شهر خبر

در صحن مجلس؛

شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد

شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد

نمایندگان مجلس مقرر کردند که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باید دارای شرایطی مانند ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از سوی شورای نگهبان مواردی را اصلاح کردند.

 بر این اساس، تبصره ۱ ماده ۱ موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون به شرح زیر اصلاح شد:

مقامات و مدیرانی که به تشخیص شورای نگهبان همطراز و هم سطح اشخاص موضوع جزء «۱۰» بند «ب» این ماده محسوب می‌شوند و نیز افرادی که به تشخیص این شورا واجد شرایط اصل (۱۱۵) قانون اساسی و بند (۵-۱۰) سیاست های کلی انتخابات هستند، می توانند در انتخابات ثبت نام نمایند.

مطابق با اصل ۱۱۵ قانون اساسی، رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد:

ایرانی الاصل ، تابع ایران ، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

در ادامه جلسه نمایندگان تبصره ۲ ماده ۱ موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون را اصلاح کردند که بر اساس آن، داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مکلفند در هنگام ثبت‌نام مدارک مثبته مربوط به اجزای «۲»، «۳»، «۵»، «۶»، «۷» و «۱۱» بند (ب) این ماده را به وزارت کشور ارائه نمایند. ثبت نام در انتخابات به معنای دارا بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان می باشد.

همچنین تبصره ۳ ماده ۱ موضوع اصلاح ماده ۳۵ قانون حذف شد که در آن آمده بود، داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند به هنگام ثبت‌نام، سوابق قابل ارزیابی در خصوص تصدی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های محوله را ارائه دهند.