شهر خبر

آقای رئیس جمهور؛ چرخ اقتصاد می چرخد اما برعکس

دکتر سهراب بختیار - کارشناس

در حالی که طی روزهای گذشته ریاست محترم جمهوری در جلسه هیئت دولت عنوان فرمودند "اینکه گفتیم سانتریفیوژ می چرخد و چرخ اقتصاد هم می چرخد، به آن عمل کردیم و ما انرژی هسته ای را بی‌هزینه کردیم" ولی شواهد و قرائن مستدل اقتصادی در سفره معیشتی مردم و بخش‌های متعدد اقتصادی در کشور نمایانگر مطلبی دیگر است.

سهراب-بختیار

جناب آقای رئیس جمهور! با توجه به سیطره تحکمی دولت بر بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و انتشار آمار مصلحتی و قطره چکانی آن در جامعه که از نظر بنده و بسیاری از اقتصاددانان غیر قابل استناد است و طبق همین آمار، میانگین رشد اقتصادی صفر درصدی کاملاً مشهود است. تورم نقطه به نقطه بیش از ۵۰ درصدی، تغییرات پی در پی قیمت ارز و طلا و رشد بیش از چند صد درصدی و فاجعه بار مسکن و موارد بی‌شمار دیگر، نویدی بر چرخیدن چرخ اقتصادی را نمی دهد! شما با استناد به کدام آمار بر فرمایشات خود صحّه می‌گذارید؟

جناب آقای دکتر روحانی! بر اساس آمار سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس، ۴۰درصد جمعیت مردم ایران زیر خط فقر قرار دارند. با بررسی سر انگشتی، امسال تعداد متقاضیان وام ۱میلیون تومانی معیشتی طی ماه‌های گذشته که بالغ بر ۱۷ میلیون نفر سرپرست خانوار را شامل شد. این آمار با احتساب ۴ نفر جمعیت متوسط خانوار، جمعیتی نزدیک به ۷۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد که خود بیانگر میزان تقریبی جامعه زیر خط فقر فعلی ایران اسلامی است.

بر اساس آمارهای مربوط به متقاضیان وام ناچیز ۱میلیون تومانی، اقشار محروم جامعه اکنون حدود ۸۰ درصد مردم ایران را در برمی گیرد. این یعنی از هر ۵ نفر، فقط یک نفر براساس پارامترها و متغیرهای اساسی اقتصادی بالای خط فقر زندگی میکند! همچنین و طبق آمار بخشی از این تعداد با درآمدی در حدود ۹۰۰ هزار تومان ماهانه و بخش دیگری نیز فقط با واریز مبلغ ناچیز یارانه امرار معاش می نمایند که در واقع فقر مطلق محسوب می‌شود.

قطعا شرایط بحرانی در اقتصاد و تحریم و خود تحریمی و شرایط ناشی از بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده تا طی ماه‌های گذشته تعطیلی کسب و کارها و بالطبع تعدیل نیرو و بیکاری بیشتری را شاهد باشیم.

 

ریاست محترم دولت تدبیر و امید! در دوره حضرتعالی وضعیت معیشتی اقشار مختلف جامعه سقوطی فاحش داشته و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران و اطلاعات بدست آمده از مقدار مصرف سرانه کالاهای اساسی در کشور، شاهدتضعیف و کوچکتر شدن سفره معیشتی مردم بودیم. علّت اصلی آن هم تورّم شدید در این قبیل کالاها است، کالاهایی همچون گوشت، مرغ، ماهی، روغن، برنج، لبنیات و غیره که کم کم از سفره معیشتی اقشار متوسط و ضعیف جامعه حذف می‌شود.

جناب آقای رئیس جمهور؛ شاخص های اقتصادی، اکثر عرصه های مختلف جامعه از جمله شیوه زیستن، اشتغال، معیشت و.... در بر می‌گیرد که صحبت‌ها و رویکردهای شما در رابطه با چرخیدن چرخ اقتصاد، تناقض دارد.

مولفه های اساسی همچون خط فقر، توسعه انسانی، شاخص گرسنگی، قدرت و توان خرید، سهولت کسب و کار، سرانه مصرف غذا، نرخ بیکاری، نرخ تورّم، تولید خالص و ناخالص، ضریب نابرابری درآمد، شاخص کیفیت زندگی و غیره که موارد تاثیرگذار در رشد اقتصادی است مواردی که در حال حاضر و در دولت فعلی نه تدبیری در اصلاح آن دیده می‌شود و نه امیدی به آینده.