به گزارش برنا؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از دستاوردهای برتر حوزه نفت پارک فناوری پردیس و رونمایی نمادین از تعدادی قرارداد تبادل فناوری که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این جلسه اعلام حمایت ها از فعالیت بروکرها (کارگزاران فناوری) و نیز نحو فعالیت فن بازارها است.

او بابیان این که حمایت از دستاوردهای فناورانه در حال توسعه ادامه می یابد، خاطرنشان کرد: همه ما در یک جبهه مبارزه می‌کنیم تا بتوانیم در حوزه های فناورانه کشور را به مرتبه‌ای از پیشرفت برسانیم زیرا توسعه فناوری یک فرهنگ جدید در ایران  به شمار می رود و این فرهنگ سازی را ما از ابتدای کار خود شروع کردیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار کرد: اکنون بخش دولتی به این نتیجه رسیده که می تواند سرمایه گذار خوبی روی طرح‌های فناورانه باشد که نمونه آن را روز گذشته با ساخت رام ملی قطار مشاهده کردیم.

ستاری ادامه داد: سرمایه گذاری روی مترو و واگن های قطار یک سرمایه‌گذاری چند میلیون یورویی است که این اتفاق افتاده و به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان یک رام قطار بومی‌سازی شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: علاوه بر حمایت ها و بومی سازی، نیز موضوعات دیپلماسی فناوری را آغاز کردیم و تاسیس خانه های فناوری و نوآوری را در خارج از کشور در پیش گرفتیم  که اینها همه با کمک بخش خصوصی بوده است.

او با تاکید بر این که امیدواریم سال آینده سال خوبی در حوزه فناوری باشد، تصریح کرد: فن بازار ملی ایران تاکنون جهش خوبی داشته و انعقاد قراردادهای امروز هم خوب بوده اما کافی نیست و فروش ۳۰۴ میلیارد تومان عدد قابل قبولی نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: ایران باید به تولیدات و صادرات خود افتخار کنند، در این زمینه نیاز به تغییر فرهنگ داریم و باید یک سری حمایت مالی  و معنوی اتفاق بیفتد.

ستاری با بیان این که شرکت‌های خارجی واگن ساز نبودند و با پول ایران واگن ساز و متروساز شدند، ادامه داد: کشور در این مسیر به جای آنکه روی نیروهای انسانی خود سرمایه گذاری کند، در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کرد ولی این روند شکسته شد و حال واگن‌های قطار چند میلیون دلاری با ۲۰ میلیون یورو و بومی سازی ۸۵ درصدی در کشور ساخته می شود.

او ادامه داد: تغییر نگرش در حوزه فناوری باید در میان مدیران وتفکر سنتی بازار و سایر اجزای این اکوسیستم رخ دهد، موفقیت های شاخصی در این زمینه داشته ایم اما هنوز راه در پیش داریم.