شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#اردوغان#رئیس جمهوری

روزنامه روسیه: اردوغان تلاش می‌کند فریادش را به قاهره برساند

یک روزنامه روسی در یادداشتی تحت عنوان "اردوغان در تلاش است فریاد خود را به قاهره برساند" نوشت، رئیس جمهوری ترکیه دنبال ایجاد اختلاف میان یونان و مصر است.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه روسی "نیزاویسیمایا گازیتا" در این یادداشت نوشت: مقامات ترکیه در آستانه مذاکرات با یونان پیرامون وضعیت دریای مدیترانه شرقی که قرار است ۱۶ مارس برگزار شود، تلاش می‌کنند در اردوگاه کشورهای منطقه‌ای حامی یونان در درگیری بر سر مرزهای دریایی دودستگی ایجاد کنند.

ترکیه به شکل چشمگیری تاکتیک‌های رفتاری خود را تغییر داده است و اظهارات بیشتری راجع به احیای قریب الوقوع روابط با این بازیگران منطقه‌ای  مطرح می‌کند که بخشی از اردوگاه حامی یونان را تشکیل می‌دهند. این اردوگاه شامل مصر، "اسرائیل"، عربستان، امارات و فرانسه می‌شود. کاندیدای جدید برای همگرایی قاهره است که از هفت سال پیش روابطش را با آنکارا کاهش داده است.

اوایل ماه جاری میلادی چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه احتمال امضای توافقنامه با قاهره پیرامون ترسیم مرزها در دریای مدیترانه را بعید ندانست و زمینه را برای این کار با این اظهارات هموار کرد که طرف مصری در سال ۲۰۲۰ هنگام امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با یونان با مرزهای جنوبی کمربند ساحلی ترکیه با احترام برخورد کرد. این اظهارات تغییر موضع شگفت انگیزی را نشان می‌دهد چراکه آنکارا در گذشته با لحن دیگری با قاهره صحبت می‌کرد.

بر این اساس، مصری‌ها تاکید دارند که مهم برای آنها اقدامات عملی است نه فقط حرف، ترکیه باید نیت خیر خود را ثابت کند و دست از مداخله در امور داخلی بردارد. به عنوان مثال یک منبع دیپلماتیک در قاهره گفت، آنکارا برای عادی کردن روابط باید نیروهای مسلح خود را از لیبی خارج کند.

تنها پس از نشست اتحادیه اروپا که قرار است اواخر این ماه برگزار شود، می‌توان در مورد اینکه آیا سیاست آنکارا بیانگر تغییرات واقعی است یا خیر نظر داد. رویکرد ترکیه در شرق مدیترانه یکی از مباحث این نشست است.

احتمال دارد اشاره‌های اردوغان پیرامون چشم انداز عادی کردن روابط با بازیگران عرب صرفا برای جلب رضایت رهبران اروپایی باشد که اتفاقا در مورد اقدامات مناسب برای اعمال فشار بر آنکارا متحد نیستند.

منبع: ایسنا