شهر خبر

لبنان| باسیل: حریری یا تشکیل دولت دهد یا کنار برود/ هیئت حزب‌الله وارد مسکو شد


لبنان| باسیل: حریری یا تشکیل دولت دهد یا کنار برود/ هیئت حزب‌الله وارد مسکو شد

رئیس جریان آزاد ملی لبنان با اشاره به اینکه این کشور دیگر تحمل بن بست سیاسی را ندارد اعلام کرد که حریری یا تشکیل دولت بدهد یا کنار برود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده تشکیل دولت در این کشور اظهار داشت، من از «سعد حریری» نخست وزیر مکلف می خواهم یا تشکیل دولت دهد و یا این که از ماموریت خود کنار برود ، چرا که کشور دیگر تحمل بن بست سیاسی را ندارد.

وی افزود، نباید تصور کنیم که گرایش به سمت شرق ممکن است درهای غرب را به روی ما ببندد. همچنین ما موشک را برای دفاع از لبنان می‌پذیریم، اما کسی چیزی بیشتر از این نمی‌خواهد و تاکنون ندیده‌ایم که سلاح حزب الله علیه لبنان استفاده شده باشد.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان اظهار داشت، من کاندیدای ریاست جمهوری نیستم و از حریری می خواهم دولت را تشکیل دهد و یا این که از سمت خود کناره گیری کند.

جبران باسیل در یک گفتگوی تلویزیونی افزود اگر بتوانیم پایه‌های یک نظام سیاسی جدید در کشور را بنیان گذاری کنیم این موضوع برای لبنان بسیار مفید خواهد بود و مهم این است که ثابت قدم بمانیم و در صورتی که نظام موجود تغییر نکند انجام اصلاحات ممکن نخواهد شد.

وی گفت که ما باید اقتصاد رانتی را به اقتصاد تولیدی تبدیل کنیم و جوانان کشور باید وارد کار در هر زمینه‌ای شوند، چرا که کار ننگ و عار نیست.

باسیل در پاسخ به سوالی مبنی بر اتهامی که به جریان آزاد ملی درباره زیر پا گذاشتن حقوق مسیحیان وارد شده اظهار داشت، این جریان فرقه‌ای نیست؛ در غیر این صورت کسی به آن ملحق نمی‌شد و ما عمیقاً یک جریان سکولار هستیم. در حالی که نظام سیاسی کشور ما یک نظام فرقه‌ای است و ما نیز باید تا زمان تغییر این نظام به محافظت از حقوق طرفداران خود پایبند باشیم.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان تصریح کرد، برخی وانمود می‌کنند که ما مخالف سنی‌ها هستیم، زیرا با حزب‌الله تفاهمنامه امضا کرده‌ایم؛ اما ما تلاش زیادی برای امضای توافقی با جریان المستقبل نیز به کار گرفتیم درحالی که برخی تلاش دارند ما را متهم کنند.

جبران باسیل تاکید کرد که وضعیت مالی ما اکنون بسیار دشوار است، چرا که دست خود را روی پول دولت دراز نکرده‌ایم و در شرایط کنونی این بهایی است که برای استقلال خود می‌پردازیم. هیچ کشوری به صورت رایگان به لبنان کمک نمی‌کند و بنابراین دلیلی ندارد که ما شرمنده باشیم.

وی درباره گرایش به سمت شرق تصریح کرد، لبنان با خارج ارتباط دارد و طبیعتاً اگر جنگی در منطقه اتفاق بیفتد ما تحت تاثیر آن قرار خواهیم گرفت. ما اصلی به نام شرقی و غربی نداریم اما طبیعی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود همکاری اقتصادی بزرگی با شرق داشته باشیم و این موضوع آسیبی به حاکمیت لبنان نمی‌زند.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان همچنین گفت ارتباط فرهنگی و انسانی ما با غرب مانع توجهمان به سمت شرق نمی‌شود و ملت ما نباید بترسند که مبادا گرایش به سمت شرق درهای غرب را به روی ما ببندد. صلح سرنوشت اجتناب‌ناپذیر هر ملتی است و ملتی که به دنبال صلح نباشد نمی‌تواند سعادتمند شود، اما صلح به معنای عادی سازی روابط با اسراائیلی‌ها و عقب نشینی از حقوقمان نیست.

وی درباره استراتژی دفاع ملی از نظر جریان آزاد ملی نیز گفت، ما باید چشم‌اندازهایی را برای این مسئله تعیین کنیم. امروزه سلاح مولفه مهمی در منطقه است و اکنون چگونگی استفاده از سلاح در لبنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ اما تاکنون ندیده‌ایم که سلاح حزب الله علیه لبنان استفاده شده باشد. «میشل عون» رئیس جمهوری کشور اولین کسی بود که به این موضوع پرداخت و تاکید می‌کنیم که سلاح باید منبع اطمینان برای لبنانی ها باشد و نه ترس. این سلاح به زور و برای جنگ افروزی در داخل و یا منطقه مورد استفاده قرار نمی گیرد.

از سوی دیگر منابع گزارش دادند که هیئت حزب الله به سرپرستی «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان که به دعوت وزارت امور خارجه روسیه راهی این کشور شده بود وارد مسکو شده و به محض ورود دیداری میان این هیئت و «شوقی بونصار» سفیر لبنان در روسیه صورت گرفت.

 سفر هیئت حزب الله به روسیه به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/