شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارکنان#جهانگیری

جهانگیری آیین‏‌نامه انضباطی تخلفات فرمانده و کارکنان کشتی را ابلاغ کرد

به گزارش منیبان؛ از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، اسحاق جهانگیری آیین‌‌نامه انضباطی تخلفات فرمانده، کارکنان و خدمه کشتی، موضوع ماده (۸۶) قانون دریایی ایران ابلاغ شد.

هیات وزیران در جلسه هفدهم اسفند ۱۳۹۹، با توجه به ضرورت پیش‌‌بینی ساز وکارهای لازم برای رسیدگی به تخلفات دریانوردان، تبیین نقش سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی در مواجهه با این تخلفات و اجرای الزامات قانونی مندرج در کنوانسیون‌‌های بین‌‌المللی، آیین‌‌نامه انضباطی تخلفات فرمانده، کارکنان و خدمه کشتی، موضوع ماده (۸۶) قانون دریایی ایران را به تصویب رساند.

براساس این آیین‌نامه، هرگونه فعل یا ترک فعل دریانورد که در این آیین‌‌نامه پیش‌بینی شده است، به عنوان تخلف انضباطی تلقی می‌شود که به دو دسته تخلفات دریانورد در جایگاه فرمانده کشتی و غیر از فرمانده تقسیم‌بندی می‌شود.

مواردی چون ترک فرماندهی کشتی، ترک کشتی در مواقع خطر بدون دلیل موجّه، خودداری از انجام تکالیف فرماندهی یا قصور یا تقصیر در انجام آنها و... در زمره تخلفات فرمانده و ارتکاب مواردی چون ترک پست یا غیبت غیرموجه یا هرگونه اهمال هنگام پست، تمرد از دستورهای قانونی مقام مافوق، ایجاد اخلال در کار دیگر دریانوردان و... در گروه تخلفات دریانورد (غیر از فرمانده) محسوب می‌شود.

در صورت رسیدگی به تخلفات دریانوردان از سوی فرمانده، وی شخصا با حضور افسر ارشد مرتبط یا افسر اول نسبت به انجام رسیدگی اقدام می‌کند. همچنین در موارد ضروری، در صورتی که امکان رسیدگی انضباطی در کشتی وجود نداشته باشد، فرمانده می‌تواند دریانورد مربوط را از سمت شغلی خود تا رفع ضرورت و حداکثر تا زمان برگزاری جلسه رسیدگی تعلیق کند، ولی برای رسیدگی به تخلف در غیر موارد ضروری باید موضوع تخلف کتبا حداقل ۲۴ ساعت قبل از رسیدگی به دریانورد ابلاغ شود.

دریانورد می‌تواند در جلسه رسیدگی، درخواست حضور شهود و مطلعان موردنظر را به عمل آورد و هرگونه توضیحی را در مقام دفاع از خود ارائه کند.

همچنین در راستای رسیدگی به تخلفات انضباطی دریانوردان در دوره خدمت دریایی، تشکیل هیاتی با ترکیب سه عضو اصلی و سه عضو علی‌‌البدل در سازمان بنادر و دریانوردی پیش‌بینی شده است. هیات فوق مکلف است متهم یا نماینده موردنظر او و همچنین شهود و مطلعان و اعلام ‌کننده تخلف را به جلسه رسیدگی دعوت و اظهارات آنان را استماع کند. هیات با ملاحظه مستندات و توجه کامل به دفاعیات نسبت به صدور رأی اقدام می‌کند.