شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#سال 99#کیش#منطقه آزاد#دارای#قوه قضاییه
دیوان عالی کشور حکم 31 سال حبس طبری را صادر کرد / مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش به حبس، شلاق محکوم شد / در شعب ویژه مبارزه با اخلالگران اقتصادی 206 پرونده رسیدگی شده است
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه:

دیوان عالی کشور حکم 31 سال حبس طبری را صادر کرد / مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش به حبس، شلاق محکوم شد / در شعب ویژه مبارزه با اخلالگران اقتصادی 206 پرونده رسیدگی شده است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال 99 مبارزه با مفاسد اقتصادی اولویت رسیدگی‌های ما بود که در شعب ویژه مبارزه با اخلالگران اقتصادی 206 پرونده رسیدگی شده است که 7 متهم دارای شخصیت حقوقی بودند؛ در شعب تهران 142 نفر محکوم شدند.

اعتمادآنلاین| غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در چهلمین نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک حلول ماه شعبان و فرارسیدن نوروز باستانی و آغاز سال 1400، اظهار کرد: امیدوارم مردم ما در سال جدید که آغاز و انجام آن با میلاد منجی عالم بشریت است،‌ این سال برای مردم ما سال گشایش، نجات از گرفتاری‌ها و سال فرج باشد. سالی که بر ما گذشت، سالی سخت و البته توام با صبر و استقامت بود؛ سالی سخت از نظر وضعیت معیشتی مردم، گرانی‌های افسار گسیخته و تورم بیش از حد و همراه با مصیبت‌ها و دغدغه‌های کرونایی بود اما در مقابل شاهد جهاد مقدس مدافعان سلامت و کمک‌های مومنانه مردم در زمینه رفع مایحتاج نیازمندان بودیم.

 

سخنگوی دستگاه قضا افزود: خدا را شاکریم که در این سال سخت با اجرای سند و برنامه‌های تحولی قوه قضاییه توفیقاتی به دست آوردیم و به اقتضا دوران تحول در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و در اجابت رهنمودهای رهبری رضایت نسبی مردم را جلب کنیم.

 

وی گفت: همکاران خدوم و پر تلاش ما در قوه قضاییه همانند مدافعان سلامت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مواجهه با کرونا، هوشمندانه در میدان گره‌گشایی از گرفتاری‌های مردم با تمام توان حضوری مستمر داشتند.

 

اسماعیلی بیان کرد: در سال کرونایی و هوشمندسازی قوه قضاییه توانستیم در سال جاری، 40 سامانه جدید برای خدمت رسانی هوشمند به مردم در قوه قضاییه را به بهره‌برداری برسانیم؛ حاصل این 40 سامانه، حذف بیش از سه میلیون مراجعه حضوری به واحد‌های قضایی بود. علاوه بر کاهش مراجعه مردم، دو میلیون و 200 هزار نفر نیز در سال 99 با مراجعه به سامانه‌های نوبت دهی تواستند در وقت و زمان معین به واحد قضایی مراجعه کنند و به بدون معطلی به محض حضور خدمت قضایی دریافت کنند.

 

وی اضافه کرد: ما در این ایام بیش از یک میلیون گواهی انحصار وراثت را به صورت غیر حضوری صادر کردیم. قریب به یک میلیون اظهار نظر کارشناسی از ناحیه کارشناسان دادگستری به ما ارسال شد. همچنین در سال جاری 25 سرویس استعلام آنی و مکاتبات الکترونیکی در قوه قضاییه به بهره‌برداری رسید و شاهد کاهش 10 درصدی زمان رسیدگی به پرونده‌ها در واحدهای قضایی بودیم.

 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تمامی زندان‌های کشور به سیستم دادرسی الکترونیک مجهز شدند و 400 اتاق دادرسی الکترونیک در زندان‌ها دایر شد و موفق شدیم با تجهیز حدود سه هزار اتاق دادرسی الکترونیکی در واحد‌های قضایی 120 هزار زندانی را بدون اعزام به واحد‌های قضایی به پرونده هایشان رسیدگی کنیم.

 

وی در خصوص سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه نیز اظهار کرد: در سال کرونایی تیم مدیریتی قوه قضاییه در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا با هدف آشنایی بیشتر با مشکلات قضایی، اجتماعی و اقتصادی مردم سفرهای استانی را تداوم بخشیدند. ما در این سال 11 سفر استانی و یک سفر بین المللی داشتیم. بازدید از کارخانجات در جهت حل مشکل و باز کردن گره‌های کور فراروی آنها قدم های موثری برداشته شد.

 

اسماعیلی ادامه داد: در سال 99 مبارزه با مفاسد اقتصادی اولویت رسیدگی‌های ما بود. در سال جاری صرفاً در شعب ویژه مبارزه با اخلالگران اقتصادی 206 پرونده رسیدگی شده است که 7 متهم دارای شخصیت حقوقی بودند؛ در شعب تهران 142 نفر محکوم شدند. 

 

وی درباره آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری اظهار کرد: شهریور امسال اعلام کردیم که این پرونده برای تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شده است و در روزهای اخیر حکم توسط دیوان عالی کشور صادر شده است. محکومیت طبری در خصوص رهبری و سردستگی باند ارتشا، توسط دیوان عالی کشور تأیید شده و این محکومیت قطعی شده است. البته ایشان محکومیت های دیگری نیز داشتند که این محکومیت‌ها نیزتایید شده است.

 

اسماعیلی تأکید کرد: در خصوص پولشویی تردید برای دیوان عالی کشور ایجاد شده است و با توجه به قانون جدید پولشویی مجدداً دادگاه برای این محکومیت تشکیل خواهد شد.

 

سخنگوی قوه قضاییه درباره میزان دیه سال آینده نیز گفت: این موضوع در دو جلسه متوالی در دیروز و دوشنبه هفته گذشته در شورای عالی قوه قضاییه مطرح شد و مصوبه این شد که نرخ دیه قتل غیرعمد مسلمان 480 میلیون تومان خواهد بود و این نرخ از 1 فروردین 1400 لازم الاجراست.

 

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی نیز گفت: دیوان عالی کشور وعده داده بود که تا قبل از پایان سال جاری در مورد این پرونده رأی صادر کند، به محض وصول رأی این اطمینان را می‌دهم که نسبت به این پرونده اطلاع رسانی دقیق انجام خواهد شد.

 

ادامه دارد ...