شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انرژی#حوزه#واردات#سرمایه‌گذاری

وزیر انرژی سابق لبنان: اجرای پروژه‌های انرژی گرفتار موانع سیاسی است/ مصاحبه اختصاصی


وزیر انرژی سابق لبنان: اجرای پروژه‌های انرژی گرفتار موانع سیاسی است/ مصاحبه اختصاصی

وزیر انرژی سابق لبنان تاکید کرد لبنان به طرح‌ و برنامه‌ در حوزه انرژی نیاز ندارد، بلکه آنچه مورد نیاز این کشور است، واردات برق یا سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از مهمترین معضلات لبنان در زمینه اقتصادی، مشکلات مربوط به تامین انرژی برق است که کمبود آن، شرایط دشواری را برای شهروندان لبنانی به وجود آورده است، نکته‌ای که در مصاحبه اختصاصی خبرنگار تسنیم در بیروت با وزیر انرژی سابق لبنان مورد تاکید قرار گرفته است.

مهمترین محورهای مصاحبه با «سزار ابو خلیل» وزیر انرژی سابق لبنان

وضعیت انرژی در لبنان از کمبود تولید و افزایش هزینه‌ها رنج می‌برد به این دلیل که لبنان از کشورهای وارد کننده و نه تولید کننده انرژی است.

کمبود تولید برق در لبنان مسئله‌ای قدیمی است، ریشه مسئله به دهه سی قرن گذشته، بعد از جنگ(داخلی)لبنان باز می‌گردد که طی این مدت سرمایه‌گذاری لازم در بخش برق صورت نگرفت.

 در دهه نود قرن گذشته، گزینه‌های راهبردی نادرستی انتخاب و پیاده سازی شد از جمله اینکه سرمایه‌گذاری روی ساخت نیروگاه‌هایی انجام شد که با سوخت گاز طبیعی کار می‌کردند.

 سرمایه‌گذاری‌ها اگر به سمت ذخیره‌سازی انرژی یا پالایشگاه‌ها یا کشف و استخراج انرژی و حوزه‌های مرتبط سوق می‌‎یافت، وضعیت تولید برق در لبنان اینگونه نبود.

 راهکارها در سیاستگذاری های بخش برق نهفته است که دولت و وزارت برق و آب لبنان آنها را ترسیم کرده و توسط کابینه دولت تصویب شده و یکی از طرح‌های دولت لبنان به شمار می‌رود.

در گذشته، لبنان برای تأمین بخشی از کمبود برق مورد نیاز خود، آن را از سوریه با قیمت گران‌تری خریداری می‌کرد که این امر نیز در دوره اخیر غیر ممکن شد و دیگر امکان خرید برق از سوریه وجود ندارد.

مشکل اصلی موانعی است که در مسیر اجرای پروژه‌ها ایجاد می‌شود و یا عدم تسریع در روند اجرای آنهاست این امر نیز ریشه در بحران‌های سیاسی یا موانع سیاسی دارد که منجر به تأخیر اجرای پروژه‌های برق شده است.

 برخی شرکت‌های پیمانکاری فعال در بخش برق در برخی مناقصه‌های شفاف و درست برنده شدند که شرکت‌های ایرانی نیز در میان شرکت‌های برنده مانند شرکت‌های فرانسوی و لبنانی دیده می‌شدند.

ایران توربین تولید می‌کند، توربین‌هایی که در نیروگاه‌ها برای تولید انرژی استفاده دارند، در گذشته در سال 2012 از این کارخانه‌ها در ایران بازدید کردم  اما شرکت‌های ایرانی در ساخت نیروگاه‌ها در لبنان یا شرکت نکردند یا برنده نشدند، شرکت‌های ایرانی در بخش حمل و نقل برنده  شدند.

لبنان اولین دوره صدور مجوز اکتشاف و استخراج در آب‌‍‌های منطقه‌ای خود را اوایل سال 2018 صادر کرد و با امضای اولین قرارداد اکتشاف و استخراج در 29/1/2018 به پایان رساند.

ما هنوز در ابتدای فعالیت‌های نفتی خود هستیم  زیرا تاکنون فقط یک حلقه چاه حفر کرده‌ایم درحالی که قرار است، طی چند سال آینده حفر چاه‌ها را ادامه داده تا به توسعه میدان‌ها و سپس به سمت تولید نفت و گاز برویم.

منافع ما حکم می‌کند که تعیین مرزها از همه جهات صورت گیرد چون سبب تشویق شرکت‌های سرمایه‌گذار، اکتشاف و استخراج می‌شود.

 

 

 

تسنیم: میهمان من در این دیدار ویژه، جناب «سزار ابو خلیل»،وزیر و نماینده پارلمان لبنان است. به شما در خبرگزاری بین المللی تسنیم خوش آمد می‌گوییم و حامل سلام و درود ملت ایران برای شما هستیم وضعیت تامین انرژی در لبنان در حال حاضر چگونه است؟ آیا کمبودی در این زمینه وجود دارد، اگر کمبودی وجود دارد، دلیل آن چیست؟

سزار ابوخلیل: به طور خلاصه، وضعیت انرژی در لبنان از کمبود تولید و افزایش هزینه‌ها رنج می‌برد به این دلیل که لبنان از کشورهای وارد کننده و نه تولید کننده انرژی است، در زمینه واردات هم لبنان مشتقات نفتی را وارد می‌کند لبنان مشتقات نفتی را برای تولید برق وارد می‌کند، مشتقات نفتی را برای بخش حمل و نقل وارد می‌کند، این مشتقات را برای تمام بخش‌ها وارد می‌کند کمبود تولید برق در لبنان مسئله‌ای قدیمی است، ریشه مسئله به دهه سی قرن گذشته، بعد از جنگ(داخلی)لبنان باز می‌گردد که طی این مدت سرمایه‌گذاری لازم در بخش برق صورت نگرفت.

افزون بر آن، در دهه نود قرن گذشته، گزینه‌های راهبردی نادرستی انتخاب و پیاده سازی شد از جمله اینکه سرمایه‌گذاری روی ساخت نیروگاه‌هایی انجام شد که با سوخت گاز طبیعی کار می‌کردند، درحالی که ما گاز طبیعی در اختیار نداشتیم بنابراین مجبور شدیم، از سوخت گازوئیل یا مازوت برای راه اندازی آنها استفاده کنیم که سوخت بسیار گرانی بود، این موضوع باعث شد، هزینه تمام شده افزایش یابد ما تحت تأثیر بازار نفت و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی قرار داریم سرمایه‌گذاری‌ها اگر به سمت ذخیره‌سازی انرژی یا پالایشگاه‌ها یا کشف و استخراج انرژی و حوزه‌های مرتبط سوق می‌‎یافت، وضعیت تولید برق در لبنان اینگونه نبود.

تسنیم: به نظر شما، اگر بخواهیم، دنبال راهکار برای این مسئله قدیمی باشیم، چه راهکارهایی وجود دارد؟

سزار ابوخلیل: راهکار وجود دارد، مسئله اصلی راهکار نیست، ما در مرحله یافتن راهکار نیستیم، راهکارها در سیاستگذاری های بخش برق نهفته است که دولت و وزارت برق و آب لبنان آنها را ترسیم کرده و توسط کابینه دولت تصویب شده و یکی از طرح‌های دولت لبنان به شمار می‌رود آنچه باید انجام دهیم، اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های موجود است که مورد بازنگری مراجع ذیربط یعنی نهادهای بین المللی قرار گرفته است از جمله شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مالی در جهان قرار گرفته و با برخی از آنها صحبت‌هایی هم شده است در این میان برخی از این طرح‌ها اجرا شده و برخی دیگر به دلیل شرایطی مانند بحران‌ سیاسی که لبنان با آن روبرو بود، به تأخیر افتادند و اجرا نشدند.

تسنیم: اگر بخواهیم درباره سوریه،‌کشور همسایه و تحریم اعمال شده توسط آمریکا و قانون قیصر صحبت کنیم، آیا این تحریم بر لبنان تاثیر گذاشته استو اینکه چگونه این تأثیرات را خنثی خواهید کرد یا لبنان چگونه این خطر را پشت سر خواهد گذاشت؟

سزار ابوخلیل: در گذشته، لبنان برای تأمین بخشی از کمبود برق مورد نیاز خود، آن را از سوریه با قیمت گران‌تری نسبت به برخی از منابع انرژی در لبنان خریداری می‌کرد که این امر نیز در دوره اخیر غیر ممکن شد و دیگر امکان خرید برق از سوریه وجود ندارد مانعی در مسیر لبنان برای اجرای مصوبات دولت در بخش برق و حل این مسئله در لبنان و عدم وابستگی به کشورهای همجوار و خرید برق از آنها باشد  خرید برق از کشورهای همجوار تنها در شرایط فوق العاده صورت می‌گیرد.

تسنیم: درباره مسئله انرژی و برق در لبنان که مشکل ریشه‌داری است،آیا می‌توان گفت، این مسئله ریشه در طرح‌ها و برنامه های وزارت نیرو دارد یا اینکه باید آن را مسئله‌ای صرفا سیاسی یا اختلافات داخلی یا رقابت‌های سیاسی دانست؟

سزار ابوخلیل: بی‌تردید، مشکل در طرح‌ها و برنامه‌ها نیست، زیرا آنجا که طرح‌ها و برنامه‌ها اجرا و به پروژه تبدیل شدند و پروژه‌ها به اجرا درآمد نتایج مثبت مورد نظر از آنها نیز حاصل شد مشکل اصلی موانعی است که در مسیر اجرای پروژه‌ها ایجاد می‌شود و یا عدم تسریع در روند اجرای آنهاست این امر نیز ریشه در بحران‌های سیاسی یا موانع سیاسی دارد که در مواقعی اتفاق افتاده و منجر به تأخیر اجرای پروژه‌های برق شده است امکان افزایش تولید برق، بدون ساخت نیروگاه وجود ندارد، این درحالی است که موضوع ساخت نیروگاه و سرمایه گذاری در بخش تولید برق باید ادامه یابد  چون جمعیت لبنان به طور مداوم در حال افزایش است و تقاضا برای مصرف برق نیز همواره بالا می‌رود بنابراین هرچه در ساخت نیروگاه‌‎های برق تعلل کنیم و آن را به تعویق بیندازیم، شکاف بین تقاضا و تولید افزایش می‌یابد و به اجرای پروژه‌های بزرگ‌تر و ساخت نیروگاه‌های بزرگ‌تر و  ظرفیت تولید بیشتری نیاز پیدا می‌کنیم.

تسنیم: جمهوری اسلامی ایران یکی از عمده ترین تأمین کنندگان و کشورهای بزرگ منطقه  است که قبلاً طرح‌ها و برنامه‌هایی در حوزه برق به عراق و سوریه پیشنهاد داد و اجرایی هم شدند، آیا طی دوره وزارت یا حتی در حال حاضر،پیشنهادها یا طرح‌ها و برنامه‌هایی از سوی جمهوری اسلامی داشته‌اید؟

سزار ابوخلیل:  طرح‌ها و برنامه‌هایی در دست داریم که از سوی وزارت نیرو تهیه شده و با بانک جهانی و تمام مؤسسات مالی بین المللی ارزیابی و در کابینه نیز تصویب شده است بنابراین، لبنان نیازمند طرحها و برنامه‌هایی در حوزه برق نیست، آنچه مورد نیاز است، واردات برق یا سرمایه‌گذاری در این زمینه است برخی شرکت‌های پیمانکاری فعال در بخش برق پروژه‌هایی را پیشنهاد داده و اجرای برخی از این پروژه‌های وزارت برق و آب به آنها سپرده شد همچنین مجری طرح‌هایی در زمینه خطوط انتقال در مناطق مختلف لبنان شده و در برخی مناقصه های شفاف و درست برنده شدند که شرکت‌های ایرانی نیز در میان شرکت‌های برنده مانند شرکت‌های فرانسوی و لبنانی دیده می‌شدند لبنان در بسیاری از موارد سیاست درب‌های باز را در قبال طرح‌ها و برنامه‌های مختلف دنبال می‌کند، به شرط آنکه در راستای اهداف بخش برق باشد .

تسنیم:  شما درباره شرکت‌های ایرانی فعال در بازار لبنان صحبت کردید، میزان و اهمیت این همکاری از نظر شرکت‌های لبنانی، به دلیل تخصص شرکت‌های ایرانی چقدر است البته ما درباره جمهوری اسلامی صحبت می‌کنیم، کشوری که مهارت و تخصص‌های بسیاری از جمله در دنیای انرژی و منابع دارد؟

سزار ابوخلیل: اطلاع دارم ایران توربین تولید می‌کند، توربین‌هایی که در نیروگاه‌ها برای تولید انرژی استفاده دارند، در گذشته در سال 2012 از این کارخانه‌ها در ایران بازدید کردم  اما شرکت‌های ایرانی در ساخت نیروگاه‌ها در لبنان یا شرکت نکردند یا برنده نشدند، شرکت‌های ایرانی در بخش حمل و نقل برنده  شدند  یعنی در بخش خطوط پر فشار که مناطق مختلف لبنان را روشن می کند. این شرکت‌ها همچنین مجری پروژه های شبکه سراسری در بیشتر مناطق کشور هستند

تسنیم: چشم‌انداز تأمین انرژی در لبنان را چگونه می‌بینید؟ آیا برنامه‌های ارائه شده توسط وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاران خارجی و تامین کنندگان خارجی جذاب است؟

سزار ابوخلیل:  امروزه، وزارت نیرو قصد دارد، بر پایه چندین سطح انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند و یکی از مناقصه‌ها، درباره واردات سوختی و گازوئیل لازم برای تولید برق است که شاهد مشارکت گسترده و چشمگیر شرکت‌های بین المللی در این مناقصه‌ها هستیم. این وزارتخانه برای وارد کردن این مواد قیمت‌های خوبی پیشنهاد می‌دهد موضوع دیگر، مسئله تولید برق است، یعنی افزایش ظرفیت تولید از طریق ساخت نیروگاه های جدید و نه سوخت است اگرچه این مسئله به دلیل بحران مالی که لبنان با آن روبرو است و سقوط ارزش پول ملی لبنان به وقت دیگری موکول شده است اگرچه اعتقاد دارم، این موضوع از جمله مسائلی است که باید روی میز دولت آینده لبنان باشد.

تسنیم: همان طور که همه ما می‌دانیم، لبنان اکتشافات بسیار مهمی در زمینه نفت و گاز انجام داده است و در این زمینه شرکت‌های بزرگ بین المللی به دنبال داشتن سهمی از سرمایه گذاری در لبنان هستند. چه زمانی آرزوی لبنان محقق می‌شود و به یک کشور نفتی تبدیل شده و وارد جرگه کشورهای نفتی می‌شود؟

سزار ابوخلیل: لبنان اولین دوره صدور مجوز اکتشاف و استخراج در آب‌‍‌های منطقه‌ای خود را اوایل سال 2018 صادر کرد و با امضای اولین قرارداد اکتشاف و استخراج در 29/1/2018 به پایان رساند، از  آن زمان، مرحله اکتشاف میدان‌های گاز و برق براساس قوانین لبنان آغاز شده است. مدت قرارداد پنج سال و قابل تمدید یک ساله به دستور شخص وزیر نیرو و آب است.در این مرحله مطالعات ژئوفیزیک مورد نیاز برای حفر اولین چاه مطابق آنچه در سال 2018 در بلوک شماره 4 قرار بود،حفر شود، صورت گرفت اما همه‌گیری ویروس کرونا و قانون تمدید مدت زمان مصوب پارلمان سبب تمدید مرحله اکتشاف شد این موضوع منجر به تأخیر در حفر چاه دوم شد که قرار بود، در بلوک شماره 9 حفر شوداکتشافاتی که در بلوک شماره 4 انجام شده، پس از ارزیابی توسط شورای مدیریت بخش نفت، بار دیگر توسط کنسرسیوم یا شرکت‌های برنده در طرح ارزیابی می‌شود که شرکت‌های توتال و نواتک را شامل می‌شود.

افزون بر آن، این شرکت‌ها مدل زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی حوزه شرقی مدیترانه را اصلاح می‌کنند تا در آینده نزدیک امکان توسعه میدان‌های نفت و گاز از میدان‌های لبنان وجود داشته باشد. البته ما هنوز در ابتدای فعالیت‌های نفتی خود هستیم  زیرا تاکنون فقط یک حلقه چاه در بلوک شماره 4 حفر کرده‌ایم درحالی که قرار است، طی چند سال آینده حفر چاه‌های کشف شده را ادامه داده تا به توسعه میدان‌ها و سپس به سمت تولید نفت و گاز برویم.

تسنیم: با توجه به میادین نفتی و ثروت‌ها درآب‌های منطقه‌ای اهمیت تعیین مرزها با رژیم اسرائیل و تأثیر آن بر حل بحران اقتصادی یا بحران‌‎های دیگر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سزار ابوخلیل: فواید و منافع بسیاری دارد، از جمله اینکه برخی موانع و خطراتی را از بین می‌برد که شرکت‌ها هنگام صدور مجوز در نظر می‌گیرند . پس از تشکیل دولتی که در آن فعالیت داشتم پس از اتمام اولین مرحله صدور مجوز و امضای قراردادهای نفتی در 29/1/2018، من در می 2018، در شورای وزیران تصمیم گرفتم، تدارک دومین دوره صدور مجوز را ببینیم کاری که وزارت نیرو در حال حاضر ادامه دهنده آن است و اینکه منافع بسیار زیاد ما حکم می‌کند که تعیین مرزها از همه جهات صورت گیرد چون سبب تشویق شرکت‌های سرمایه‌گذار، اکتشاف و استخراج می‌شود و اینکه مجوزهای دیگری صادر شود که وزارت انرژی و آب لبنان در حال آماده کردن آنهاست.

تسنیم: از شما متشکرم جناب وزیر

انتهای پیام/