به گزارش برنا به نقل از شبکه المملکه، وزارت امور خارجه و مهاجران اردن امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای افتتاح سفارت کوزوو در قدس اشغالی را محکوم کرد.  

در این بیانیه که توسط «ضیف الله علی الفائز» سخنگوی وزارت امور خارجه اردن قرائت شد، این وزارتخانه، افتتاح سفارت کوزوو در بیت المقدس را اقدامی مردود و محکوم دانست و اضافه کرد: این اقدام، نقض آشکار و عمیق قوانین و قطعنامه‌های بین المللی است.  

وزارت امور خارجه اردن تصریح کرده که هر اقدام یا تصمیم با هدف تغییر وضعیت شهر قدس یا وضعیت قانونی آن باطل و غیرقانونی است و هیچگونه تاثیر قانونی ندارد.  

اردن، دستیابی به صلح عادلانه و همه جانبه را تنها راه دستیابی به راه حل دو کشور مبتنی بر مصوبات قانونی بین المللی که کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی فلسطین را بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی می‌شناسد، دانست.  

«حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز امروز افتتاح سفارت کوزوو در قدس اشغالی را به شدت محکوم کرد.  

پایگاه اطلاع رسانی حماس به نقل از وی اضافه کرد که افتتاح سفارت کوزوو در بیت المقدس نقض آشکار همه قطعنامه‌های بین المللی و عهدنامه‌های بشردوستانه و تعصب آشکار به اشغالگران صهیونیست است.  

وی اظهار داشت که این تصمیم توسط کشوری مانند کوزوو در پی تشویق اقدامات عادی‌سازی روابط با اشغالگران که توسط برخی طرف‌های عربی صورت گرفته است، انجام شد.  

سخنگوی حماس تاکید کرد که شهر قدس، فلسطینی و در سایه هویت عربی اصیل آن باقی خواهد ماند و بیان کننده آن است که تمام تلاش‌های اشغالگران واقعیت‌های تاریخ را هرگز تغییر نخواهد داد.  

پیش از این نیز دبیرکل اتحادیه عرب، به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط دولت «کوزوو» را به شدت محکوم و افتتاح سفارت این کشور در این شهر را غیرقانونی دانست.  

به گزارش شبکه‌ اطلاع‌رسانی «الیوم السابع" مصر، «أحمد أبو الغیط» تاکید کرد که این تصمیم [کوزوو]، مغایر قانون و نقض قوانین بین‌المللی که شهر قدس را اشغالی و آن را قلمرو رژیم اشغالگر نمی‌داند و انتقال سفارتخانه‌ها به آن را ممنوع کرده است، می‌باشد.  

کوزوو پس از آنکه از سوی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شد، سفارت خود را در قدس اشغالی رسما افتتاح کرد.

وزارت خارجه کوزوو یکشنبه هفته جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفارت این کشور در یک مراسم مختصر با برافراشته شدن پرچم کوزوو در ساختمان سفارتخانه در بین المقدس افتتاح شد.

صربستان استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته و آن را بخشی از خاک خود می‌داند. به همین دلیل، کوزوو نتوانسته است به عضویت سازمان ملل در آید، اما بسیاری از کشورهای غربی آن را به رسمیت شناخته‌اند.

رژیم صهیونیستی و کوزوو بیش از یک ماه پیش طی مراسمی که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور «گابی اشکنازی» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و «میلزا هارادیناج استوبلا» وزیر امور خارجه کوزوو برگزار شد، توافقنامه‌ای برای برقراری روابط دیپلماتیک امضا کردند.  

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در سپتامبر سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که کوزوو و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط بین خود توافق کرده‌اند.

کمیسیون اروپا چندی پیش با انتقاد از این تصمیم کوزوو بر موضع این اتحادیه که مطابق با قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت است از کشورهای عضو خواسته تا سفارت خود را از شهر اشغال‌شده قدس خارج سازند.