخوان شعر نیز 19 برگزیده به شرح تقدیر شدند:

علی فردوسی/ اصفهان

سیداحمد شهریار/ پاکستان

ندا نوروزی/ تهران

عاطفه خرمی/ قم

سمانه خلف زاده/ قم

سجاد سامانی/ تهران

مرضیه فرمانی/ گیلان

مریم کرباسی/ اصفهان

زهرا سادات هاشمی گلپایگانی/ قم

فاطمه افشاریان/ تهران

اعظم سعادتمند/ قم

رضا یزدانی/ قم

سید محمدجواد میرصفی/ قم

سجاد شاکری/ تهران

فاطمه سلیمان پور/ قم

مرتضی حیدری آل کثیر/ خوزستان

محمدحسین ملکیان/ اصفهان

حامد خاکی/ تهران

عارفه دهقانی/ تهران

انتهای پیام/