شهرخبر

فضای متشنج سیاسی اقلیم کردستان عراق در پی شکست تلاش‌ها برای نشست سران دو حزب حاکم


فضای متشنج سیاسی اقلیم کردستان عراق در پی شکست تلاش‌ها برای نشست سران دو حزب حاکم

در چند روز گذشته تلاش‌هایی با هدف نشست سران دو حزب حاکم اقلیم کردستان عراق در جریان بود اما بیانیه دفتر مسعود بارزانی و پاسخ متقابل دفتر لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی ضمن شکست این تلاش‌ها، بار دیگر فضای سیاسی این منطقه را متشنج کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اگرچه دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی به صورت مشترک حاکمیت اقلیم کردستان عراق را در دست دارند اما اختلافات میان این دو حزب و تنش‌هایی که در موضوعات مختلف داشته‌اند تصویری از دو حزب همپیمان ارائه نخواهد کرد.

پس از شکست رفراندوم جدایی طلبانه اقلیم کردستان به ویژه حوادث 16 اکتبر سال 2017 کرکوک و حاکمیت مجدد دولت مرکزی عراق بر این شهر حساس و نفت خیز، اختلافات میان حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی شدت گرفت، با تداوم اختلافات، مسعود بارزانی نتایج کنگره چهارم اتحادیه میهنی و ریاست مشترک لاهور شیخ جنگی بر این حزب را به رسمیت نشناخته و تاکنون حاضر به دیدار با این چهره سیاسی نشده است.

در چند روز گذشته تلاش‌هایی در اقلیم کردستان برای دیدار مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی در جریان بوده است اما بیانیه دفتر بارزانی و پاسخ دفتر شیخ جنگی در نهایت همه این تلاش‌ها را با شکست مواجه کرد.

 

آمنه ذکری از مسئولین دفتر مسعود بارزانی در بیانیه‌ای با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته با هدف برگزاری نشست مشترک با لاهور شیخ جنگی اعلام کرده است که رئیس حزب دموکرات کردستان عراق ضمن اینکه مشکل شخصی با هیچ یک از شخصیت‌های سیاسی اقلیم کردستان ندارد، همیشه نیز برای نشست‌ها و اقداماتی در راستای منافع عامه مردم کردستان عراق آماده بوده است.

اما دفتر بارزانی با برجسته کردن موضوع رفراندوم و حوادث اکتبر 2017 کرکوک و متهم کردن سران اتحادیه میهنی، ادعا کرده است که ساکنین اقلیم کردستان به شدت از این موضوعات، ناراحت و عاملین آن را نخواهند بخشید.

دفتر بارزانی اعلام کرده است که شرط اصلی برگزاری نشست مذکور، عذرخواهی رسمی شخصی است که باعث و بانی چنین مشکلاتی شده است. (اشاره غیر مستقیم به لاهور شیخ جنگی، رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان).

به فاصله اندکی از انتشار این بیانیه، دفتر رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان نیز بیانیه‌ای با همان سبک و ادبیات منتشر کرد و بارزانی و حزب دموکرات کردستان را در موضوع رفراندوم به خیانت به مردم اقلیم متهم کرد.

بیانیه دفتر رهبری اتحادیه میهنی کردستان ضمن اینکه اعلام کرده است که لاهور شیخ جنگی در راستای منافع عامه آماده هرگونه از خودگذشتگی است اما به صراحت حزب مسعود بارزانی را در اشغال سنجار توسط داعش در سال 2014 مسئول دانسته است.

در حالیکه پیش بینی می‌شد که فضای سیاسی متشنج اقلیم کردستان عراق با دیدار سران حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی تا حدی آرام و زمینه توافق اربیل – بغداد نیز فراهم گردد، اما با تنش‌های جدید مشخص نیست که آینده سیاسی این منطقه به کدامین سو خواهد رفت، به ویژه آنکه رهبری اتحادیه میهنی به شدت بر تمرکززدایی مناطق سلیمانیه و حلبچه از حکومت تحت رهبری مسرور بارزانی اصرار دارد.

انتهای پیام/.