به گزارش برنا، علیرضا امری کاظمی با اشاره به شهرت جهانی غار نمکدان به عنوان طولانی ترین غار نمکی عنوان داشت: کشف و گسترش این غار به ثبت رکوردهای جدید برای کشور و جزیره کمک کرده و موقیعتی مناسب جهت توسعه گردشگری ورزشی- تخصصی در منطقه فراهم می آورد.

وی ادامه داد: با این هدف، برنامه ای برای پیمایش مسیر ۳ کیلومتری دهانه غارنمکدان شماره 3 جهت دسترسی به دهانه بالایی معروف به (Big Ponor) به همت تیم فنی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم طراحی و در روز چهارشنبه 20 اسفند ماه عملیاتی شد.

به گفته امری کاظمی، در این برنامه که با پشتیبانی و حمایت سازمان منطقه آزاد قشم و توسط هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی این منطقه صورت گرفت، غار دهانه بالا به طول 270 متر به صورت کاملا فنی و تخصصی پیمایش و امکان اتصال بخش بالایی به معبر ۲۸ و یادبودها  مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اشاره به سختی کار و تخصصی بودن مسیر جدید دهانه افزود: برای پیدا کردن دهانه بالایی در این برنامه، مسیرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و تنها از یک آبراه پر شیب حدوداً 500 متری با استفاده از چندین کارگاه فنی و استفاده از طناب امکان ورود مهیا شده که تمامی محاسبات این برنامه پس از نقشه برداری و بررسی فنی دقیق توسط هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم اعلام خواهد شد.

غار نمکدان قشم

گفتنی است، اعضای گروه فنی هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی منطقه آزاد قشم متشکل از پنج تَن شامل؛ محمدسعید موسایی باغستانی، رییس هیأت و سرپرست تیم، مهدی معماری، مسوول فنی تیم،  علیرضا موسایی، مسوول کارگروه غارنوردی و غارشناسی، قاسم صادقی پور، دبیر کمیته غارنوردی و غارشناسی و مصطفی حق پرست، مسوول کمیته پزشکی و جستجو و نجات بود که در زمانی تقریبی 9 ساعت عملیات شناسایی و بررسی را به پایان رساندند.

غار نمکدان قشم