شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت#امور خارجه#وزارت امور خارجه

۱۶ مارس؛ قتل‌عام شیمیایی در حلبچه/ هنوز هم می‌خواهید از «رفتار شرارت‌بار منطقه‌ای» سخن برانید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: برخی می‌خواهند که به یاد نیاورند- همان کسانی در غرب که آن تسلیحات مرگبار شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند. بیش از ۵۰۰۰ غیرنظامی بی‌گناه با گاز شیمیایی کشته شدند. هنوز هم می‌خواهید از «رفتار شرارت‌بار منطقه‌ای» سخن برانید؟ بی‌شرم [هستید]».

خبرگزاری میزان - «محمدجواد ظریف» در صفحه توییتر خود نوشت: «۱۶ مارس سی و سومین سالگرد قتل‌عام شیمیایی در حلبچه است.

برخی می‌خواهند که به یاد نیاورند- همان کسانی در غرب که آن تسلیحات مرگبار شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند. بیش از ۵۰۰۰ غیرنظامی بی‌گناه با گاز شیمیایی کشته شدند. هنوز هم می‌خواهید از «رفتار شرارت‌بار منطقه‌ای» سخن برانید؟ بی‌شرم [هستید]».

در عملیات والفجر ۱۰، شرق حلبچه در دست نیرو‌های ایرانی قرار گرفت. بر همین اساس صدام برای انتقامگیری این شهر را بمباران شیمیایی و برای اولین بار از گاز اعصاب استفاده کرد. پس از بمباران شیمیایی، بهبودی به همراه سرهنگی و هشترودی اولین شاهدان این حادثه بودند. همچنین سعید صادقی و احمد ناطقی بلافاصله از حادثه حلبچه عکس گرفتند که تعدادی از آن‌ها در کتاب «سفر به حلبچه» منتشر شده است.

در آخرین روز‌های اسفند سال ۱۳۶۶، ۵۰ فروند جنگنده ارتش صدام که هر یک به ۴ بمب شیمیایی ۵۰۰ کیلویی مجهز بودند در افق غرب آسمان حلبچه ظاهر شدند. مردم حلبچه، بار‌ها شاهد پرواز‌های عبوری هواپیمای عراقی از غرب به شرق و به سوی آسمان ایران بودند. اما این بار، با ریختن ۲۰۰ بمب حاوی مواد شیمیایی، یکی از فجیعترین صحنه‌های تاریخ رقم زده شد.

انتهای پیام/