شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#البرز#بنیاد#جدید

خاموشی: بنیاد فرهنگی البرز یکی از شعب مهم وقف در کشور با نیت بلند، درخور و به‌زمان است

خاموشی: بنیاد فرهنگی البرز یکی از شعب مهم وقف در کشور با نیت بلند، درخور و به‌زمان است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم سالگرد تأسیس و رونمایی از نشان جدید بنیاد فرهنگی البرز گفت: بنیاد فرهنگی البرز یکی از شعب مهم وقف در کشور با نیت بلند، درخور و به‌زمان است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی در این مراسم بنیاد فرهنگی البرز را یکی از شعب مهم وقف در کشور با نیت بلند، درخور و به زمان دانست و گفت:نیتی که در این وقفنامه آمده، جایزه علمی است. ما سعی کرده‌ایم این موقوفه را بهینه کنیم یکی از ثمرات بهینه کردن این موقوفه افزایش جوایز آن است.

وی ادامه داد: دفتر مرکزی این موقوفه عوض شده است که وضعیت بهتری از دفتر قبلی دارد. سعی شده ارتباطات این بنیاد با وزارتخانه‌های تخصصی  به‌صورت قوی‌تری پیگیری شود به‌عنوان‌مثال با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، ارتباطات دقیقی برقرار کرده‌ایم به جهت این‌که نخبگان را به ما معرفی کنند ما هم  شاخصه‌های انتخاب نخبگان علمی را رشد بدهیم.

خاموشی بابیان اینکه جایزه بنیاد البرز می‌تواند تنوع پیدا کند، افزود:  باید جنبه معنایی جایزه بنیاد البرز را تقویت کنیم مثل حمایت از یک اختراع.

وی با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف برای دانش‌بنیان‌ها برنامه خاصی دارد، تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در رشته‌های مختلف با ما وارد مذاکره شده‌اند و بیش  از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان با ما وارد قرارداد مشارکت یا نوع دیگری از قرارداد شده اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه استارت آپ‌ها می‌توانند بنیاد البرز را حمایت کنند، گفت: همین نخبگانی که از بنیاد البرز جایزه دریافت می‌کنند می‌توانند برای این منظور ساماندهی شوند.

خاموشی اضافه کرد: خیلی از اندیشه‌هایی که به تولید منجر شده و می‌تواند اقتصاد درون‌زا را توسعه بدهد و حمایت کند همین دانش‌بنیان‌هایی هستند که توانمندی‌های زیادی دارند.

وی یادآور شد: در آینده بیشتر از این جایزه خواهید شنید و مردم، دانش آموزان، طلاب، دانشجویان، صاحبان اختراع و اکتشاف بیشتر به آن توجه خواهند کرد. نیت این واقف خالصا لوجه الله است و تأکید کرده است که فقط از منابع خود بنیاد این جایزه تأمین بشود.

خاموشی سپس به‌مرور توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی درزمینهٔ توسعه علم و دانش پرداخت و گفت: ما می‌خواهیم از طریق بنیاد البرز بر شتاب علمی کشور بیفزاییم.

سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند به اقتصاد ما کمک کنند

عبدالله جاسبی در ادامه این مراسم گفت: از سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر می‌کنم به دلیل  انجام کارهای خیر و بزرگداشت کسانی که در این راه قدم گذاشته‌اند ازجمله آقای حسینعلی البرز که بنده افتخار بهره‌مندی از وام ایشان را در اوایل دهه چهل داشته‌ام. آن زمان جز رتبه‌های اول هنرسرای عالی سابق که بعداً شد دانشگاه علم و صنعت بودم وام برای اولین بار بود که داشت اعطا می‌شد. در ساختمانی در خیابان لاله‌زار قدیم رفتم و این وام را دریافت کردم که یک اثر بسیار خوبی داشت.

وی ادامه داد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم یکی از آن موفقیت‌های بزرگ ما این بود که پیش از انقلاب نسبت سرانه دانشجو به جمعیت بسیار کم بود. تعداد دانشجویان ما در آستانه پیروزی انقلاب شاید ۱۵۰ هزار نفر کمتر یا بیشتر بود الان ۴ میلیون دانشجو داریم کیفیت دانشجویان ما قطعاً از آن موقع بهتر است. دانشگاه‌های ما تا بسیاری از شهرهای دورافتاده گسترش پیدا کرده.

جاسبی تصریح کرد:یکی از دلایل این موفقیت این بود که ما بخشی از بار سنگین آموزش عالی را گذاشتیم روی دوش مردم. ما هر جا به مردم مراجعه کردیم موفقیت‌های بزرگی به دست آوردیم.

این منتخب بنیاد فرهنگی البرز در دهه چهل یادآور شد:در حوزه اقتصاد که ما واقعاً مشکل داریم شاید دلیلش این است که کمتر از مردم کمک گرفته‌ایم. ما بیش از ۱۵ هزار سازمان مردم‌نهاد داریم البته آمارها متفاوت است. این‌ها می‌توانند به اقتصاد ما کمک کنند اما یک بروکراسی خشن و خشکی حاکم شده که مردم نمی‌توانند حضور داشته باشند. این اقیانوس می‌تواند صدها نفر مثل مرحوم البرز را پای کار بیاورد.

جاسبی اضافه کرد: من این مطلب را در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح کردم ما از سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانستیم هزار برابر آن چیزی که الان است بهره ببریم. افرادی حاضرند که بیایند به اقتصاد کمک کنند و سرمایه بیاورند.

وی خاطرنشان کرد:امیدوارم سازمان اوقاف قدم‌های بزرگی در این حوزه بردارد. این  حوزه را بیشتر توسعه بدهد و لااقل بخشی از سازمان‌های مردم‌نهاد را جذب و فعال کند مخصوصاً در حوزه‌های پیشرفت علم و دانش و مرتفع کردن آسیب‌های اجتماعی.

سه برابر شدن جایزه بنیاد البرز در دو سال اخیر/برگزاری پنجاه و نهمین سال جایزه البرز در خرداد ۱۴۰۰

حیدر ارشدی -مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز- در ادامه این مراسم با بیان گوشه‌ای از تاریخچه بنیاد فرهنگی البرز و اهداف شکل‌گیری آن گفت: در سال جاری و علی‌رغم تمامی مشکلات ناشی از پاندمی کرونا، با دو هدف تاکید بر تعطیل ناپذیر بودن وقف و همچنین بهتر کردن حال دل مردم، موفق شدیم دو همایش سالانه نخبگان و دانش آموزی را در سطح کشور برگزار کنیم و طی آن با اهدای قریب دو میلیارد تومان جایزه نقدی از بیش از یکصد نفر از نخبگان علمی کشور در بخش دانشمندان، مخترعان، طلاب، دانشجویان و دانش آموزان تقدیر کنیم.

حیدر ارشدی افزود: بنا داریم همایش ملی نخبگان پنجاه و نهمین سال جایزه بنیاد البرز را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم.

رئیس همایش ملی جایزه بنیاد البرز با بیان اینکه فرایند انتخاب نفرات تا پایان سال جاری ادامه دارد و دانشجویان تمامی رشته ها و دانشگاه ها می توانند مدارک و مستندات خود را به معاونت دانشجویی دانشگاه های خود ارائه دهند، افزود: اسامی نفرات واجد شرایط تا ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ توسط مراجع ذیصلاح به کمیته علمی جایزه بنیاد البرز معرفی می شوند و منتخبین برتر در آن کمیته داوری و انتخاب می شوند.

عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه در آبان ماه سال ۱۴۰۰ طی همایش ملی دانش آموزی پنجاه و نهمین سال جایزه بنیاد البرز از دانش آموزان برتر پایه های نهم و دوازدهم تقدیر می شود، گفت: در رویکرد جدید بنیاد فرهنگی البرز برای دوره آتی، تمامی دانش آموزان می توانند در سایت جایزه بنیاد البرز به نشانی www.alborzprize.ir ثبت نام کرده و در صورت واجد شرایط بودن، مدارک و مستندات خود را در آن سامانه بارگذاری کنند. بدین ترتیب نفرات واجد شرایط، پس از بررسی اولیه به وزارت آموزش و پرورش معرفی می شوند تا پس از تایید مدارک ایشان، نفرات نهایی توسط کمیته علمی جایزه بنیاد البرز معرفی شوند.

ارشدی با بیان اینکه تاکنون چندین همایش علمی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده، گفت: بنیاد فرهنگی البرز از ۵۸ سال پیش تاکنون بدون دریافت هرگونه کمک مالی از خیرین و نهادهای دولتی با هدف توسعه و ترغیب علم و دانش فعالیت خود را آغاز کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز در پایان ضمن تشکر از نهادهای همکار، به رشد سه برابری رقم نقدی جوایز طی دو سال اخیر اشاره نمود و گفت: در نظر داریم مجدداً رقم جایزه را در سال آینده و پس از تصویب در هیئت امنای بنیاد افزایش دهیم.

انتهای پیام