به گزارش خبرگزاری برنا اسماعیل برات، معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن بازید میدانی از تاسیسات گردشگری استان در نشستی که با حضور احمد حمزه زاده مدیرکل استان، علیرضا بایرام زاده معاون گردشگری، کریم رسول زاده نائب رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان و جمعی از فعالان صنعت گردشگری در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبریز برگزار شد با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز با تاریخی سرشار از حماسه و شجاعت و با مردمی با فرهنگ غنی دارای اسطوره های علمی، ادبی ، سیاسی  و... یکی از قطب های اصلی گردشگری کشور است،  گفت:  نظارت عالیه بر فعالیت تاسیسات گردشگری از جمله وظایف حاکمیتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که به صورت سیستمی و میدانی انجام می پذیرد.

 

او افزود: وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی و مسائل ایمنی در اکثریت قریب به اتفاق هتل ها و مراکز اقامتی در سطح عالی و قابل قبولی است. ما درخلال بازدیدها مسائل و مشکلات تاسیسات گردشگری را از زبان آنها می شنویم و ضمن راهنمایی مدیران و بهره برداران واحدهای گردشگری به منظور رعایت استاندارهای کیفیت خدمات، مراتب را در سطح وزارتخانه مورد پیگیری قرار می دهیم. لیکن در حوزه ایمنی و بهداشت ابدا تعارف نداریم و باید با تاسیساتی که احیاناً در ارائه خدمات و رعایت پروتکل های بهداشتی سهل انگاری کنند، با قاطعیت برخورد شود.

1

اسماعیل برات در ادامه با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروز گفت: پیش بینی می شود که سفر به استان آذربایجان شرقی و تبریز با توجه به شرایط کشور با رشد قابل توجهی رو به رو شود. لذا به مردم توصیه اکید می شود که صرفاً از هتل ها و مراکز اقامتی مجاز دارای مجوز از وزارتخانه استفاده نمایند و تورهای گردشگری را صرفاً از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز تهیه نمایند. خوشبختانه سامانه جانا از طریق وب سرویس به سامانه وزارت بهداشت متصل است و مراکز اقامتی به وارد کردن کد ملی هر مسافر می توانند از وضعیت سابقه ابتلا یا عدم ابتلای هر فرد به بیماری کرونا اطلاع حاصل نمایند.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در ادامه با اشاره راه اندازی سامانه ثبت تور گفت: بر اساس تبصره 2 ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1375، هرگونه فعالیت و تبلیغ تورهای غیرمجاز، تخلف بوده و متخلفان علاوه بر جریمه نقدی به تعطیلی دائمی محل فعالیت محکوم می شوند. در همین چارچوب بر اساس قوانین و مقررات نیروی انتظامی مکلف است به درخواست وزارتخانه متبوع انگیزه اصلی از راه‌اندازی سامانه ثبت تور، جلوگیری از فعالیت غیرقانونی اشخاص حقیقی و حقوقی بدون مجوز، ساماندهی انواع تورهای داخلی و خارجی، جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز، تسهیل در رسیدگی به شکایات، شفافیت تعهدات برای ارتقای کیفیت خدمات،  ایجاد آمار و اطلاعات دقیق سفر و حمایت از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز بند ب (اجرای تورهای مسافرتی) است. یکی از مسائل اصلی این حوزه،  مشکلات تورهای غیرمجاز و آژانس‌های بدون تابلو و فاقد مجوز است که امکان رصد کلیه فعالیت آن‌ها با دشواری روبه‌رو بود. از طرفی، برخی آژانس‌ها تخلفاتی داشتند که متناسب با آن تخلف، تذکر یا اخطار کتبی دریافت کرده و حتی حکم تعلیق گرفته بودند، اما ابزاری برای رسیدگی و اعمال دقیق این امر وجود نداشت. راه‌اندازی سامانه ثبت تور علاوه بر شناسایی تورها و آژانس‌های اصطلاحا بدون تابلو و غیرمجاز، امکان رسیدگی به تخلفات تاسیسات گردشگری را فراهم می‌کند.

3

او ضمن تشکر از زحمات و تلاش های مدیرکل استان، لوح تقدیر مربوط به نمایشگاه گردشگری 2021 تهران را ا به نیابت از معاون وزیر و رئیس ستاد مرکزی خدمات سفر کشور به احمد حمزه زاده تقدیم کرد و با اشاره به بازدید از حوزه معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و دیدار رو در رو با همکاران و کارشناسان بخش های مختلف گفت:  در فرآیند دیدار با همکاران و کارشناسان ضمن گفتگو و اطلاع از مسائل جاری، پیشنهادات اجرایی هر حوزه به منظور بهبود و ارتقاء وضعیت گردشگری استان اخذ گردید که ان شالله مراتب در سطح وزارتخانه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است در این نشست دکتراحمد حمزه زاده مدیرکل فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، علیرضا بایرام زاده معاون گردشگری وکریم رسول زاده نائب رئیس جامعه حرفه ای هتلداران استان ضمن بیان دیدگاه ها، چالش ها و افق پیش روی گردشگری، گزارشی از آخرین وضعیت تاسیسات گردشگری استان ارائه نمودند.