به گزارش برنا، دکتر حسین رضایی‌زاده در برنامه یه روز تازه گفت: در بهار همانند خانه‌تکانی نیازمند بدن تکانی هستیم تا مواد اضافه موجود در بدن از بین برود و براساس قرار برنامه یه روز تازه باید در 45 روز 5 کیلوگرم وزن کم کنیم و این کاهش وزن با روش حذف یک‌پنجم غذا و افزایش فعالیت فیزیکی بود. پیاده‌روی حدود 5 تا 6 هزار قدم در روز با توجه به شرایط موجود زندگی شدنی است و این میزان فعالیت را اجرایی کردم تا حرف و عملم به مردم یکی باشد و پیاده‌روی یکی دو ایستگاه در مسیر محل کار گزینه مناسبی برای این روزهاست.

رضایی‌زاده اظهار داشت: روزه‌داری طبی را به دوستان پیشنهاد کردیم که این پیشنهاد با ایام مبارک ماه شعبان و رمضان همراه شده است و خیلی‌ها هم در این ایام روزه مستحبی یا قضا نیز دارند که باید به تدابیر روزه‌داری اشاره کرد. در ماه مبارک رمضان و فصل بهار برای پاک‌سازی بدن باید یک وعده غذایی به صورت کامل حذف شود و قرار نیست در وعده سحر و افطار یک وعده حذف شده را جبران کنیم. خیلی‌ها وعده سحرشان همانند صبحانه اما چند ساعتی زودتر است و این روش خوب است و وعده افطار هم باید همانند شام باشد. سیستم گوارشی انسان‌ها محلی برای ذخیره ندارد. اگر سیستم گوارشی ما درست ‌کار کند، به سختی میزان اضافه افطار و خوراکی‌های پر کالری را جذب و دفع خواهد کرد و اغلب در این ماه با مشکلات ضعف هاضمه مواجه خواهیم شد اما تحمل می‌کنیم و معتقدیم باید برای روزه‌گیری این حجم غذا را بخوریم.

وی افزود: تنقلات و خوراکی های سحر و افطار اگر چه کم‌حجم هستند اما به واسطه روغن و شکر کالری زیادی دارند. برای آغاز افطار باید از مایع گرم مثل چای کمرنگ استفاده شود و توصیه می‌کنم از یک لیوان آب جوش به همراه خاک شیر و نبات استفاده کنیم که بهترین نوشیدنی برای افطار و آخرین وعده سحر است. این نوشیدنی مناسب برای شرایط پوستی و مشکلات دستگاه گوارش مثل یبوست، بواسیر و شقاق است و با نوشیدنی گرم حرص و ولع بدن برای خوردن زیاد را بر طرف می‌کنیم. با توجه به زمان افطار در حال حاضر، وعده شام نیز مثل همیشه خواهد بود.

رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشکی تهران تأکید کرد: بهتر وعده پیش از خواب نداشته باشیم، به این دلیل که بین خواب و شام باید دو تا چهار ساعت فاصله باشد و حداکثر تا ساعت 11 باید به سراغ خواب برویم. تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های خوبی در شب دارد اما توصیه می‌کنم تکرار این برنامه‌ها را ببینید و زیست شبانه روش زندگی مناسبی نیست و خیلی از کشورهای توسعه‌یافته هم به این شیوه زندگی نمی‌کنند. اکثراً از غروب به منزل می‌روند و آماده استراحت می‌شوند اما شرایط فرهنگی ما به سمتی رفته است که به زیست شبانه تشویق می‌شویم و شب‌بیداری از نظر اصول طب سنتی و مدرن منطقی نیست. 

رضایی‌زاده خاطرنشان کرد: شب‌بیداری عادت هست و خیلی‌ها از سکوت شب لذت می‌برند اما بهتر است برای استفاده از آرامش شب سحر برخیزیم و خواب سر شب نکته مهمی هست که مسائل رشد و هورمونی ما را تأمین می‌کند. این رشد و تأمین هورمون در ابتدای شب شکل می‌گیرد که شب‌بیداری این روند را بر هم می‌زند و در خواب‌های بعدی نیاز خواب ما تأمین نخواهد شد. شاید خیلی‌ها زمان خواب کافی داشته باشند اما بی‌حوصله و کسل هستند و در حالی که خیلی‌ها حداقل نیاز خوابی را تأمین می‌کنند اما سرحال و پرانرژی هستند، به این دلیل که سر وقت می‌خوابند و سر وقت خوابیدن فرآیند طبیعی بدن را مختل نمی‌کند و در روز سرحال و پرانرژی خواهیم بود.

وی افزود: افرادی که خشکی مزاج دارند، با زمان کمتری نیاز خوابشان تأمین می‌شود و این افراد بعد از 5 تا 6 ساعت میلی به خواب ندارند و در خانواده‌ها این تضاد را شاهد هستیم و افرادی که خشکی مزاج دارند، زودتر بلند می‌شوند. تفاوت‌های مزاجی در خانواده‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند و از سویی افرادی که رطوبت مزاجی دارند، نیازمند خواب بیشتری هستند و حدود 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارند. خواب بیش از 8 ساعت افراد را درگیر چرخه معیوب خواب می‌کند و خواب بیشتر از 8 ساعت روند تنبلی و چاقی را شکل خواهد داد.

رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشکی تهران در پایان گفت: در بحث تدابیر روزه‌داری به استفاده از ملین‌ها و حجم کم‌غذا تأکید می‌شود و سوپ پایه متشکل از گشنیز، جعفری، برنج، جو، ماش، رشته‌فرنگی، کدو، هویج، آلوبخارا، زردچوبه و روغن‌زیتون هست. این سوپ با توجه به اقلیم‌ها متفاوت خواهد شد و در فصل بهار باید به نحوی غذا خورد که حدود یک تا سه بار شکم ما کار کند و با این روش‌ها به قرار کاهش وزن هم دست خواهیم یافت.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.