شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق

دستمالچیان: سفر پاپ به عراق بیشتر یک حرکت نمادین بود تا سیاسی

یک کارشناس مسایل منطقه با اشاره به سفر پاپ به عراق خاطرنشان کرد: این سفر با اهداف مذهبی و دینی و برای ارسال پیام صلح و آرامش انجام شد؛ نباید از این سفر ابعاد و انتظارات سیاسی خاصی داشت.

دستمالچیان: سفر پاپ به عراق بیشتر یک حرکت نمادین بود تا سیاسی

احمد دستمالچیان  با اشاره به سفر پاپ به عراق و ابعاد مختلف این سفر اظهار کرد: در عراق، سوریه و تا حدودی لبنان مسیحیان حضور سنتی و باستانی دارند و اقلیت قومی محسوب می شوند اما در عربستان و دیگر کشورهای عربی این حضور را شاهد نیستیم از این رو سفر پاپ به عراق قابل توجیه است. علاوه بر این عراق به تازگی از یک جنگ ویرانگر توسط تکفیری های وحشی خارج شده است و پاپ همان طور که اعلام هم شد برای تسکین آلام مردم عراق و ابراز همدردی با آنها این کشور را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: از سوی نزدیکان پاپ گفته شد که ایشان کتابی از یک دختر ایزدی که خانوده اش را به طور کامل در جنگ از دست داده و این کتاب به زبان ایتالیایی ترجمه شده است را خوانده است و تصمیم گرفته در عراق حضور یابد.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: به نظرم سفر پاپ بیشتر یک حرکت نمادین بود تا سیاسی. دیدارش با آیت الله سیستانی به خاطر این بود که پیام صلح و دوستی و آرامش و ثبات بین ادیان مختلف به ویژه مسیحیت و اسلام با توجه به زندگی پیروان این ادیان در این کشور، رد و بدل شود و معتقدم پیام مورد نظر هم منتقل شد. به علاوه این سفر اثرات روانی خوبی در دیدگاه مردمان این کشور داشت.

دستمالچیان ادامه داد: نباید برای این سفر بیش از ابعاد انسانی و دینی نقش قائل باشیم. نه پاپ شخصیت سیاسی است و نه آیت الله سیستانی و نه اساسا مساله سیاسی برای این سفر مطرح بوده است. برخلاف تبلیغاتی که در رسانه های غربی شد این سفر بعد سیاسی نداشت. گاهی ممکن است نیت های شوم و پلیدی پشت برخی تبلیغات باشد که باید مراقب بود.

وی با اشاره به دوران سختی که عراق در مقابله با داعش و تکفیری ها گذراند و شهدایی که در این راه تقدیم شد اظهار کرد: این آرامش و امنیت و ثبات در عراق را مدیون سردار شهید سلیمانی و امثال ابومهدی المهندس و همراهانش می دانیم که در مقابل با ترویست های تکفیری به دست آمد. عراق دیگر عراق صدام نیست، عراق جدیدی است که روند جدید مردم سالاری را طی می کند و خبری از رژیم مستبد و دیکتاتور نیست، به علاوه کشورهایی که هنوز نتوانسته‌اند مردم سالاری را تجربه کنند و انتخاباتی در خود ندیده‌اند و رژیم هایی مستبد و دیکتاتور دارند، بی تردید عراق برای مردم آنها الگو خواهد بود و در قرن جدید این گونه رژیم ها دیگر جایی ندارند. 

 

منبع: ايسنا