محمدجواد ظریف روز دوشنبه در وبینار بین المللی سفیر وحدت و مقاومت به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت حسین شیخ الاسلام گفت: او هیچ‌گاه در زندگی خود واقعیات را فدای مصالحش نکرد و همیشه برای آنچه باور داشت، کوشید و صحبت کرد. حیف که بلیه کرونا، حسین را بسیار زودتر از آنچه در شرایط عادی دارفانی را وداع می کرد، از ما گرفت. 

وی افزود: درگذشت شیخ الاسلام خسارتی برای همه بود؛ چه برای آنان که با دیدگاهش موافق بودند یا آنها که برخی دیدگاه هایش را قبول نداشتند. او برای باورهایش می‌جنگید و برای اعتلای انقلاب، اسلام و ایران تلاش می کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه شیخ الاسلام را شخصیتی واقعا باورمند به اهداف و اصول انقلاب خواند و گفت: او در حوزه مقاومت سابقه بسیار بی‌نظیری از خود به جا گذاشت. حسین با درک خوب از تحولات بین المللی همواره آماده شنیدن و تبادل نظر بود. او همواره دارای ایده‌های جدید و یک آزاداندیشی بود که هیچ گاه برای اصول انقلاب ملاحظه شخصی و سازمانی را درنظر نمی‌گرفت و دیدگاه‌هایش را با کمال صداقت بیان می کرد و کاری به خوش آمدن و خوش نیامدن کسی نداشت. 

 وحدت در اندیشه مرحوم شیخ الاسلام، زمینه‌سازی بیداری اسلامی در جهان اسلام، تقویت و گسترش محور مقاومت و نفی افراط گرایی، نقش ضد استکباری ایشان در تسخیر لانه جاسوسی، آزادی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی در سیره سیاسی ایشان و سجایای اخلاقی و زوایای شخصیتی از محورهای این وبینار است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت های بین المللی مرحوم شیخ الاسلام گفت: تداوم روحیه مقاومت در برابر ظالمان و استکبار جهانی سرلوحه هدایت ها و حمایت های معنوی رهبر معظم انقلاب است و امت اسلامی با این رهنمون ها به سویی هدایت می شوند که بتوانیم جوانانی را تربیت کنیم که در مقابل ظلم مقاوم باشند و بتوانند محدودیت های دشمن علیه انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی را بشکنند و با مقاومت خود نشان بدهند که عصر جدیدی را به نام عصر سلیمانی رقم بزنیم.

حجت الاسلام حمید شهریاری افزود: اگر انقلاب اسلامی، موسوی (مانند حضرت موسی ع) بود و با ابتکار و راهبری امام شکل گرفت، تداوم انقلاب ما به وسیله امام خامنه ای یک حکومت سلیمانی است و ما وارد عصر جدید سلیمانی شدیم تا حکومتی مانند حکومت حضرت سلیمان را بوسیله سربازان و سردارانی همچون قاسم سلیمانی به منصه ظهور برسانیم. 

شهریاری ادامه داد: این سرداران چه در حوزه نظامی و چه در حوزه فرهنگی تقابل با استکبار جهانی را مدنظر قرار داده بودند و شیخ الاسلام فردی بود که در حوزه دیپلماسی جهت گیری انقلاب داشت و از مقاومت حمایت می کرد و هم و غم خود را برای امت اسلام مصروف می کرد و در راس آن مساله فلسطین و وحدت امت  اسلامی قرار داشت. 

او همیشه به دنبال این بود که مساله فلسطین به عنوان مساله محوری و مساله وحدت بخش معرفی کند و با بیانات و تلاش های خود صدای حق و عدالت را که جمهوری اسلامی در میدان های بین المللی فریاد می زد در جهان اسلام طنین انداز کرد.

وی افزود: مرحوم شیخ الاسلام سنگر دفاع از عزت امت اسلامی در برابر نقشه های دشمن علیه انقلاب اسلامی و علیه بیداری اسلامی، سنگر دفاع از وحدت امت اسلامی، سنگر دفاع از فلسطین مظلوم و سنگر دفاع از مردم یمن و بحرین و دیگر محرومین و مستضعفین جهان را همواره حفظ کرد.

شهریاری با اشاره به اینکه مرحوم شیخ الاسلام در سال های آخر عمر مبارکش به عنوان معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب خدمت می کرد، اظهار داشت: او نقش برجسته ای در مطرح کردن موضوع فلسطین در کنفرانس ای بین المللی وحدت اسلامی داشت و معتقد بود وحدت مذاهب اسلامی جز با حرکت امت اسلامی به سوی اهداف بزرگ و اصلی و در رأس آن مسئله فلسطین محقق نمی شود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران، دفاع از وحدت جهان اسلام و دفاع از محور بودن موضوع فلسطین به عنوان موضوع اجماع ساز در جهان اسلام را به عنوان سه محور اصلی گفتمان دیپلماسی خود قرار داده بود و با تمام توان و حکمت اعتدالی خود از منافع جمهوری اسلامی ایران و منافع امت اسلامی دفاع می کرد.  

اخلاص در برابر خدای متعال یکی از برجسته ترین ویژگی های مرحوم شیخ الاسلام بود. ایشان همواره مشغول به ذکر بود و عباداتش را خالصانه برای خدا انجام می داد و در تعامل با دیگران بسیار متواضع بود و با کسانی که کار می کرد به گونه ای تعامل داشت که گویی یکی از آنهاست و هیچ وقت خودش را نسبت به آنها برتر نمی دید و تمام لحظات عمرش مفید و مثمرثمر بود. ارتباط قوی و محکمی با خدای متعال داشت و در این مسیر از هیچ گونه جهادی در راه خدا دست بر نمی داشت. مرحوم شیخ الاسلام به حق یک مدیر جهادی بود مدیری که برای خدمت به جهان اسلام سر از پا نمی شناخت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تأکید کرد: ما امروز نیازمند نسل جدیدی از جوانان در حوزه فرهنگ هستیم که همانند مرحوم شیخ الاسلام با دل و جان به صورت جهادی وارد میدان شوند و به حق ایشان یک شخصیت الگو برای نسل زمان خودش و نسل های آینده است.

در این وبینار، علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری، رییس سابق مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، موسی ابومرزوق از رهبران عالی رتبه جنبش حماس فلسطین، حجت الاسلام مهدی مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان، اسماعیل رضوان، وزیر سابق اوقاف فلسطین و عضو ارشد حماس، منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مولانا مفتی انصار احمد عزیز ندوی، مدیر شبکه فعال سیدهی بات هند، مولوی محمد مختار مفلح، رهبر نهضت اسلامی افغانستان، امیر عبداللهیان، دستیار رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، سید کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، علامه حجت الاسلام محمد امین شهیدی، رییس موسسه امه واحده پاکستان، عباس خامه یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، خالد البطش، عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین، محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، طلال ناجی، معاون دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، حجت الاسلام سید صادق حسینی، خطیب برجسته هندی، علاءالدین بروجردی، معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، ماهر طاهر، عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین، سید محمد صادق خرازی، مشاور وزیر امورخارجه، علیرضا شیخ عطار قائم مقام سابق وزیر امور خارجه ایران و مجتبی امانی سرپرست سابق دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در مصر سخنرانی می‌کنند.

وبینار بین المللی سفیر وحدت و مقاومت به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم زمان با فرارسیدن نخستین سالگرد درگذشت حسین شیخ الاسلام برگزار شد.