شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#ارتش#نیروهای عراقی

ابعاد عملیات‌ استراتژیک نیروهای عراقی در ۴ استان +نقشه میدانی

ابعاد عملیات‌ استراتژیک نیروهای عراقی در ۴ استان+ نقشه میدانی

نیروهای عراقی متشکل از «حشد شعبی»، ارتش و پلیس فدرال طی روزهای گذشته سلسله عملیات‌های گسترده و استراتژیکی را در ۴ استان علیه بقایای داعش ترتیب دادند و دستاوردهای زیادی را محقق ساختند.

به گزارش مشرق، نیروهای عراقی متشکل از «حشد شعبی» و ارتش عراق طی روزهای گذشته سلسله عملیات گسترده و استراتژیکی را علیه هسته‌های پنهان گروه تروریستی داعش ترتیب داده‌اند. این عملیات در نقاط و استان‌های مختلف عراق انجام شده است. از جمله این استان‌ها می‌توان به دیالی، بابل، کرکوک و صلاح الدین اشاره کرد.

ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد شعبی) در استان «بابل» ضربات سختی را بر پیکره بقایای عناصر تکفیری داعش وارد آوردند. در همین راستا، نیروهای عراقی عملیات گسترده‌ای را در محور جرف الصخر (منطقه الرویعیه) در شمال غرب استان بابل علیه عناصر گروه تروریستی داعش انجام دادند. در حقیقت، منطقه راهبردی «جرف الصخر» دروازه جنوبی بغداد به شمار می‌آید و از محور شرقی به جاده اصلی «بغداد - کربلا» متصل می‌شود.

به این نکته نیز باید اشاره کرد که عناصر مخفی داعش اغلب از مناطق شرقی استان الانبار به منطقه جرف الصخر نفوذ می‌کنند. هدف اصلی و اساسی آنها از نفوذ به جرف الصخر ایجاد نا امنی و بی ثباتی در آنجاست. هدف اصلی و اساسی تروریست‌های تکفیری از نفوذ به جرف الصخر ایجاد نا امنی و بی‌ثباتی در آنجاست در حال حاضر، مناطق شمال غربی، شمالی و غربی استان بابل شاهد حضور عناصر پنهان داعش هستند. این بدان معناست که بقایای داعش در محورهای مذکور همچنان از بین نرفته‌اند.

افزون بر آنچه که گفته شد، نیروهای عراقی در استان دیالی نیز عملیاتی را علیه بقایای عناصر داعش ترتیب داده‌اند. در همین راستا، تیپ‌های «۱، ۴، ۲۰، ۲۳، ۲۴، ۲۸، ۱۱۰» بسیج مردمی (حشد شعبی) عملیاتی را علیه هسته‌های مخفی داعش در بخش «جلولاء» واقع در شمال شرق استان دیالی ترتیب دادند.

ابعاد عملیات‌ استراتژیک نیروهای عراقی در ۴ استان +نقشه میدانی

برای بزرگنمایی نقشه روی آن کلیک کنید

این درحالی است که نیروی هوایی ارتش عراق هم در این عملیات حضور داشت و به پشتیبانی هوایی از عملیات پرداخت. در این عملیات تأمین امنیت شمال شهرستان «خانقین» در دستور کار قرار گرفت؛ جایی که بقایای داعش در آنجا مستقر هستند. در عین حال، رزمندگان تیپ ۲۸ حشد شعبی طی عملیاتی گسترده موفق شدند امنیت را به روستاهای «الکبیه الکبیره» و «الدکات» بازگردانند.

محدوده عملیات مذکور از محور شرقی به مرزهای ایران و از شمال به اقلیم کردستان و همچنین در نزدیکی جاده ایران به بغداد قرار دارد. مناطق شمالی، شمال شرقی، شمال غربی و غربی استان دیالی آلوده به حضور عناصر مخفی داعش هستند.

علاوه بر آنچه که گفته شد، در استان کرکوک نیز نیروهای عراقی عملیاتی را علیه بقایای تکفیریها ترتیب دادند. عملیات رزمندگان بسیج مردمی، نیروهای ارتش و پلیس فدرال از جنوب غرب استان کرکوک تا شرق استان صلاح الدین که بخش‌هایی از رشته کوه‌های حمرین را در بر می‌گیرد. محدوه اصلی عملیات از پل الزرگه (شمال رشته کوه‌های حمرین) در شرق صلاح الدین شروع می‌شود و به سمت سد العظیم و مناطق وادی الشای و وادی الزیتون در جنوب و جنوب غرب کرکوک امتداد پیدا می‌کند.

ابعاد عملیات‌ استراتژیک نیروهای عراقی در ۴ استان +نقشه میدانی

هدف از عملیات مذکور، تأمین امنیت بخشی از رشته کوه‌های حمرین، منطقه «الصیادین» و همچین امن کردن منطقه «وادی اللبن» تا امتداد سد «العظیم» است. نیروهای عراقی در این عملیات دستاوردهای مختلفی را نیز محقق کردند که از جمله آنها می‌توان به کشف چندین تونل که تروریست‌ها برای انتقال نیرو و تجهیزات استفاده می‌کردند، اشاره کرد.

ازجمله ازجمله دستاوردهای نیروهای امنیتی در عملیات استراتژیک در استان کرکوک می‌توان به تأمین امنیت ۲۵ روستا اشاره کرد دستاوردهای دیگر نیروهای امنیتی در عملیات گسترده و استراتژیک در استان کرکوک می‌توان به تأمین امنیت ۲۵ روستا، انهدام ۳۳ مقر و پناهگاه تروریست‌ها، کشف و خنثی سازی دهها تله انفجاری، کشته و زخمی شدند دهها تن از تروریست‌ها و… اشاره کرد. افزون بر این، شناسایی پایگاه اصلی عناصر مخفی داعش در منطقه «وادی الشای» در جنوب غرب استان کرکوک دیگر دستاوردی بود که توسط نیروهای عراقی در کرکوک محقق شد.

در عین حال، در عملیات نیروهای عراقی در کرکوک، امنیت در مساحتی در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع برقرار شد. این محدوده صعب العبور و ناهموار به دلیل داشتن ارتفاعات متعدد به مکان مناسبی برای رشد تروریست‌ها تبدیل شده است.

ابعاد عملیات‌ استراتژیک نیروهای عراقی در ۴ استان +نقشه میدانی

در استان صلاح الدین نیز عملیات امن کردن محور شرقی استان صلاح الدین از دو محور با حضور نیروهای امنیتی، ارتش و تیپ‌های ۹،۲۲ و ۸۸ حشد شعبی انجام شد. محدوده این عملیات در منطقه راهبردی و متروکه العیث بوده است. در این عملیات یک مقر حاوی مقادیر زیادی مواد منفجره به همراه تعدادی پناهگاه و تونل متعلق به تکفیریها شناسایی شد.

مساحت منطقه صعب العبور العیث که به نقطه امن برای عناصر مخفی داعش تبدیل شده است، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع برآورد می‌شود. منطقه العیث هم مرز با جنوب غرب استان دیالی است و از محور شمال شرقی با جنوب غرب استان کرکوک هم مرز است. این منطقه دروازه شرقی شهرهای بیجی، تکریت و سامراء محسوب می‌شود.

منبع: مهر