شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#روحانی#اصلاح‌طلب

جلال جلالی‌زاده: گزینه‌های نهاد اجماع‌ساز جهانگیری، ظریف و هاشمی هستند/ احتمال اجماع بر جهانگیری وجود دارد/ برای اصلاح‌طلبان در سال92 شکست با عارف بهتر از پیروزی با روحانی بود/ ظریف کارنامه موفقی ندارد و اصلاح‌طلب نیست/ هاشمی در انتخابات توفیقی ندارد

جلال جلالی‌زاده: ظریف کارنامه موفقی ندارد و اصلاح‌طلبان از او حمایت نمی‌کنند.

جلال جلالی‌زاده: گزینه‌های نهاد اجماع‌ساز جهانگیری، ظریف و هاشمی هستند/ احتمال اجماع بر جهانگیری وجود دارد/ برای اصلاح‌طلبان در سال92 شکست با عارف بهتر از پیروزی با روحانی بود/ ظریف کارنامه موفقی ندارد و اصلاح‌طلب نیست/ هاشمی در انتخابات توفیقی ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست‌ مثلث‌آنلاین: وفور نامزدهای اصلاح‌طلب این گمانه را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند بر سر یک نامزد به اجماع برسند یا خیر؟ خاصه آنکه این‌روزها نام اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمدجواد ظریف و محمدرضا عارف بیش از پیش به گوش می‌رسد و تا اینجای کار گویا عارف فارغ از هر نظری که مجموع اصلاح‌طلبان داشته باشند، نامزد می‌شود و هنوز مشخص نیست بین گزینه‌های موجود نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بر کدام یک اجماع می‌کند؟

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره جایگاه انتخاباتی اسحاق جهانگیری در میان اصلاح‌طلبان به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تا کنون نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان چندنفر را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی معرفی کرده‌اند که عبارتند از آقایان محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف که من تصور می‌کنم در بین گزینه‌های موجود شانس آقای جهانگیری برای اجماع کم نباشد. به هر حال او یک اصلاح‌طلب است و بنای اصلاح‌طلبان هم در این دوره ورود با یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب است. گرچه دولت روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد اما با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد و نمی‌توان گفت چون جهانگیری با این دولت همکاری کرده است، پس در زمره اصلاح‌طلبان نیست».

او ادامه داد: «آقای روحانی، آقای جهانگری را حذف نکرد اما عملا تمام اختیارات او را گرفت و دیدیم که در سال96 زمینه پیروزی جهانگیری بیش از روحانی بود اما او زمینه را برای روحانی مهیا کرد.حالا هم که بحث ریاست‌جمهوری 1400 مطرح است، اصلاح‌طلبان می‌خواهند از فردی حمایت کنند که کاملا اصلاح‌طلب باشد که آقای جهانگیری از نظر تشکیلاتی یک نیروی اصلاح‌طلب محسوب می‌شود».

او درباره تصمیم نهایی نهاد اجماع بیان کرد: «مشکلی که در نهاد اجماع‌ساز وجود دارد این است که فعلا گزینه‌ها مطرح می‌شوند و مشخص نیست چه زمانی قرار است گزینه نهایی اعلام شود».

این فعال سیاسی درباره جایگاه محمدجواد ظریف در میان اصلاح‌طلبان و احتمال اجماع بر او اظهار کرد: «من تصور می‌کنم که اصلاح‌طلبان باتوجه به تجربه تلخی که از حمایت از روحانی در ذهن دارند، دیگر از نامزد نیابتی حمایت نخواهند کرد. بدنه اصلاحات دیگر نمی‌پذیرد که رأی‌اش را در سبد یک غیراصلاح‌طلب بریزد».

او در واکنش به سخنان اخیر حسین مرعشی مبنی بر اینکه ظریف اصلاح‌طلب است، تصریح کرد: «من از سال76 تا کنون حتی یک موضع اصلاح‌طلبانه هم از آقای ظریف نشنیده‌ام. حالا اینکه برخی بگویند افکار آقای ظریف آن هم در حوزه سیاست خارجی به اصلاح‌طلبان نزدیک است، کفایت نمی‌کند. آقای ظریف صرفا بر موضوع برجام کار کرد با این وعده که با انعقاد برجام در کشور گشایش ایجاد می‌کند که برجام هم شکست خورد. واقعیت این است که در مجموع ظریف کارنامه موفقی ندارد و از سوی دیگر با هیچ متر و معیاری اصلاح‌طلب نیست که اصلاح‌طلبان از او حمایت کنند».

جلالی‌زاده درباره موقعیت انتخاباتی محسن هاشمی هم گفت: «آقای هاشمی اگر نامزد شود، بدون تردید موفق نمی‌شود و به هیچ‌وجه تصور نکنید که بر روی او اجماعی رخ دهد».

او در پایان وضعیت محمدرضا عارف را هم این‌گونه تشریح کرد: «آقای عارف طرفداران خاص خود را دارد اما او از پس انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 و متعاقبش انتخابات مجلس و نوع فعالیتش در قوه مقننه عملا به مهره‌ای سوخته تبدیل شد. من باور دارم اگر عارف در سال92 کنار نمی‌کشید برای موقعیتش بسیار بهتر بود و برای اصلاح‌طلبان هم ورود با عارف به انتخابات ولو منجر به شکست می‌شد، بهتر بود تا پیروزی با روحانی».