شهر خبر

لبنان| قدردانی روسیه از موضع حزب‌الله در تشکیل دولت/ رابطه عون و حریری در نقطه صفر


لبنان| قدردانی روسیه از موضع حزب‌الله در تشکیل دولت/ رابطه عون و حریری در نقطه صفر

وزیر خارجه روسیه در دیدار با محمد رعد ضمن قدردانی از مواضع حزب‌الله در حل مشکلات داخلی لبنان بر حمایت از این جنبش مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الأخبار، روز گذشته هیئتی از حزب الله به ریاست «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان و به دعوت وزارت امور خارجه روسیه وارد این کشور شد. نماینده ارشد حزب الله در جریان این سفر با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد و دو طرف پرونده های منطقه به ویژه اوضاع لبنان را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار همچنین بر ادامه و توسعه همکاری های حزب الله و روسیه از جهت تقویت مشارکت و همکاری 10 ساله میان دو طرف، مبارزه با تروریسم در سوریه و جلوگیری از انتقال آن به لبنان و نیز حفظ تعادل های استراتژیک- چه در سطح منطقه و چه در داخل لبنان تاکید شد.

سرگئی لاوروف در این دیدار ضمن قدردانی از نقش مثبت حزب‌الله در غلبه بر موانعی که مانع تشکیل دولت در لبنان هستند موضع حزب الله در این زمینه را تایید کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین حمایت خود را از موضع حزب الله در مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان به ویژه مواردی که این رژیم برای حمله به خاک سوریه از آن استفاده می کند، اعلام کرد.

در نشست نماینده ارشد حزب الله و لاوروف همچنین موضوع واکسن ضد کرونا و راهکارهای تسهیل وظیفه وزارت بهداشت لبنان برای ورود این واکسن ها و نیز مشکلاتی که دانشجویان لبنانی در روسیه به ویژه پس از افزایش چشمگیر قیمت دلار با آن مواجه هستند مورد ارزیابی قرار گرفت.

محمد رعد پس از دیدار با لاوروف جلسه دیگری با «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر امور خارجه این کشور داشت که حدود 4 ساعت به طول انجامید. در این نشست بر لزوم ایجاد ساز و کارهایی جهت برقراری ارتباط دائمی میان دو طرف تاکید شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه درباره سفر هیئت حزب‌الله به این کشور آمده است، لاوروف علاوه بر موضع ثابت روسیه در حمایت از حاکمیت لبنان و وحدت و تمامیت ارضی این کشور بر لزوم رسیدگی به موضوعات مهم ملی این کشور از طریق گفتگوی ملی تاکید کرد.

طبق این بیانیه همچنین «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان باید جهت خروج این کشور از بحران فعلی تشکیل سریع دولت را در دستور کار خود قرار دهد.

در این بیانیه همچنین به مسئله سوریه و تعهد طرف روسی به حق مردم این کشور در تعیین آینده خودشان و نیز اهمیت تشدید تلاش های بین المللی جهت تسهیل بازگشت آوارگان سوری به کشورشان از جمله سوری هایی که اکنون در لبنان هستند اشاره شد.

طبق گزارش منابع آگاه ، هیئت حزب الله امروز با اعضای شورای فدرال روسیه دیدار خواهد کرد و به دنبال آن جلسه‌ای با اعضای دوما (پارلمان) روسیه خواهد داشت. فردا نیز اعضای هیئت حزب الله نشستی در شورای امنیت ملی روسیه با مسئولان این کشور خواهند داشت.

از سوی دیگر منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که شواهد نشان می دهد اوضاع میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری به نقطه صفر برگشته و اختلاف نظر میان دو طرف هنوز مانع اصلی در دستیابی به موفقیت جهت تشکیل دولت است.

به گزارش منابع مذکور اختلاف نظر میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف مجدداً بر سر ساختار و نوع دولت جدید تکرار شده و در حالی که حریری بر موضع خود در تشکیل دولتی با حضور 18 وزیر ثابت قدم است تیم رئیس جمهوری خواستار تشکیل دولتی بزرگ تر هستند. این اختلاف نظر در زمینه توزیع پست های وزارتی نیز همچنان پابرجاست.

انتهای پیام/