شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آیت‌الله سیستانی#اصفهان#جمعه#امام جمعه
اظهارات علم‌الهدی درباره ماموریت پاپ یک «حدس» بود
محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان:

اظهارات علم‌الهدی درباره ماموریت پاپ یک «حدس» بود

امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه سخن گفتن درباره دیدار انجام شده بین پاپ فرانسیس و آیت‌الله سیستانی سخت است زیرا نه از محتوای دیدار و گفت‌وگوها باخبریم نه منویات آنان را می‌دانیم، گفت: به صورت قطعی نمی‌توان سخن گفت اما حدس‌هایی زده می‌شود.

اعتمادآنلاین| امام جمعه مشهد که در هفته‌های اخیر به خاطر اظهاراتش درباره اینکه زن و شوهرها همدیگر را چه صدا کنند و یا ارائه تعریف جدید از مصادیق فحشا و ... خبر ساز شده بود، این هفته پایش را در کفش مسائل بین‌المللی کرد. او با اشاره به دیدار پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی که به گفته کارشناسان دیداری تاریخی و مهم بود،مدعی شد که پاپ در این سفر ماموریتی آمریکایی داشته است!


به گزارش آزادی، او در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت که «پاپ یک ماموریت آمریکایی داشت و فکر می‌کرد مسئله مقابله با آمریکا، منشا و مبدا مرجعیت شیعه دارد و می‌تواند آیت‌الله سیستانی را وادار کند که از مردم عراق و حشدالشعبی عراق بخواهد به جنگ با آمریکا نروند.»


امام جمعه مشهد با بیان اینکه آمریکایی‌ها هر وقت در برخورد با ما و اسلام کم آوردند متوسل به پاپ شدند، خاطرنشان کرد: «روزی که جوانان انقلابی ما در کشور، آمریکایی‌ها را به گروگان گرفتند، آمریکایی‌ها که دیدند کاری نمی‌توانند بکنند، به پاپ متوسل شوند و پاپ خدمت امام (ره) نماینده فرستاد و خواستار آزادسازی گروگان‌ها شد. آن روز امام (ره) برخورد زیبایی کردند و گفتند از قول من بروید به پاپ بگویید که اگر مسیح (ع) بود، الان از ما حمایت می‌کرد یا آمریکا؟»


گفتنی است، برخلاف نظر کارشناسان حوزه بین الملل که این سفر را دارای برکات سیاسی زیادی برای منطقه و خصوصا ایران دانستند، علاوه بر علم الهدی، روزنامه کیهان هم که دارای تفکرات خاصی است، درباره سفر پاپ فرانسیس به عراق با سوء نیت نگریست و در این باره نوشت: «پاپ فرانسیس در حالی به عنوان میهمان حضرت آیت‌الله سیستانی و مردم عراق وارد این کشور شده و با تکریم و احترام از ایشان پذیرایی می‌شود، که آمریکا نه فقط حرمت حاج قاسم سلیمانی، میهمان بزرگوار و فداکار مردم عراق را نگاه نداشته بود، بلکه ناجوانمردانه و دزدانه خون پاک و مطهر او و میزبانش را بر زمین ریخت.»


این رویکرد البته با واکنش‌هایی نیز همراه بود. مثلا حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی با «مدارا» پیام دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی را «صلح، دوستی، مدارایی و کاهش درد و رنج انسان» شمرد و تاکید کرد: «اینکه بخواهیم این دیدار را بدبینانه تفسیر کنیم و تفسیر های سیاسی غلطی داشته باشیم و هر چیزی را توطئه آمریکا بدانیم جفای بزرگی است.»


وی افزود: «من هم شخصا معتقدام که سخنانی که آیت الله علم الهدی در خطبه ها ایراد می کنند پشت آن جریان و توطئه آمریکا است. برای اینکه اگر آمریکا دشمن کشور های اسلامی است؛ چه چیزی بهتر از حرف های ایشان که بین دو مرجع شیعه نجف و شیعه قم اختلاف بیاندازند.»


برخی دیگر از چهره‌های سیاسی و مذهبی اما سعی کردند با محافظه‌کاری بیشتری در این باره موضع بگیرند. مثلا محمدتقی رهبر، امام جمعه اصفهان گفت: «من نمی‌خواهم در واکنش به اظهارات آقای علم‌الهدی حرفی بزنم اما به نظرم حالا که این دیدار انجام شده و آقای پاپ هم آمد و رفت درست نیست که ما با خودمان کلنجار رفته و بگوییم که هدف و ماموریت چه بوده یا چه نبوده است».


وی با تاکید بر اینکه «سخن گفتن درباره دیدار انجام شده بین پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی سخت است زیرا نه از محتوای دیدار و گفت‌وگوها باخبریم نه منویات آنان را می‌دانیم» گفت: «به صورت قطعی نمی‌توان سخن گفت اما حدس‌هایی زده می‌شود. مثلا آنچه آقای علم الهدی گفتند یکی از همین حدس‌ها است که نمی‌توان آن را تایید یا رد کرد».


وی افزود: «به نظر من البته با توجه به اینکه اگر رزمندگان اسلام و حشدالشعبی نبود معلوم نبود که داعش چه بلاهایی سر مسیحیان عراق می‌آورد، جا داشت که آقای پاپ در سفر خود از این بابت از حشدالشعبی و عراق تشکر کند.»