شهرخبر

افتتاح طرح انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان | روحانی: طرح‌های امروز ما مرهون سیاست خارجی است

رئیس جمهوری بر لزوم ایجاد توازن و تعادل در توسعه مناطق شرق و غرب کشور تاکید کرد و گفت: این موضوع از لحاظ امنیت ملی و توسعه ایران بسیار حائز اهمیت است.

روحانی

به گزار ش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: همواره عدم تعادلی بین شرق و غرب کشور وجود داشته است. شرق کشور از لحاظ طبیعت شرایط سختی دارد. کویر سختی‌ها و زیبایی‌ها دارد و ما حتما باید منطقه شرق ایران را آباد کنیم و توازن و تعادل را در این منطقه ایجاد کنیم و این موضوع از لحاظ امنیت ملی و توسعه ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی طرح انتقال آب به استان‌های مرکزی را طرح بزرگ و تاریخی عنوان کرد و گفت: در روزهای اول دوستانی می‌گفتند این طرح قابل اجرا نیست. الحمدالله این طرح از سوی وزارت صمت شروع شد و همان طور که مردم عزیز ما می‌دانند تا امروز ما سه فاز خط یک را افتتاح کردیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: یک فاز این طرح را در آبان ماه، و دو فاز هم امروز افتتاح کردیم و با این طرح به سیرجان، مس سرچشمه و اردکان یزد آبرسانی می‌شود.

وی با اشاره به ادامه این مسیر انتقال آب افزود: خط دوم این مسیر از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهد الرضا ادامه می‌یابد. خط سوم برای استان اصفهان و خط چهارم از دریای عمان برای منطقه زاهدان و زابل در سیستان و بلوچستان آبرسانی می‌کند.

روحانی بهره برداری از این طرح را تحول بسیار عظیم و بزرگ عنوان کرد و با اشاره به حجم بزرگ سرمایه گذاری در این طرح‌ها گفت: ما امروز در ساخت پمپاژها خودکفا هستیم در قدیم باید همه این‌ها را وارد می‌کردیم الحمدالله در دولت یازدهم و دوازدهم در شرکت‌های دانش بنیان در زمینه گاز آب و نفت اقدامات بزرگ انجام داده‌ایم و این جزو آرزوهای بزرگ نه تنها من، بلکه آرزوی همه مسئولان از اول انقلاب تاکنون بوده است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد بودیم هر سه فاز خط اول افتتاح شد و عملیات اجرایی خط دوم، سوم و چهارم هم آغاز شده است، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم یک جهش که یک انقلاب بزرگ رخ داده است. کاری که در زمینه خاک و آب در منطقه غرب و فلات مرکزی کشور انجام می‌دهیم، بسیار بزرگ است که شرح آن باید در فرصتی مفصل برای مردم توضیح داد و باید توضیح دهیم که در سایر مناطق ایران چه اقداماتی انجام گرفته است.

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت طرح‌های شیرین سازی آب و انتقال آن به مرکز ایران گفت: یک اشکال اساسی در زمینه محیط زیست این بود اگر آب را شیرین کنیم، دستگاه‌های شیرین کننده آب، پساب را به خلیج فارس بر می‌گردانند و ممکن است به مرجان‌ها صدمه بزند.

مسئولیت بزرگ وزارت امور خارجه در حفاظت از محیط زیست خلیج فارس

وی ادامه داد: کشورهای جنوبی خلیج فارس در حال استفاده از این آب هستند که پساب آن به خلیج فارس برمی‌گردد. وزارت خارجه ما مسئولیت سنگینی در زمینه حفاظت محیط زیست خلیج فارس دارد و باید کارهای بزرگی را انجام دهد.

رئیس جمهوری اظهارکرد: وزیران صنعت و نیرو و رئیس سازمان محیط زیست می‌دانند که این طرح و توسعه آن را به این مشروط کردیم که پساب آب شیرین کن‌ها در خلیج فارس ریخته نشود و وارد دریای عمان شود چون در دریای عمان مشکلی ندارد. این کار ضروری است و  جزو مصوبات طرح است.

 روحانی تاکید کرد: دغدغه محیط زیست به حق است و همه نکات زیست محیطی را در این طرح مدنظر قرار دادیم.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه برای بهره برداری از این طرح از  اعتبارات محل صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌ایم، اظهار کرد: در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶  که وضع خیلی خوب بود و در اثر برجام نفت ما به فروش می‌رفت، ارز حاصل از آن وارد صندوق توسعه ملی شد. از این جهت  صندوق مرهون کار سیاست خارجی ماست.

وی با بیان اینکه ۳۸درصد پول نفت به صندوق برمی‌گردد،  ادامه داد: امروز در این صندوق کارهای متعدد انجام می‌شود و بتوانیم دوباره زودتر فروش نفت را از سر بگیریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه این صندوق از زمان تشکیل با مصوبه مجمع در سال‌های آخر دهم، منابع طرح‌های بسیار مهم را تامین کرد، گفت: صندوق توسعه ملی در اجرای این طرح نقش بسیار مهمی داشته است و در ادامه هم نقش خواهد داشت و شاهد تحول بزرگ خواهیم بود.

روحانی با تبریک به مردم ایران، از تلاش‌های شرکت‌های صنعت و معدن که در این زمینه سرمایه‌گذاری و تلاش کردند، صندوق توسعه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت صمت و مردم شرق ایران و استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و همه آنانی که از این طرح بهره مند می شوند،قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد اجرای این طرح‌ها در آینده هم ادامه داشته باشد.

افتتاح طرح انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان | روحانی: طرح‌های امروز ما مرهون سیاست خارجی است