نشست دو روزه  بین دیپلمات‌های ارشد ترکیه و یونان

منابع رسانه‌ای یکشنبه بعد از ظهر به وقت تهران  از برگزاری نشست دو روزه  بین دیپلمات‌های ارشد ترکیه و یونان در هفته  جاری خبر دادند.

به نوشته روزنامه «حریت» دیپلمات‌های ارشد ترکیه  و یونان در مورد روند روابط دوجانبه و همچنین مشکلات ناشی از دریای اژه در شصت و دومین دور از این گفت‌وگوها شرکت می‌کنند.

این دومین نشست آنها از زمان از سرگیری مذاکرات پس از پنج سال وقفه در اواخر ژانویه است. هدف از این گفت‌وگوها در اوایل سال 2000، یافتن راههای حل مشکلات مرتبط با در دریای اژه و موارد مرتبط با حوزه انرژی است. قرار است روز چهارشنبه  دو طرف رایزنی‌های سیاسی انجام دهند. آخرین باری که طرفین رایزنی های سیاسی انجام دادند ژانویه سال 2020 بود.

روابط بین ترکیه و یونان در سالهای اخیر به دلیل ادعای دو طرف در زمینه شرق دریای مدیترانه، دریای اژه  و ادعای آنکارا در زمینه کمک آتن به مخالفان دولت ترکیه به شدت متشنج شده است.

پس از پخش مصاحبه «فتح الله گولن» واعظ  آمریکا نشین  و مخالف دولت ترکیه از تلویزیون یونان، وزارت خارجه ترکیه روز شنبه یونان را به پناه دادن به تروریست‌ها متهم کرد. وزارت خارجه ترکیه ادعا کرده که یونان به اعضای جنبش گولن (FETO) پناه داده است. «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه مدعی شد که یونان به مقصد امن اعضای جنبش گولن مبدل شده، زیرا آنها در آنجا می‌توانند بدون مانع حرکت و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند.

آکسوی همچنین از یونان خواسته تا درمورد استرداد اعضای جنبش گولن در یونان با ترکیه همکاری کند. وی گفته است که جنبش گولن تهدیدی برای امنیت تمام کشورهای منطقه است.

یونان نیز در روزهای گذشته ترکیه را به تلاش در ساخت بمب اتمی متهم کرد.